کد خبر: 77852

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» خبر داد

افزایش سرمایه صندوق به 500 میلیارد تومان تا پایان سال

عسکری‌غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از افزایش سرمایه صندوق به 500 میلیارد تومان تا پایان سال  خبر داد. 

عسکری‌غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از افزایش سرمایه صندوق به 500 میلیارد تومان تا پایان سال  خبر داد. 
او درباره جزییات راه‌اندازی این صندوق در سال ۹۹  عنوان کرد: «دوسال قبل، 15 بهمن سال 99 صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شروع به فعالیت کرد؛ صندوقی که حدود 9 سال در دستور کار قرار داشت تا ثبت آن انجام شود و سرانجام در آن سال به‌ثبت رسید و امسال آیین دوسالگی این صندوق را برگزار کرده‌ایم که همزمان با افزایش سرمایه 354 میلیارد تومانی شده است، به این معنی که سرمایه ثبتی ما از 20 میلیارد تومان درحال‌حاضر به 374 میلیارد تومان تبدیل شده است. چیزی که در سایت کارگروه صندوق پژوهش و فناوری مندرج‌شده، بزرگ‌ترین صندوق کشور، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی توسعه فناوری‌های نوین است که 120 میلیارد تومان سرمایه ثبتی در اختیار دارد. درحال‌حاضر صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد تا امروز سرمایه ثبتی آن که تمام آن هم تعدیه‌شده، 374 میلیارد تومان برآورد شده است. درواقع یکی از اهداف این جلسه اعلام این افزایش سرمایه در قالب آیین دوسالگی این صندوق است.»
او در ادامه عنوان کرد: «در این دوسال و اندی با دوستان مختلفی تعامل داشتیم و این آیین بهانه‌ای شده تا از آنان تقدیر و تشکر کنیم، همچنین بهترین فضا را اینجا دیدیم. 7 نفر از دوستان از استان‌های مختلف و در سمت‌های مختلف بوده‌اند، ازجمله رئیس استان برتر، رئیس مرکز رشد برتر، رئیس سرای برتر و... . درواقع این تقدیر و تشکر شامل حال کسانی می‌شود که در دوسال اخیر در شکل‌گیری جایگاه صندوق به ما کمک کردند. درحال‌حاضر صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در زیست‌بوم فناوری دانشگاه و خارج از دانشگاه از شأن و جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.»
غلامزاده درباره ملاک انتخاب نفرات برتر به «فرهیختگان» گفت: «دوستانی که در توسعه و شناخت صندوق کمک کردند، دوستانی که در وصل کردن متقاضیان به صندوق کمک کردند، دوستانی که در هم‌افزایی بین صندوق و سرا یا مرکز رشد یا واحد دانشگاهی یا دانشگاه آزاد اسلامی استان مربوط کمک کردند، این کارشان جزء ملاک‌هایی بوده که در تصمیم‌گیری برای انتخاب این نفرات موثر بوده است.»
او همچنین درباره هدف‌گذاری برای ادامه فعالیت این مجموعه در سال سوم صندوق اظهار کرد: «درکنار برگزاری این آیین، دو قرارداد را هم منعقد کرده‌ایم که یکی از آنها قرارداد سرمایه‌گذاری با ارزش 47میلیارد تومان است که بین صندوق و استان آذربایجان شرقی درمورد یک طرح و یک شرکت منعقد شده که سرمایه‌گذاری از جنس مشارکت حقوقی در قالب شرکتی قرار است اتفاق بیفتد. یکی دیگر از این قراردادها هم قرارداد عاملیت مالی بین صندوق دانشگاه آزاد و دانشگاه آزاد اسلامی استان قم است. ما شاهد آن خواهیم بود که در سال سوم، بذرهایی که در سال‌های اول و دوم کاشتیم، برداشت می‌کنیم و در سال سوم، بذرهای بزرگ و قوی‌تری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم کاشت که ان‌شاءالله در سال‌های سوم و چهارم آنها را برداشت خواهیم کرد.»
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد درباره احتمال برگزاری دوباره نمایشگاه عصر امید گفت: «یکی از دلایل این افزایش سرمایه، ظرفیت پنهانی بود که در نمایشگاه عصر امید خود را نشان داد و این دلیلی شد که دانشگاه آزاد برای بالفعل کردن این ظرفیت‌های بالقوه افزایش سرمایه را اعمال کرد و منابع خود را افزایش داده و در این قالب از این افزایش‌ها استفاده کند. به‌طور قطع ما در نمایشگاه عصر امید آتی ظرفیت‌های دیگری را برای تأمین منابعی که افزایش داده‌ایم، شکار خواهیم کرد.»
غلامزاده با ابراز امیدواری به افق روشنی که پیش روی رقم سرمایه صندوق وجود دارد، عنوان کرد: «ما به‌دنبال آن هستیم که تا قبل از پایان سال، رقم سرمایه صندوق را به عدد بالای 500 میلیارد تومان افزایش دهیم.»

