کد خبر: 80703

آمریکا با استقرار اف-22‌های خود در منطقه برای عملیات در سوریه به دنبال چه اهدافی است؟

چنگ انداختن گربه

آمریکا از روز 14 خرداد ( 14 ژوئن) جنگنده‌های نسل پنجم و رادارگریز اف-22 خود را برای عملیات در سوریه در خاک اردن مستقر کرده است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:آمریکا از روز 14 خرداد ( 14 ژوئن) جنگنده‌های نسل پنجم و رادارگریز اف-22 خود را برای عملیات در سوریه در خاک اردن مستقر کرده است. این جنگنده‌ها در پایگاه موفق السلطی اردن مستقر شده‌اند که یکی از پایگاه‌های اصلی هوایی آمریکا و ناتو در منطقه است. این پایگاه عملیات در عراق و سوریه را برعهده دارد درحالی‌که پایگاه‌های کویت، قطر و امارات درخصوص جنگنده‌ها چنین وظیفه‌ای ندارند. ارتش آمریکا مدعی است استقرار اف-22‌ها برای پرواز در سوریه به دلیل رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای جنگنده‌های روسی در منطقه صورت گرفته است.

آمریکا درحالی‌که برای حفاظت از متحدان خود در شرق اروپا که درگیر جنگ با روسیه است و همچنین در شرق آسیا که چین و کره‌شمالی درآن فعالند نیازمند استقرار جنگنده‌های پیشرفته است، تصمیم گرفته شده تا آنها در غرب آسیا مستقر شوند. این مساله نشان می‌دهد با وجود اهمیت شرق اروپا و شرق آسیا، وقوع تحول جدی در این منطقه قابل تصورتر است. در ادامه تلاش شده به این دلایل پرداخته شود.

یکی از این دلایل مرتبط با تلاش آمریکا برای جلوگیری از برهم خوردن توازن نظامی در سوریه است. در این خصوص باید توضیحاتی درباره انواع جنگنده ارائه شود تا بتوان به درک مناسب در این زمینه دست یافت. برخی از جنگنده‌ها مانند اف-111 آمریکایی یا سوخو-24 و نوع جدیدتر سوخو-34 که توسط روسیه ساخته می‌شوند از نوع «بمب‌افکن» هستند و نقشی تقریبا منحصر به حمله علیه اهداف زمینی دارند، هرچند در مقابله با....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها