کد خبر: 81085

آسیب‌شناسی پژوهش‌های دانشگاهی در حل مسائل کشور چه پیامی دارد؟

تنها 4درصد از بودجه دانشگاه‌ها معطوف ارتباط با صنعت است

در سال‌های اخیر ایران توانست رتبه خوبی را در شاخص تولید علم در دنیا کسب کند و 2 درصد از تولید علم دنیا را به خود اختصاص داده است.

در سال‌های اخیر ایران توانست رتبه خوبی را در شاخص تولید علم در دنیا کسب کند و 2 درصد از تولید علم دنیا را به خود اختصاص داده است؛ اما این موضوع در حالی است که همچنان چالش‌های بسیاری در بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد که به نظر می‌رسد نیازمند ورود جدی‌تر دانشگاهیان و پژوهشگران است. برای مثال یکی از مهم‌ترین عواملی که تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد دانش‌بنیان دارد، کارآمدی نظام پژوهشی و تولید علم در کشور است. در سال‌های گذشته تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های اجرایی و سیاستگذار مانند وزارت علوم، شورای عالی انقلاب و... با سیاستگذاری‌های خود باعث رونق تولید علم در کشور شده‌اند. در ادامه قرار است تا خوانشی بر گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص آسیب‌شناسی پژوهش‌های دانشگاهی در حل مسائل کشور و شاخص‌گذاری پژوهش‌های مساله‌محور منتشر کرده، داشته باشیم.

سهم 4‌درصدی ارتباط با صنعت از بودجه دانشگاه‌ها
پژوهش‌های مساله‌محور کمکیِ بسیار خوبی برای افزایش تعامل دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت هستند. سازمان جهانی مالکیت فکری هرساله کشورهای مختلف دنیا را براساس شاخص جهانی و نوآوری مقایسه و رتبه‌بندی می‌کند. در سال 2021، ایران‌ در زیرشاخص ارتباط دانشگاه با صنعت در شاخص جهانی نوآوری، در جایگاه 60 دنیا و پایین‌تر از کشورهای ترکیه، قطر و عربستان‌سعودی قرار گرفت. ایران در حوزه ارتباط با صنعت، در سال اخیر افت 31 پله‌ای را تجربه کرده است. از دیگر معیارهایی که می‌توان با آن به بررسی سطح تعامل دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت پرداخت، سرانه درآمد ارتباط با صنعت اعضای هیات علمی است. طبق گزارشی که دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت عتف در سال 1400 منتشر کرده، مجموع قراردادهای جذب‌شده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سال 1399 به 997 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین در این سال تعداد اعضای هیات‌علمی به عنوان....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها