کد خبر: 81473

«فرهیختگان» عملکرد سامانه «نان» وزارت علوم در نخستین سال فعالیتش را بررسی کرد

کمتر از 10 درصد نیازها ایده‌ گرفتند

ه:سامانه «نان» یا همان نظام ایده‌ها و نیازها، دهم اردیبهشت ماه 1401 با حضور وزیر علوم و جمعی از روسای دانشگاه‌ها در وزارت علوم رونمایی شد.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه:سامانه «نان» یا همان نظام ایده‌ها و نیازها، دهم اردیبهشت ماه 1401 با حضور وزیر علوم و جمعی از روسای دانشگاه‌ها در وزارت علوم رونمایی شد. سامانه‌ای که قرار است به‌عنوان یک پلتفرم جامع همه نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی و دیگر مخاطبان دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش‌های کاربردی را پوشش دهد. حالا که نان یک‌سالگی خود را پشت سر گذاشته، بررسی عملکرد آن از چند جهت درخور توجه و اهمیت است. اول اینکه این سامانه به یکی از کارویژه‌های وزارت علوم تبدیل شد و در تمامی نشست‌ها و همایش‌های پژوهشی به‌عنوان عنصری کلیدی یاد می‌شود. نان البته پیش از رونمایی جای خود را در بند و تبصره‌های قانونی هم باز کرد. براساس تبصره 9 بند«ه» بودج+++++ه 1401 دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای استفاده از یک درصد بودجه پژوهشی خود باید نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند. این روزها با انتشار نسخه رسمی لایحه برنامه هفتم توسعه مشخص شده برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای نان با نگاه بلندمدت پیگیری می‌شود تا این سامانه به یکی از مهم‌ترین سامانه‌های پژوهشی کشور تبدیل شود. «فرهیختگان» در این گزارش بررسی اجمالی بر آمارهای سامانه نان در طول یک‌سال و دو ماه فعالیتش خواهد داشت و پس از آن به بررسی نقاط ضعف و قوت سامانه نان با معاونان پژوهشی می‌پردازد.

فقط 5 درصد نیازهای استان تهران ایده‌ گرفتند
آماری از عملکرد یک ساله سامانه نان در سایت این سامانه بارگزاری شده است؛ طبق این آمار سامانه نان در یک سال ابتدایی عمر خود توانسته 8هزار و 601 نیاز و هزار و 347 ایده را جذب کند. از میان هزار و 300 ایده، 71 درصد ایده‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی است و 30 درصد باقی مانده در قالب توانمندی فناورانه، محصول دانش‌بنیان و پارسا ارائه شده است. همچنین از بین 8هزار و 601، 6هزار و 627 نیاز توسط کارگزارانی چون توانیران، تکمارت، خدمات الکترونیک و ساجد و... پردازش شده است. 729 نیاز توسط دبیرخانه و هزار و 182 نیاز توسط کاربران ایجاد شده است...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها