کد خبر: 78968

ظرف کمتر از دو سال؛

بیش از 15 هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت نظام سلامت اضافه شد

داوود زارعی، خبرنگار: بیمارستان هوشمند حضرت مهدی که از آن باید به عنوان بزرگ ترین پروژه شبکه درمان و سلامت کشور یاد کرد، 5 روز پیش با حضور شخص اول اجرایی کشور افتتاح شد تا با توجه به امکانات این بیمارستان، جزو مهمترین بیمارستان کشور قلمداد شود. این بیمارستان به هزار تخت در بخش های مختلف مجهز است که بیشترین تخت هم با 552 تخت، به بخش بستری عادی اختصاص داده شده است. 110 تخت بستری اورژانس و 204 تخت بستری ویژه را هم باید از دیگر امکانات این بیمارستان مهم امروز نظام سلامت دانست. 
نکته مهم درباره این بیمارستان آن است که هر چند عملیات ساخت ان از سال ها قبل آغاز شده بود اما در سال های 94 و 95، به دلیل عدم تامین مالی، در عمل ساخت و ساز این بیمارستان متوقف شد تا یک سال بعد از آن؛ مجددا فعالیت های عمرانی بیمارستان حضرت مهدی از سر گرفته شد. در نهایت هم با توجه به اینکه بودجه های اختصاص یافته از سوی خیرین نتوانست پاسخگوی نیاز مالی برای اتمام این پروژه باشد؛ دولت مجبور شد تا از محل منابع عمومی و اعتبارات مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، ردیف هایی برای تکمیل این بیمارستان اختصاص دهد تا اینکه در نهایت این پروژه به اتمام برسد. 
از این بیمارستان که بگذریم، باید عنوان کرد طبق صحبت های وزیر بهداشت ظرف یک سال و 6 ماه، بیش از 15 هزار تخت بیمارستان در مناطق محروم و کم برخوردار کشور راه اندازی شده و در طرف مقابل نیز با به کارگیری 10 هزار دندانپزشک و پزشک و همچنین دو هزار و 800 پزشک متخصص، وضعیت کاری برای کادر سلامت در بیمارستان ها تا حدودی بهبود یافته است. 
بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت هم یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه است که از انجام فعالیت های عمرانی برای به نتیجه رساندن 5 هزار و 500 پروژه نظام سلامت خبر داده است. به گفته او تنها در استان تهران ۱۳ پروژه بزرگ بیمارستانی در حال تکمیل است؛ پروژه هایی که عمده آنها نیز در مناطق محروم قرار گرفته تا از این طریق بتوان نیاز مردم این مناطق را برای دسترسی به خدمات درمانی برطرف کرد. 
با این حال نکته مهم درباره این پروژه ها آن است که در صورت رسیدن منابع مالی می توان انتظار داشت پروژه ها در زمان مقرر افتتاح شود و در غیر این صورت، این پروژه ها هم ممکن است برای برهه های متوقف شوند.