در آیین دومین سالگرد تاسیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد  صورت گرفت
تقدیر از افراد تاثیرگذار در فرآیند توسعه فعالیت صندوق

در حاشیه بیست‌وسومین نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی، آیین دومین سالگرد تاسیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز برگزار شد که درخلال تجلیل از فعالیت صندوق در دوسالی که از راه‌اندازی آن گذشته، از افراد تاثیرگذار در فرآیند توسعه فعالیت صندوق تقدیر به‌عمل آمد.در این مراسم همچنین دکتر طهرانچی از عسکری‌غلامزاده، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد تقدیر کرد. دکتر طهرانچی در این مراسم با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری با قانون جهش تولید، قابلیت شبه‌بانکی پیدا کرده‌اند، گفت: «در این صورت است که صندوق‌ها می‌توانند ضمانتنامه صادر کنند.»  وی با بیان اینکه دانشگاه نمی‌تواند در تولید دانش‌بنیان وارد شود مگر اینکه صندوق داشته باشد، اظهار کرد: «هر چقدر نهاد مالی ما قوی‌تر باشد، پشتوانه دانشگاه برای انجام پژوهش‌های جدی قوی‌تر می‌شود.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش سرمایه ثبتی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد از 20 میلیارد تومان به 374 میلیارد تومان خبر داد و تاکید کرد: «صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نخستین صندوق غیردولتی کشور به لحاظ قدرت سرمایه است. هر فعالیت دانش‌بنیانی اصولی نیازمند یک نهاد مالی قوی است.» 
 گفتنی است در این آیین از حیدری‌سنگستانی، سرپرست دانشگاه آزاد استان بوشهر و واحد بوشهر به‌عنوان رئیس برتر استانی در همکاری با صندوق پژوهش و فناوری با توجه به سرعت عمل در همراهی با مدیران استانی و ارائه طرح‌های برتر اقتصادی و تعاملات سازنده جهت جذب منابع مالی صندوق، نوید نصیری‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان یزد با توجه به انعقاد اولین قرارداد با مشارکت فراوان شرکت‌ها و هسته‌های استان در فراخوان‌های صندوق و جذب قطعی منابع مالی تقدیر به‌عمل آمد. همچنین در حوزه سرای نوآوری برتراز کامران صفوی رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی با توجه به مشارکت فراوان شرکت‌ها و هسته‌های استان در فراخوان‌های صندوق و جذب قطعی منابع مالی تقدیر شد. همچنین از مرضیه گرامی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شهرکرد به‌عنوان مدیر مرکز رشد برتر، با توجه به مشارکت فراوان شرکت‌ها و هسته‌های استان در فراخوان‌های صندوق، برگزاری کارگاه دانش‌بنیان و تعاملات سازنده جهت جذب منابع مالی صندوق، شادی کریمی، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد رودهن به‌عنوان مرکز رشد برتر، با توجه به مشارکت فراوان شرکت‌ها و هسته‌های مرکز رشد در فراخوان‌های صندوق و جذب قطعی منابع مالی و صدور ضمانتنامه برای شرکت‌ها تقدیر شد.»
از وحید حاجی‌پور، مدیر سرای نوآوری فناوری‌های آموزشی واحد تهران غرب به‌عنوان مدیر سرای نوآوری برتر، به‌دلیل مشارکت فعال شرکت‌ها و هسته‌ها در فراخوان‌های صندوق و جذب قطعی منابع مالی و همکاری همه‌جانبه و همدلانه با صندوق در رویداد عصر امید، از احد حسین‌زاده رئیس اداره اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به‌عنوان رئیس برتر اداره اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه گذاری، با توجه به ارسال طرح‌های بزرگ و برتر اقتصادی، تعاملات سازنده جهت جذب منابع مالی صندوق، مشارکت فراوان شرکت‌ها و هسته‌های استان در فراخوان صندوق، جذب قطعی منابع مالی و میزبانی اولین سفر استانی تقدیر به عمل آمد. در ادامه نیز حکم عباس گوهری، عضو هیات‌علمی واحد تهران شمال به‌عنوان مشاور طهرانچی در امور سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان تقدیم شد.»

مرتبط ها