کد خبر: 79998

در سامانه شفافیت نکات قابل‌تأملی درباره یکی از قراردادهای شهرداری تهران وجود دارد

ماجرای یک قرارداد در آخرین روزهای زمستان

22 اسفند ماه سال گذشته سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) قراردادی با موضوع خرید، نصب، راه‌اندازی و توسعه سوپراپلیکیشن شهروندی با شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان به مبلغ 120 میلیارد و 500 میلیون ریال به مدت یکسال امضا می‌کند.

ابوالقاسم رحمانی، دبیر گروه جامعه :خبرنگار فرهیختگان با بررسی قراردادهایی که سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری شده‌، به موردی برخورده که بیش از خیلی دیگر از قراردادها قابل تامل است

*ماجرا از این قرار است که اواخر سال پیش یک قرارداد قابل توجه، عجیب و البته پرشبهه‌ای در مجموعه فاوا شهرداری تهران با یک شرکت فعال متعلق به ح.خ.م در حوزه فناوری اطلاعات امضا شده که تقریبا از تمام موانع و مسائلی که در این نوع قراردادها موجب گرفتاری و سختی مسیر ارتباط اقتصادی با شهرداری تهران بوده به سلامت گذشته است. 

*این قرارداد مابین سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) با موضوع خرید، نصب، راه‌اندازی و توسعه سوپراپلیکیشن شهروندی با شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان به مبلغ 120 میلیارد و 500 میلیون ریال به مدت یکسال است.

بگذارید چند شبهه و سوال را با هم مرور کنیم. 
*1- مگر مجموعه مدیریت شهری تهران سال‌ها پیش برای چنین نیازی سامانه و نرم‌افزار «تهران من» را راه‌اندازی و رونمایی نکرده است؟ چه نیازی به راه‌اندازی و خرید و نصب و توسعه یک سوپراپلیکیشن شهروندی جدید بوده است؟

*2- حسب تجربه و اطلاع و ناظر به وضعیت نهادها و سازمان‌های خاص و بزرگ، اواخر سال معمولا قراردادی منعقد نمی‌شود، خصوصا اگر اعداد و ارقام عجیب‌وغریبی مثل عدد موجود در این قرارداد داشته باشد. چرا و به قید چه فوریت و صلاحی شهرداری تهران 22 اسفند ماه و چند روز مانده به عید چنین قرار دادی را امضا کرده است و چنین مبلغی را برای شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان درنظر گرفته و نیمی از آن را هم پرداخت کرده است، محل سوال جدی است. 

*3- سوال و شبهه سوم مربوط به قسمت آخر بند قبلی است. شهرداری در ایام پایان سال و با آن شناختی که ما و خیلی‌های دیگر از پرداختی‌های آن دارند چطور زیر بار انعقاد چنین قراردادی رفته و چطور چنین پیش‌پرداختی را انجام داده است؟ آنقدر راه‌اندازی این سوپراپلیکیشن که نمونه‌اش را داریم حیاتی بوده است؟

*4- ترک تشریفات به دستور مدیرعامل نکته حائز اهمیت و شبهه عجیب دیگر است. می‌دانیم که شرکت‌های زیادی، خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در این حوزه یعنی فناوری اطلاعات فعال هستند و درصدد ورود به سازمان‌ها و نهادهایی شبیه به شهرداری تهران هستند تا بازار و کسب‌وکارشان را توسعه بدهند. این ورود هم جز از مسیر مناقصه و... امکان‌پذیر نیست. به‌هرحال فضای رقابتی است و اعداد اعلامی و انتظاری هم اعداد بزرگی است. اما در این مورد شاهد این بودیم که چنین قرارداد مهمی بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات به دستور مدیرعامل با شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان امضا شده است! چرا؟

*5- و اما سوال پایانی اینکه، بعد از مشاهده این قرارداد، با چند نفر از فعالان حوزه تماس گرفتم و جویای هزینه راه‌اندازی و نصب و توسعه چنین نرم‌افزاری شدم. اعداد اعلامی فاصله معناداری با قرارداد انعقادی شهرداری با شرکت نامبرده که متعلق به ح.خ.م است دارد. یعنی با اعداد و ارقام به مراتب پایین‌تری، شرکت‌ها و اشخاص متعدد و مختلفی هستند که می‌توانند این کار را انجام بدهند.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها