کد خبر: 78891

قهر مخاطب با رسانه ملی ادامه دارد؟

مسعود رحیمی، خبرنگار: سریال «گیل دخت» که آخر هفته ها به روی آنتن شبکه اول سیما می رود و آن را باید جزو پربیننده ترین سریال های این روزهای رسانه ملی دانست، طبق امار رسمی صدا و سیما تنها 38.4 درصد بیننده در راس سریال های نیمه دوم بهمن ماه قرار گرفته است، اماری که نشان دهنده ریزش مخاطبان رسانه ملی است؛ اتفاقی که البته سال هاست که زنگ خطر ان به صدا در آمده و مسئولین مهمترین دستگاه فرهنگی کشور باید فکری به حال آن کنند. 
برای درک بهتر وضعیت امروز رسانه ملی در حوزه سریال سازی، تنها کافی است نگاهی داشته باشیم به برخی از سریال های پرطرفدار تلویزیون که در دهه 90 و 1400 به روی آنتن شبکه های مختلف سیما رفته اند. در این میان پخش فصل اول سریال «پایتخت» سیروس مقدم در سال 90 توانست تا حد زیادی رسانه ملی را به دوران اوج خود برگرداند؛ سریالی که 62.8 درصد مخاطب داشت و در کنار آن هم رضایت 86 درصدی تماشاگران را به همراه آورد اما در همان سال پخش «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت الله که داستان آن مربوط به دوران دفاع مقدس بود را هم نمی توان از قلم انداخت؛ سریالی که توانست بیش از 60 درصد مخاطب و رضایت 80 درصدی آنها را برای رسانه ملی به همراه آورد. 
هر چند از همان سال تا 1400، سریال های پرببینده دیگری مانند «گاندو 1»، «فوق لیسانسه ها»، «دیوار به دیوار»، «تنهایی لیلا»، «دردسرهای عظیم» و ... به روی آنتن شبکه های مختلف رفت اما در سال 1400 دو سریال توانست رکورد بیشتری را از حیث جذب مخاطب از آن خود کند. فصل سوم «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی با حذب 79.6 درصدی مخاطب و رضایت 89.3 درصدی آنها و همچنین سریال «زیرخاکی 2» جلیل سامان که 45.2 درصد مخاطب به هرماه داشت و از این میزان هم رضایت 78.9 درصدی را از آن خود کرد، باید جز پربیننده ترین سریال ها معرفی کرد. اما حالا با نگاهی به سریال «گیل دخت» که فقط38 درصد تماشاگر پای آن نشسته اند؛ نشان می دهد که رسانه ملی با ریزش جدی مخاطب همراه شده است.
در چنین شرایطی اگر رسانه ملی نتواند در نوروز 1402 که مقارن با ماه رمضان هم شده است، سریال هایی را روی آنتن ببرد که از حیث جذب مخاطب موفق باشد؛ باید عنوان کرد صدا و سیما بزرگ ترین شانس خود در سال اینده را برای پخش سریال های پرمخاطب از دست داده است. 

مرتبط ها