کد خبر: 79315

رئیس دانشگاه آزاد واحد حاجی‌آباد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

راه‌اندازی مرکز مطالعات گلخانه‌ای به وسعت 3 هکتار

سال گذشته در صفحه «سردر» به بسیاری از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در چهار گوشه ایران سر زدیم و اقدامات این واحد را بررسی کردیم. در این گزارش سری به واحد حاجی‌آباد زده‌ایم تا از برخی اقداماتی که سال گذشته دنبال می‌کردند مطلع شویم. پس از گذشت یک‌سال این واحد توانسته روند افزایش درآمدهای غیرشهریه خود را ادامه دهد و حتی برای سال آینده به شرط همراهی و مساعدت آب و هوا به‌عنوان واحدهای میلیاردی در بین دیگر واحدهای دانشگاه آزاد قرار خواهد گرفت.

راضیه فلاح، خبرنگار:سال گذشته در صفحه «سردر» به بسیاری از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در چهار گوشه ایران سر زدیم و اقدامات این واحد را بررسی کردیم. در این گزارش سری به واحد حاجی‌آباد زده‌ایم تا از برخی اقداماتی که سال گذشته دنبال می‌کردند مطلع شویم. پس از گذشت یک‌سال این واحد توانسته روند افزایش درآمدهای غیرشهریه خود را ادامه دهد و حتی برای سال آینده به شرط همراهی و مساعدت آب و هوا به‌عنوان واحدهای میلیاردی در بین دیگر واحدهای دانشگاه آزاد قرار خواهد گرفت. تاسیس مدرسه سما دخترانه در مقطع ابتدایی یکی دیگر از اقدامات مثبت این واحد در سالی بوده که گذشت. براساس کارهای انجام‌شده این مدرسه از ابتدای مهرماه سال جاری میزبان اولین شاگردان خود خواهد بود. اما متاسفانه برخی از طرح‌های تحقیقاتی این واحد نیز مانند برخی دیگر از طرح‌های واحدهای دیگر در انتظار جذب سرمایه‌گذار هستند. رئیس دانشگاه آزاد واحد حاجی‌آباد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» جزئیات برنامه‌های این واحد در سال جدید را تشریح کرده است که در ادامه می‌خوانید. 

  برای افزایش تولید خرمای پیارم عزم جزم کرده‌ایم
ناصر شهسواری، رئیس دانشگاه آزاد واحد حاجی‌آباد با بیان اینکه بیش از 90 درصد نخیلات مزرعه این واحد به نوع خاص خرمای پیارم اختصاص دارد، توضیح داد: «درحال حاضر مرغوب‌ترین نوع خرما در دنیا پیارم است و همین عامل مهمی شده تا در این واحد بیشتر روی تولید این نوع خرما توجه شود. در نتیجه مصمم هستیم تا با اقدامات تحقیقاتی مناسب تولید نوع پیارم با کیفیت بالاتر در میزان بیشتر داخل مزرعه نخیلات واحد پرورش داده شود. مجموعه این اقدامات باعث خواهد شد تا به شرط آب و هوای مساعد امسال این واحد به‌عنوان واحد سودده در استان هرمزگان ثبت شود که در نتیجه دیگر نیازی به کمک استان به واحد نخواهد بود. همچنین در کنار این مزرعه یک بانک ژن انواع نخیلات در این واحد وجود دارد که از این انواع ژن برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی استفاده خواهد شد.» او درخصوص اقداماتی که در مدت یک‌سال گذشته برای تولید بسته‌بندی و فروش نوع خرمای صادراتی پیارم در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «روی مزرعه نخیلات واحد حاجی‌آباد حدود 600 میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام شد و با دقت بالا و توجه روی تغذیه، کوددهی و هرس بسیاری از نخیلات این مزرعه که در معرض نابودی بودند دوباره احیا شدند. با این اقدامات شرایطی ایجاد شد تا تولید خرما پیارم در این واحد افزایش پیدا کند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد حاجی‌آباد با بیان اینکه مرکز تحقیقات نخیلات از شهر بندرعباس به شهرستان حاجی‌آباد منتقل خواهد شد، اظهار کرد: «در نظر داریم که در 3 هکتار زمین بلااستفاده‌ای که در پردیس دانشگاه قرار دارد مرکز مطالعات گلخانه‌ای تاسیس و راه‌اندازی کنیم. در نتیجه برای پیدا کردن یک سرما‌یه‌گذار از خارج دانشگاه تلاش شده و به محض پیدا کردن سرمایه‌گذار این پروژه عملیاتی خواهد شد تا یک منبع درآمد دیگر برای دانشگاه ایجاد شود.» او در پاسخ به سوال اینکه سال گذشته در بخشی از زمین‌های این واحد برخی گیاهان دارویی مانند آویشن و نعنا فلفلی کاشته شده و قرار بود به شرط صرفه اقتصادی آن طرح را ادامه دهند؛ آیا ایجاد این گلخانه در راستای همان طرح است، گفت: «متاسفانه گیاهان دارویی کاشته شده مناسب آب‌وهوای منطقه نبودند و انواع بسیاری از آنها خشک شدند. تنها نعنا فلفلی تولید شد که در مقایسه با سوددهی که تولید خرمای پیارم دارد ارزش مالی به همراه نداشت. به بیان دقیق‌تر با توجه به اینکه الان تنها رقم صادراتی خرما فقط نوع پیارم است و این نوع تفاوت قیمت 3 برابری به نسبت دیگر انواع خرما دارد تمرکز مزارع واحد روی مزرعه تولید پیارم قرار گرفته و حتی اقدامی برای تولید انواع دیگر خرما در واحد انجام نمی‌شود. تنها در کنار این مزرعه یک بانک ژنی از انواع خرما ایجاد شده که از این بانک برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود.»
شهسواری با بیان اینکه اولین نخل‌های این مزرعه در اسفندماه 1388 در این واحد کاشته شده، خاطرنشان کرد: «سال گذشته در این مزرعه حدود 2 هزار اصله نخل پیارم وجود داشت و درحال حاضر در این مزرعه هزار و 278 اصله نخل پیارم وجود دارد. علت کاهش این میزان از نخل‌های پیارم نیز طبیعی است و همه مزارع نخل تعدادی از نخیلات خود را به مرور زمان از دست خواهند داد.»

