کد خبر: 81306

محمدامین باقری

خطاب به قوه، رونوشت به دفتر جهت پیگیری

از ابتدای انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه، اجرای سند تحول که در دوران ریاست ابراهیم رئیسی سرعت گرفته بود، به ‌کندی گراییده و عملا اقدامی جدی در این حوزه صورت نگرفته است.

محمدامین باقری، استاد هادی هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):از ابتدای انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه، اجرای سند تحول که در دوران ریاست ابراهیم رئیسی سرعت گرفته بود، به ‌کندی گراییده و عملا اقدامی جدی در این حوزه صورت نگرفته است. این مساله در بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر و سال گذشته با مسئولان قضایی نیز گوشزد شده است.

به‌نظر می‌رسد رهبر انقلاب ضمن شناخت آسیب اصلی دستگاه قضا، عدم موافقت کامل رئیس کنونی قوه با سند تحول قضایی موجود را نیز درک کرده‌اند و از این رو، اولا اصل تحول را به‌عنوان مناط اصلی برشمرده و ثانیا دست او را برای تکمیل، اصلاح و به‌روزرسانی سند موجود باز گذاشته‌اند. بیانی که دیگر عذری را برای مسئولان قضایی در این زمینه باقی نخواهد گذاشت.

به‌نظر می‌رسد بدنه یا حداقل بخشی از مدیران کنونی قوه قضائیه هرچند از تجربه بالا و ارزشمندی برخوردارند، انگیزه، توان و آمادگی لازم برای تحقق تحول مورد انتظار رهبری را نداشته باشند. تذکر رهبری برای به‌کارگیری نیروی کارآمد به‌منظور تحقق تحول در دستگاه قضایی مؤید همین مطلب است.

تاکید و تمرکز بیشتر رهبری بر مبارزه با فساد در درون قوه، از این جهت است که از یک‌سو زیربنا و ضمانت موفقیت مبارزه با فساد در بیرون، طهارت درونی قوه است و از سوی دیگر مبتنی بر حکمت نهفته در این مثل معروف که «هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به ‌روزی که بگندد نمک»، آثار این فساد درونی به‌مراتب زیان‌بارتر و مخرب‌تر است.

میزان بالای پرونده‌های قضایی طی چند دهه گذشته همواره مانع از آن بوده است تا دستگاه قضا به دیگر وظایف مصرح خود در قانون اساسی بپردازد. جالب اینجاست که بخش مهمی از این انباشت پرونده‌های قضایی ناشی از بی‌توجهی به وظایف مهم دیگر دستگاه قضا نظیر پیشگیری از جرم است، به‌عنوان‌مثال رهبری در این دیدار با اشاره به اهمیت سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول، منازعه پیرامون تصویب آن را غیرمفید دانسته و صریحا آن را مصلحت قطعی نظام معرفی کرده‌اند.

یکی از نکات مهمی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر بدان اشاره کردند، انتقاد از ضعف تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه است. طی نزدیک به یک‌دهه گذشته، قوه قضائیه به‌عنوان قرارگاه دادخواهی، عدالت و مبارزه با فساد در نظام جمهوری اسلامی، تدریجا به کانون اصلی هجمه جریان رسانه‌ای معاند در داخل و خارج از کشور تبدیل شد. این امر درکنار ضعف رسانه‌ای مجموعه حاکمیت، عملا تصویر قوه قضائیه را به‌شدت تخریب کرد.

نکته جلب اینکه، درست یک روز پس از بیانات رهبر انقلاب در این خصوص، درحالی‌که صفحات رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هنوز از پوشش خبری این دیدار به‌طور کامل فارغ نشده بودند، گفت‌وگوی تلویزیونی یکی از مسئولان قضایی و توضیحات خاص او درباره برخی پرونده‌های قضایی خاص، این ضعف رسانه‌ای را باکیفیت 4K به تصویر کشید.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها