کد خبر: 80513

پیدا و پنهان موسیقی در ۳ ماه گذشته

برگزاری بیش از 396 کنسرت در 86 روز

بنا به آماری که مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرده است؛ از اوایل امسال 396 کنسرت برگزار شده است.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:از شهریور تا بهمن‌ماه 1401، همه فعالیت‌های فرهنگی تعطیل شده بودند، دلیلش را آنقدر در انواع مختلفش گفتند که نیازی به گفتن چندباره‌اش نیست اما نمی‌توان این نکته را یادآوری نکنیم که این تعطیلی بخش مهمی از معیشت جامعه هنری را تحت تاثیر قرار داد و فضاهای فرهنگی و تفریحی کشور تبدیل به نقاط خموده و ساکت شده بودند. اگر هنرمندی می‌خواست فعالیتی انجام دهد، با واکنش کاربرانی در فضای مجازی مواجه می‌شد که نام دادخواهی از مردم را یدک می‌کشیدند و با هرگونه نشانه‌ از یک زندگی طبیعی مشکل داشتند. جشنواره‌های فجر نقاط عطفی برای بازگرداندن فعالیت‌های هنری به بدنه اجتماع ایران بودند. کنسرت‌ها دوباره رونق گرفتند و مردم به سالن‌های سینمایی و تئاتر بازگشتند. شور و نشاط اجتماعی در نقاط مختلف فرهنگ و هنر خودش را نشان ‌داد و این مقدمه‌ای بود بر اینکه فضای آرام و به دور از هیجان شکل بگیرد. بنا به آماری که مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرده است؛ از اوایل امسال 396 کنسرت برگزار شده است. همه این کنسرت‌ها بدون حاشیه و در یک فضای آرام با حضور حداکثری مردم بوده است.

در کنسرت پنجشنبه‌شب (25 خردادماه) گروه لیان، تصاویری از حرکات برخی تماشاگران این کنسرت در فضای مجازی منتشر شد که این احتمال می‌رفت شروع یک حاشیه تازه در فضای موسیقی باشد. همچنین تعدادی با هویت نامشخص نیز در حاشیه برپایی این کنسرت برای برهم زدن نظم برپایی کنسرت لیان به تالار وحدت حمله کردند و عوامل نیروی انتظامی و حراست بنیاد رودکی حمله آنها را خنثی کردند.
شریفیان در واکنش به این اتفاق هم نوشت: «همان قدری که به ناعدالتی‌ها همیشه معترض بوده و هستم و بارها دادگاهی و ممنوع‌الکار شدم، اما امشب باز مثل ماجرای کنسرت ۱۳۹۳ بوشهر به من ثابت شد افرادی هستند که علی‌رغم تمام فشارها، جلوی بی‌قانونی می‌ایستند و دم‌شان گرم. از تلاش بی‌منت عوامل انتظامی تالار وحدت و حراست بنیاد سپاسگزارم که در برابر این بی‌قانونی و حمله ناکام عوامل خودسر و ناشناس محکم ایستادند.»
اینکه این گروه خرابکار با هدایت چه کسانی به تالار وحدت حمله کرده‌اند هنوز روشن نیست اما نکته جالب توجه درباره کنسرت گروه لیان و اتفاقی که شب گذشته افتاد، این است که بی‌بی‌سی فارسی و برخی افراد حقیقی شاخص از چند روز قبل ناگهان به مسائل این کنسرت خاص علاقه‌مند شده و با ایجاد حساسیت‌ درباره این رویداد، تلاش کرده بودند آب را برای ماهیگیری خودشان گل‌‌آلود کنند.

بعد از این حواشی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در پاسخ به سوالی با موضوع لغو کنسرت‌ها و زیان اقتصادی ایجادشده، با توجه به صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد، گفت: «دوره اخیر به اذعان دوستان بخش موسیقی و تهیه‌کنندگان، پررونق‌ترین دوره بوده است به‌طوری‌که در مباحث چند ماه اخیر علی‌رغم اینکه دشمن تلاش می‌کرد اصحاب فرهنگ و هنر را متقاعد کند اجرا نداشته باشند و فعالیت‌های فرهنگی تعطیل شود، اما اهالی موسیقی خوش درخشیدند، تلاش کردند و زحمات زیادی کشیدند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: «اکنون دوستان‌مان تقویم جایگزینی را برای مواردی که لغو شده در تالار وزارت کشور برگزار کرده تا مشکلات چند روز اخیر جبران شود، حتما اهالی فرهنگ و هنر با دقت اجازه سوءاستفاده را به بدخواهان مردم ایران نخواهند داد.»

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

 

مرتبط ها