کد خبر: 78940

سهم 11 میلیارد تومانی دانشگاه تهران از بودجه پژوهشی دستگاه ها

رضا کاری، خبرنگار: اختصاص حداقل 40 درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت‌های سودده، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت به خزانه داری کشور و هزینه کرد این مبلغ در قالب طرح های دانشگاهی، موضوعی است که اولین بار در لایحه بودجه سال 97 لحاظ شد تا شاید از این طریق موتور پژوهشی کشور با توان بیشتری به فعالیت بپردازد.بودجه ای که در گزارش تفریغ بودجه 1400، نحوه هزینه کرد آن به تفکیک سازمان ها و دانشگاه ها آورده شده است. به عبارت دقیق تر بر اساس بند «و» این گزارش، سهم بودجه پژوهشی کشور از این طریق 359 میلیارد و 44 میلیون و 700 هزار تومان می شد اما در نهایت 206 میلیارد و 119 میلیون و 800 هزار تومان آن از سوی خزانه به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی پرداخته شده است. در این گزارش نگاهی داشتیم به وضعیت دو دانشگاه تهران و صنعتی شریف از انجام طرح های کاربردی که بودجه آن از طریق خزانه داری کل کشور تامین شده است. 
از میان 459 طرح پژوهشی که به دانشگاه های کشور واگذار شده بود، سهم دانشگاه تهران 63 طرح بود، طرح هایی که مجموعه اعتبارات آن هم 11 میلیارد و 165 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شد که اگر بخواهیم نگاهی به کارفرمایان این طرح ها داشته باشیم، باید عنوان کرد 10 پژوهش آن  به سازمان توسعه و نوسازی معادن اختصاص داشت و سهم شرکت مدیریت منابع آب ایران هم 5 طرح بوده است. نکته مهم دیگر اینکه این دانشگاه توانسته 8 پژوهش در حوزه های نظامی را هم از 4 ارگان نظامی داشته باشد که سهم اعتبارات این طرح ها، 404 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. 
دانشگاه صنعتی شریف اما 35 طرح پژوهشی را به خود اختصاص داده که مجموع بودجه مورد نیاز آن هم 10 میلیارد و 357 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. اما وضعیت برای این دانشگاه متفاوت از دانشگاه تهران است؛ چرا که تنها 7 طرح که بیشترین میزان طرح های این دانشگاه محسوب می شود مربوط به سازمان هوافضا بوده است. همچنین این دانشگاه 14 طرح نظامی از 9 شرکت سفارش دهنده داشته که  2 میلیارد و 730 میلیون و 600 هزار تومان هم برای آن هزینه شده است. 
همکاری دانشگاه با شرکت نفت ایران با سرمایه 3 میلیارد  290 میلیون تومانی هم از مهمترین طرح های صنعتی شریف به شمار می رود. همچنین در بین تمام طرح های این دانشگاه، پژوهش هایی مانند طرح‌های بازیافت پساب‌های فوق شور و نامتعارف معدنی با تکنولوژی نسل جدید brhdh، طراحی و ساخت و نصب سامانه هوشمند ردیابی دریچه‌های منهول شیرهای گاز را هم باید از دیگر طرح های مهم این دانشگاه قلمداد کرد. 

مرتبط ها