کد خبر: 79016

حاشیه ای بر متن رای دیوان بین المللی دادگستری:

اصطلاح lawfare یا جنگ حقوقی حدود یک دهه است که وارد ادبیات حقوقی جهان شده است

امروزه به این نتیجه رسیده اند که با زوال جنگ سرد و افول هژمونی قدرت‌های بزرگ بجای جنگ سخت از جنگ نرم بهره ببرند. ضرب المثلی که  فرهنگ غنی فارسی اشاره بدان دارد با پنبه سر بریدن قدرت‌های بزرگ جهانی با در اختیار داشتن مصادر و مراکز سیاسی و حقوقی در جهان سعی نموده اند از از این ابزار بخوبی استفاده نمایند  محکومیت مکرر و سالیانه ایران در کمسیون حقوق بشر و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن از آن جمله است.

دکتر علیرضا مظلوم رهنی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون حقوقی، قراردادها و رسیدگی به تخلفات انتظامی مرکز امور حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی: امروزه به این نتیجه رسیده اند که با زوال جنگ سرد و افول هژمونی قدرت‌های بزرگ بجای جنگ سخت از جنگ نرم بهره ببرند. ضرب المثلی که  فرهنگ غنی فارسی اشاره بدان دارد با پنبه سر بریدن قدرت‌های بزرگ جهانی با در اختیار داشتن مصادر و مراکز سیاسی و حقوقی در جهان سعی نموده اند از از این ابزار بخوبی استفاده نمایند  محکومیت مکرر و سالیانه ایران در کمسیون حقوق بشر و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن از آن جمله است.
خود کم بینی و عدم اعتماد بنفس برخی از حقوق دانان کشورمان که اتفاقا تحصیل کرده غرب هستند همچون جنگ های سخت پیشاپیش   ملت  و کشور خود را در نبرد های نرم  نیز بازنده می بینند و از بیم مرگ خود کشی نموده و انجام هر اقدام حقوقی علیه کشورهای متجاوز به حقوق ملت ایران  را در راستای جنگ نرم  محکوم به شکست می‌دانند .
 مع الاسف همین قماش نیز به مسولان دست اندر کار مشاوره داده و آنان را از اقدام تهاجمی حقوقی در قالب جنگ حقوقی می‌ترسانند. 
بعد از توقیف نابجای دو میلیارد دلار ثروت ملت ایران در حساب بانک مرکزی از نادر مواردی بود که تیم حقوقی کشور با شک و دو دلی ناشی از همان ترس بخود آمده و دادخواستی را در دیوان بین المللی دادگستری (icj) ثبت نمود.
گام اول موفقیت ایران در این پرونده صدور دستور موقت به نفع ایران مبنی بر محکومیت آمریکا بر ممانعت از ادامه تحریم های ایران بود که متاسفانه اجرایی نشد و تیم حقوقی ایران نیز تا آنجا که مطلعم علی رغم وجود راهکار حقوقی در شورای امنیت از این امتیاز احتمالا به همان دلیل پیش گفته استـفاده نکرد.
صدور رای  ماهوی با عنوان judgment و صدور رای به نفع ایران در بخش عمده ای از دادخواست  و ثبت روایت ایران در یک جنگ حقوقی در بالاترین نهاد حقوقی و قضایی جهان خود موفقیت چشمگیری برای تیم حقوقی ایران محسوب می‌شود.
البته خود کم بینان پیش گفته از آن تعبیر به شکست نموده و یا با این استدلال که عهدنامه مودت مربوط به رژیم گذشته است خواستند این پیروزی را کم رنگ جلوه دهند.
تصریح قضات دیوان در رای صادره مبنی بر نقض مکرر مواد متعدد عهدنامه توسط آمریکا و لزوم پرداخت غرامت با توافق طرفین ظرف دوسال ،ثبت حقوقی روایت  عهد شکنی و عدم توجه به موازین حقوق بین الملل  توسط آمریکا بنظر نگارنده مهمترین موفقیت محسوب می‌شود.
امید است وزارت امور خارجه  و معاونت حقوقی ریاست جمهوری  با تشکیل کارگاه‌های متعدد با حضور تیم حقوقی در مجامع حقوقی و دانشگاه‌های کشور این موفقیت را برجسته و این تجربه با ارزش را به حقوقدانان جوان کشور به اشتراک گذاشته و گامی در جهت آموزش اعتماد بن نفس و امید آفرینی حقوق دانان جوان کشور بردارند.