کد خبر: 81682

درآمد کودکان کار 20 برابر مستمری والدینشان

70 درصد کودکان سر چهارراه‌ها عضو مافیا هستند

مدیرکل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران: باندها و مافیایی وجود دارد که کودکان را در خیابان جمع می‌کنند و اقتصاد خیابان را ساماندهی می‌کنند.

حسن موسوی رئیس انجمن مددکاری ایران روز یکشنبه در این خصوص گفت: «بهزیستی و شهرداری در این سال‌ها بیشترین نقش‌آفرینی را در رسیدگی به کودکان کار داشته‌اند، اما مشکل این است که مسئولیت هماهنگی در استان‌ها با استانداری است و مرجع ملی حقوق کودک مستقر در وزارت دادگستری نیز مسئولیت نظارت بر این آئین نامه‌ها در سطح کشور را بر عهده دارد که در استان به کارگروه اجتماعی فرهنگی ذیل استانداری واگذار شده است.»

موسوی افزود: «۸۴ درصد از کودکان کار که مشکل فقر دارند و برای تامین معاش باید به خیابان می‌آیند به ۲ گروه زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال تقسیم می‌شوند و بر اساس قانون کار، کارگر محسوب می شوند.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «مصوباتی در حوزه کودکان کار داریم ولی اصلا اجرایی نمی شود. در چند سال اخیر حضور کودکان در میادین و چهارراه‌ها بیشتر شده است و برای برخی خانواده‌ها کار کردن کودک اصلا بد نیست و برخی‌ها کلا شغل‌شان این است و در کنار خانواده کار می‌کنند و خانواده این شغل را پذیرفته است. برخی خانواده‌ها تگدی کری، گل فروشی و شیشه پاک کردن را ننگ نمی‌دانند. آمار چند سال پیش درباره درآمد کودکان کار نشان داده بود که این کودکان ۲۰ برابر مستمری که به خانواده‌های آنها داده می‌شود، درآمد دارند.»

مدیرکل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: «باندها و مافیایی در کشور داریم که کودکان را در خیابان جمع می‌کنند و اقتصاد خیابان را ساماندهی می‌کنند. این باندها به صورت ساماندهی و شبکه‌‌ای فعالیت می‌کنند.»

احمدی صدر افزود: «اقتصاد کف خیابانی با درآمدهای سرشار با نوع دوستی و تحریک احساسات مردم شکل گرفته است و سرشبکه‌های این مافیا از آن استفاده می‌کنند. بخشی از این کودکان به صورت منفرد به خیابان‌ها می‌آیند. کودکان سر چهارراه ها بالای ۷۰ درصد شبکه ای و مافیایی هستند و ما با این سرشبکه ها برخورد جدی و سلبی خواهیم کرد.»

 

منبع:خبرگزاری ایرنا

مرتبط ها