  انجام پروژه‌ تولید روغن خوراکی از ضایعات خرما در گرو سرمایه است
رئیس دانشگاه آزاد واحد حاجی‌آباد در پاسخ به سوال اینکه پروژه تولید روغن خوراکی از ضایعات خرما به کجا رسید، اظهار کرد: «2 پروژه تولید روغن خوراکی از ضایعات هسته خرما و تهیه بستر کشت از ضایعات خرما در مرکز رشد واحد بندرعباس دنبال می‌شود. اما متاسفانه به علت نبود سرمایه‌گذار هنوز این پروژه‌ها به تولید انبوه نرسیده‌اند. با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور پیدا کردن سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی بسیار سخت است. به بیان دیگر افراد بسیار کمی هستند که بخواهند بخش از سرمایه خود را روی انجام یک پروژه علمی هزینه کنند. با این همه اقداماتی برای پیدا کردن سرمایه‌گذار انجام شده و درخواست‌هایی نیز به سازمان مرکزی ارسال شده است. به محض پیدا شدن سرمایه‌گذار به‌طور حتم برای تولید این پروژه‌ها اقدامات لازم انجام خواهد شد.» او در ادامه افزود: «یکی از پروژه‌های عمرانی واحد حاجی‌آباد افزایش مدرسه سما دخترانه این شهرستان است. با اقداماتی که تاکنون انجام شده امسال مهرماه اولین شاگردان دختر در مدرسه سما ثبت‌نام خواهند کرد. شایان ذکر است که به دنبال تاسیس مدارس مقاطع دیگری نیز بودیم که با بررسی‌هایی که انجام شد به این اتفاق نظر رسیدیم که درحال حاضر برای واحد توجیه مالی ندارد.»
او درباره میزان درآمد غیرشهریه که در سال گذشته در این واحد کسب شده بیان کرد: «میزان درآمد غیرشهریه کسب‌شده در سال گذشته بیش از 400 میلیون تومان رسید که این میزان به نسبت سال پیش از آن نیز با رشد 100 درصدی همراه بود. به عبارت دیگر در سه اخیر با تولید و فروش خرمای نوع صادراتی پیارم در این واحد هر سال به نسبت سال قبل از خود رشد 2 برابری در درآمدهای غیرشهریه واحد ایجاد شده است. امید است با اقداماتی که امسال انجام شده و به شرط مساعدت آب و‌ هوا بتوان حداقل یک میلیارد تومان از فروش این نوع خرما کسب درآمد کرد.»

مرتبط ها