کد خبر: 79297

کامرانی‌فر در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دان یک جودو دارم و می‌خواهم مثمر ثمر باشم

فدراسیون فوتبال سخت‌ترین دورانم بود

دبیرکلی سخت‌تر از داوری در فوتبال است با پایان تعلیق جودو کار را قوی‌تر از قبل پیش می‌بریم

حسن کامرانی‌فر، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال که سابقه پرچم زدن در جام‌جهانی را نیز در کارنامه دارد و یکی از نامدارهای داوری فوتبال ایران به شمار می‌رود در انتخابی عجیب به‌عنوان دبیرکل فدراسیون جودو منصوب شد.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:حسن کامرانی‌فر، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال که سابقه پرچم زدن در جام‌جهانی را نیز در کارنامه دارد و یکی از نامدارهای داوری فوتبال ایران به شمار می‌رود در انتخابی عجیب به‌عنوان دبیرکل فدراسیون جودو منصوب شد؛ البته عجیب از این لحاظ که یک فرد باسابقه فوتبالی به رشته دیگری کوچ کرده است در غیر این صورت اگر بدانیم کامرانی‌فر در دوران نوجوانی خود دان یک این رشته ورزشی را به خود اختصاص داده و از قهرمانان این رشته ورزشی به شمار می‌رود دیگر عجیب نیست اگر او را از خانواده جودو نیز بدانیم. درخصوص این اتفاق اخیر و انتخاب وی به‌عنوان دبیرکل فدراسیون جودو دقایقی با این چهره به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. 

به نظر می‌رسد خیلی از فوتبال خیری ندیده‌اید و به سراغ رشته‌های دیگر رفته‌اید؟
نه این چه حرفی هست! ما هرچه که داریم از فوتبال داریم. سال‌ها در این رشته بودیم و سعی کردیم مثمر ثمر باشیم. مهم هم همین است که شما مفید باشید و بتوانید منشا خیر شوید در غیر این صورت مهم نیست که کجا هستید و در چه رشته‌ای فعالیت می‌کنید. الان هم از فوتبال دور نمی‌شوم و به برخی فعالیت‌های سابق خود در این رشته ورزشی ادامه خواهم داد. 

چطور شد که راهی جودو شدید؟ از عواقب حضور در رشته‌های رزمی نمی‌ترسید؟
ترس برای چه؟ من خودم دان یک جودو دارم. البته بیشتر به‌واسطه تجربیاتی که از گذشته داشتیم، آقای میراسماعیلی پیشنهاد دادند تا به‌عنوان دبیرکل به فدراسیون جودو اضافه شده و بتوانیم در کنار هم با توجه به تجربیاتی که وجود دارد کمک کنیم هرچند از زمان حضور میراسماعیلی در فدراسیون جودو کارهای زیادی انجام شده است اما ما هم کنار ایشان هستیم تا بتوانیم برای پیشرفت و ارتقای هرچه بیشتر و بهتر جودو تجربیات خودمان را نیز در اختیار این عزیزان قرار بدهیم. یک تیم جوان و خوب نیز در فدراسیون جودو مشغول به کار هستند و ما هم آمدیم تا برای موفقیت جودو با تمام توان در خدمت این دوستان باشیم. 

به نظر می‌رسد دبیرکلی فدراسیون فوتبال که آن را هم در کارنامه دارید سخت‌تر و پرحاشیه‌تر باشد. 
بله درست است به‌خصوص زمانی که ما بودیم. فکر می‌کنیم از لحاظ سختی و دشواری و فشردگی کارها روی دست آن زمانی که ما بودیم در فدراسیون فوتبال نخواهد آمد. اصلا سخت‌تر از آن دوران نداشتیم. 

فکر کنم سختی‌های زیادی را از هر لحاظ در آن دوران سپری کرده باشید. 
همین‌طور است. زمانی که ما بودیم سخت‌ترین شرایط را داشتیم و دیگر مثل آن روزها نخواهد آمد. 

دوره انتقال قدرت فدراسیون از عزیزی‌خادم به تاج و استعفای خود در روز انتخاب تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون مدنظر شماست؟
بله درست است. واقعا دوران پرفشار و دشواری را پشت سر گذاشتیم و هرگز آن روزها از ذهنم پاک نمی‌شود. 

به‌خصوص شب انتخابات فدراسیون فوتبال که آن را لغو کرده اما سرانجام این رویداد برگزار شد. 
درست است. کلا دوران سختی بود اما تجربه خیلی خوبی بود که در کنار دوستان خوب‌مان به دست آوردیم. الان هم اینجا با توجه به سوابق و تجربیاتی که وجود دارد امیدوارم در کنار سایر دوستان در فدراسیون جودو بتوانیم مثمر ثمر و مفید باشیم. 

داوری سخت‌تر است یا دبیرکلی فدراسیون؟
قطعا دبیرکلی سخت‌تر است و داوری به گرد پای آن هم نمی‌رسد. 

درباره دان یک جودو که به آن اشاره کردید صحبت کنید. چه زمانی آن را گرفتید و اصولا چرا جودو را ادامه ندادید؟
برای خیلی وقت پیش است و زمانی که به سمت و سوی داوری فوتبال رفتم دیگر جودو را دنبال نکردم. زمانی که نوجوان بودم جودوکار بودم اما در سنین بالاتر به سمت داوری رفتم و رشته رزمی را دنبال نکردم. 

در زمان شما تلاش‌های زیادی شد تا کمک‌داور ویدئویی به فوتبال ایران بیاید. درنهایت هم این امر محقق نشد. در این خصوص صحبت می‌کنید. 
امیدوارم در آینده اتفاقات خوبی بیفتد و این امر هم محقق شود. در هر صورت دوستان دارند تلاش می‌کنند و حتما این اتفاق خوب هم خواهد افتاد. مطمئنا با برنامه‌هایی که فدراسیون دارد پیش می‌برد به‌زودی شاهد وجود تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی در فوتبال کشور خواهیم بود. 

درباره جودو صحبت بیشتری ندارید؟ این رشته تقریبا از رشته‌های پرحاشیه ورزشی محسوب می‌شود. 
در این مدت صحبت‌ها و جلساتی را با میراسماعیلی برگزار کردیم. از آنجایی که خودشان از قهرمانان جهان محسوب می‌شوند و از تجربیات زیادی نیز در امر مدیریتی برخوردار هستند در این مدت خودشان کارهای خوبی را در فدراسیون پیش برده‌اند. ان‌شاءالله به‌زودی نیز با پایان تعلیق فدراسیون جودو، این فدراسیون خیلی قوی‌تر از قبل مسیر و برنامه‌های خود را پیش خواهد برد و امیدوارم در آینده بتوانیم در این رشته ورزشی مدال‌های خوشرنگی را برای ورزش کشور به دست بیاوریم. 

حضور فوتبالی‌ها در رشته‌های دیگر را توصیه می‌کنید؟
اجازه بدهید بعدا در این خصوص صحبت کنیم. 

در آستانه دیدار دربی پایتخت درخصوص داوری این دیدار صحبت خاصی ندارید؟
الان دیگر در خدمت جامعه جودو هستم و نمی‌خواهم بیش از این درباره فوتبال و سایر رشته‌ها صحبت کنم. 

مرتبط ها