کد خبر: 78887

برنامه دولت ایجاد 45 هزار فرصت شعلی در تعاونی ها است

قاسمعلی محتشم، خبرنگار: راه اندازی تعاونی های کوچک را می توان یکی از راهکارهای اصلی برای توسعه اقتصاد به ویژه در مناطق روستایی قلمداد کرد؛ تعاون هایی که بستر را برای گسترش اقتصاد مردم محور و همچنین مشارکت مردم در انجام فعالیت های اقتصادی فراهم کند و به همین دلیل نه تنها در ایران،بلکه در دنیا به عنوان یکی از ابزارهای رشد اقتصاد مدنظر مسئولین سیاستگذار قرار گرفته است. در کشور ما هم از دو دهه پیش انحراف از این حوزه با تغییر مسیر تعاون های مسکن آغاز شد و هنوز آنطور که باید مسیر فعالیت های اقتصادی برای تعاونی ها در بخش های مختلف هموار نشده است.موضوعی که به نظر می رسد دولت سیزدهم می خواهد به وضعیت آن سرو سامان دهد تا شاید از این طریق نه تنها بحث رشد اقتصادی در مناطق کم برخوردار سرعت بیشتری بگیرد، بلکه بستر برای ایجاد اشتغال هم فراهم شود.
مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در گفتگو با «فرهیختگان» درباره هدف گذاری دولت سیزدهم برای افزایش تعداد شاغلین در بخش تعاون گفته بود: تا پایان سال 1400 تعداد کل شاغلان بخش تعاون به یک میلیون و 850 هزار نفر رسیده است. شعار دولت سیزدهم ایجاد سالیانه یک میلیون شغل است. اما سهم بخش تعاون در این بخش چقدر است؟ ما در بخش تعاون در سال 1400 حدود 30 هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم و هدف‌گذاری 1401، ایجاد 45 هزار فرصت شغلی در تعاونی‌ها است.
البته نباید این مسئله را هم فراموش کرد که ایجاد اشتغال در این بخش به آسانی صورت نمی گیرد بلکه نیازمند ارائه آموزش ها و مهارت های لازم است؛ چرا که صرف ارائه منابع مالی لازم برای راه اندازی فعالیت در قالب تعاون نمی توان انتظار سوددهی در این بخش را داشت، چالشی که بیشتر هم نشان داده می تواند به جای سودآوری به هدررفتن منابع دولتی از یک سو و همچنین مقروض شدن افراد منتهی شود. به همین دلیل انتظار می رود تا دولت سیزدهم در  راستای تحقق این هدف، بیشتر از تامین مالی، تمرکز خود را بر روی اموزش و تربیت نیروهای متخصص این حوزه بگذارد؛ موضوعی که به نظر می رسد با تفاهم نامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای به امضا رسیده، می توان انتظار داشت روزهای خوب فعالیت تعاون ها در کشور بار دیگر مهیا شود. 

مرتبط ها