کد خبر: 78970

رفع خشکسالی باید اولویت اصلی کشور قرار بگیرد

داوود زارعی، خبرنگار: این روزها که بحث تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه در کشور داغ است، قطعا توجه به بخش های مهم در راستای ریل گذاری درست کشور برای رفع چالش های موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برنامه ای که وضعیت کشور را در 5 سال اینده مشخص می کند و به همین دلیل چگونگی تدوین آن در بخش های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نیز در همین راستا گزارشی را از اولویت های توسعه ای ایران منتشر کرده که در آن با نظرخواهی از ۱۴۹ فرد حقیقی، ۵۹ نفر از روسای سازمان‌های تخصصی و روسای استانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ۱۱۷ نفر از معاونان و روسای سازمان‌های دولتی، غیردولتی و پژوهشکده‌ها که بررسی های وضعیت کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی و ... پرداخته است. 
در این میان یکی از مهمترین چالش هایی که برای تدوین برنامه هفتم توسعه از سوی 89 درصد از شرکت کنندگان در این نظرخواهی مطرح شده، چالش بحران آب در کشور است. البته با نگاهی به شرایط واقعی هم می توان به این چالش صحه گذاشت؛ چرا که بررسی ها نشان می دهد وضعیت آب های زیرزمینی هم شرایط خوبی ندارد و این ذخایر حیاتی در کشور روبه کاهش رفته است. در مقابل هم با سوءمدیریتی که در طول دهه ها در استفاده از اب های سطحی وجود داشته، امروز شاهد ایجاد منازعاتی در برخی نقاط کشور بر سر اب هستیم. 
کاهش میزان بارندگی ها در کشور آن در حالی که 81 درصد از مساحت ایران جزو مناطق خشک و نیمه خشک قلمداد می شود، به معنی آن است که در سال های آینده وضعیت خشکسالی در کشور تشدید می شود و اگر نتوان از حالا فکری به حال مدیریت منابع ابی و همچنین اتخاذ راهکارهای زیست محیطی برای برون رفت از وضعیت فعلی کرد، در آینده نزدیک باید با چالش های امنیتی و اجتماعی هم به دلیل خشک شدن مناطق بیشتر کشور دست و پنجه نرم کرد. 

مرتبط ها