کد خبر: 78611

دبیر پویش «به بلندای نخل» خبر داد

کاشت 4 هزار نخل به یاد 4هزار شهید دانشجو

در مناطق جنوبی کشور درخت نخل نماد زندگی و باروری است. در جنگ ۸ ساله تحمیلی نخلستان‌های بسیاری در جنوب کشور از بین رفتند و با توجه به اهمیت این درخت برای مردم عرب‌زبان ایران، سازمان بسیج دانشجویی قصد دارد به احیای این نخلستان‌ها در قالب پویش « به بلندای نخل» بپردازد، پویشی که این روزها و همزمان با برگزاری اردوهای راهیان نور در خوزستان اجرایی شده تا از این طریق اردوهای دانشجویی، یادگار شیرینی را برای خوزستانی‌ها به‌جا بگذارد.  

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:در مناطق جنوبی کشور درخت نخل نماد زندگی و باروری است. در جنگ ۸ ساله تحمیلی نخلستان‌های بسیاری در جنوب کشور از بین رفتند و با توجه به اهمیت این درخت برای مردم عرب‌زبان ایران، سازمان بسیج دانشجویی قصد دارد به احیای این نخلستان‌ها در قالب پویش « به بلندای نخل» بپردازد، پویشی که این روزها و همزمان با برگزاری اردوهای راهیان نور در خوزستان اجرایی شده تا از این طریق اردوهای دانشجویی، یادگار شیرینی را برای خوزستانی‌ها به‌جا بگذارد.   عبدالله زاده، دبیر پویش «به بلندای نخل» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در این پویش هدف‌مان این است که 4 هزار نخل به یاد 4 هزار شهید دانشجو و طلبه را در منطقه تعیین شده توسط دانشجویانی که در راهیان نور شرکت می‌کنند، بکاریم. خوشبختانه توانسته‌ایم عکس‌ها و اطلاعاتی درباره 4 هزار شهید دانشجو و طلبه به دست آوریم و روند کار در این پویش نیز به این صورت است که دانشجویان هر دانشگاه می‌توانند به نیت شهدای همان دانشگاه نخل بکارند. در این پویش دانشجو علاوه‌بر زیارت با نحوه زندگی مردم خوزستان آشنا می‌شود.»  او با تاکید بر اینکه برای ما اینکه چند دانشجو در کاشت این نخل‌ها سهیم هستند موضوعیت ندارد افزود: «مهم این است که عدد نخل‌ها با عدد شهدای دانشجو یکی شود. ممکن است کاروانی 20 نفر باشد اما 50 نهال بکارد و کاروان 20 نفره دیگری 20 نهال بکارد. بستگی به توان و زمان کاروان‌ها دارد. با توجه به اینکه کاروان‌ها در مسیر رفتن به یادمان در نخلستان یا زمین خانواده‌های کم‌برخوردار متوقف می‌شوند و در آنجا نخل می‌کارند، نمی‌توان انتظار داشت که همه کاروان‌ها به یک میزان در این پویش مشارکت داشته باشند.»  عبدالله‌زاده در ادامه درباره منطقه‌ای که نخل‌ها در آن کاشته می‌شوند بیان کرد: «نخل‌ها بیشتر در خرمشهر و هویزه کاشته می‌شوند. همچنین اولین سالی است که چنین پویشی به وجود آمده است و به همین دلیل باید عنوان کرد که این کار به شیوه‌ای در بلندمدت جلو برود که بسیاری از نخلستان‌ها به دست دانشجویان احیا شود. بسیاری از خانواده‌های کم‌برخوردار از قدیم زمین‌هایی دارند که به دلایل مختلف از جمله شرایط جنگی و... از بین رفته است؛ از این‌رو درنظر داریم تا به مرور زمان احیای نخلستان‌های خرما در جنوب کشور را از طریق اهداف بلندمدت تعیین شده برای این پویش، محقق کنیم.» 
دبیر پویش به بلندای نخل درباره تاثیر این پویش بر منطقه عنوان کرد: «همزمان دانشجویان سعی دارند که موثر باشند و حضور کاروان‌های راهیان نور برای منطقه آورده‌ای داشته باشد. چندسال پیش نیز شبهاتی وارد می‌شد که جمعیت زیادی وارد استان خوزستان می‌شود  و آورده‌ای ندارد اما در حال حاضر دانشجویان سعی می‌کنند خیر و برکتی برای استان داشته باشند. یکی از اهداف ما حضور موثر کاروان‌های دانشجویی راهیان نور در منطقه است. یعنی همزمان که در خوزستان اردوی جهادی و راهیان نور برگزار می‌شود چه بهتر که دانشجویان در حوزه محیط‌زیست و احیای نخلستان‌ها نیز کمک کنند. هزینه نخل‌ها با مشارکت مردم و گروه‌های جهادی تامین است.» 
او در ادامه درباره نحوه ثبت‌نام در این پویش توضیح داد: «ما فضای مجازی برای پویش راه‌اندازی می‌کنیم و دانشجویان برای شرکت در آن می‌توانند به این صفحات پیام دهند. مسئولان کاروان‌های دانشجویی هماهنگی را انجام می‌دهند. ما از کاروان‌های دانشجویی که به استان خوزستان می‌آیند مطلع هستیم و اطلاعات و جزئیات طرح به کاروان‌ها داده می‌شود و خودشان انتخاب می‌کنند و در این طرح شرکت می‌کنند. اگر فرد یا کاروان دیگری از استان‌های دیگر بخواهد بیاید، می‌تواند به دفتر ناحیه بسیج دانشجویی استان مراجعه کند؛ چراکه پویش زیر نظر معاونت جهادی سازمان بسیج دانشجویی کشور است و می‌توانند از این طریق اقدام کند.» 
عبدالله‌زاده در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر روزی 2 تا 3 کاروان برای این موضوع اعلام آمادگی می‌کنند گفت: « دانشجویان دانشگاه تهران در منطقه حاضر شدند و  دانشجویان استان‌های دیگر نیز کم‌کم وارد منطقه می‌شوند. اگر کاروانی مربوط به بسیج دانشجویی نباشد برای حضور در این پویش باید از طریق صفحات مجازی اقدام کند. ما در خوزستان این پویش را خواهیم داشت؛ چراکه نخل به اقلیم این منطقه می‌خورد و اکثر مناطق راهیان نور در این منطقه است اما ممکن است برای راهیان غرب که در تابستان برگزار می‌شود برنامه‌ای داشته باشیم.» 

مرتبط ها