کد خبر: 81206

سعید قطبی‌زاده در پاتوق فیلم کوتاه مطرح کرد

از ترویج اخلاق می‌گوییم اما «فسیل» می‌شود نماد کار موفق سینمای ایران!

دوازدهمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز دوشنبه 12 تیرماه 1402 با نمایش 4 فیلم کوتاه ایرانی، «اسما» به‌ کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «فیلمرغ» به‌ کارگردانی امیرمسعود سهیلی و «میز هفت» به‌کارگردانی سبحان بیرانوند و فیلم کوتاه تجربی «رامخانه» به‌ کارگردانی احسان شادمانی، در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

دوازدهمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز دوشنبه 12 تیرماه 1402 با نمایش 4 فیلم کوتاه ایرانی، «اسما» به‌ کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «فیلمرغ» به‌ کارگردانی امیرمسعود سهیلی و «میز هفت» به‌کارگردانی سبحان بیرانوند و فیلم کوتاه تجربی «رامخانه» به‌ کارگردانی احسان شادمانی، در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد. این جلسه مانند تمام جلسه‌های پاتوق فیلم کوتاه با اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه همراه بود و پس از نمایش و در ابتدای جلسه نقد و بررسی محمد قاسمی، مجری این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن و اشاره به اینکه پاتوق فیلم کوتاه دو هفته گذشته به دلیل تعطیلی سینماها تعطیل بود، سعید قطبی‌زاده، کارشناس ویژه دوازدهمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه تهران را برای حضور روی سن دعوت کرد.
سعید قطبی‌زاده، منتقد، مدرس و کارشناس سینما به‌عنوان کارشناس ویژه دوازدهمین جلسه، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلم‌های به نمایش درآمده و علاقه‌مندان و هنرجویان سینما که در سالن شماره 2 سینما بهمن حضور داشتند، به گفت‌وگو نشست و آثار آنها را از منظر ایدئولوژی، نوع مواجهه با سینما، ایده‌ها و تنوع نگاه‌ها و ساختار کارگردانی مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

فیلم‌کوتاه‌های سفارشی تاریخ‌مصرف ‌دارند
قطبی‌زاده در ابتدای صحبت‌‌های خود که با نقد و بررسی فیلم کوتاه «اسما» ساخته آقامحمدلو همراه بود، عنوان کرد: «من مدام به این فکر می‌کردم که چرا یک سری از فیلم‌ها، فیلم‌های اطاعتی هستند، فیلم‌هایی که خلاقیتی در آنها نیست؛ به فیلمساز می‌گویند این مدل بساز و او هم می‌گوید‌ ‌چشم!‌‌ این خیلی بد است که فیلمساز گوش به فرمان باشد، به‌عنوان مثال همین فیلم کوتاه ‌اسما‌ که علیه سعودی ساخته شده است، در شرایط حاضر ایران از نظر سیاسی، چه کارکردی خواهد داشت؟ این فیلم تاریخ‌مصرف‌دار است.»
وی ادامه داد: «‌ای کاش هیچ فیلمسازی تن به تولید فیلم‌های سفارشی و اطاعتی برای نهادهای خصوصی و دولتی ندهد. به‌عنوان مثال اگر نهادی از یک فیلمساز خواست که ‌فسیل‌ ساخته شود، نباید قبول کند. من وقتی می‌خواستم وارد سالن سینما شوم، در سالن مجاور آهنگ «Modern Talking» پخش می‌شد و آن یکی سالن سینمایی ‌فسیل‌ را پخش می‌کرد و بزن و برقص بود و ما در این سالن با جمعیت بالغ بر 200 نفر، نشسته‌ایم که فیلم کوتاه نقد کنیم و درباره ماهیت سینما گفت‌وگو کنیم.»
این منتقد سینمایی همچنین عنوان کرد: ....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها