کد خبر: 77373

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد جزئیات تخصیص بودجه کانون های فرهنگی را تشریح کرد

حمایت 3 میلیاردی از 300 کانون برتر دانشگاه آزاد

شفافیت مالی یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است که به ‌شدت در سازمان مرکزی پیگیری می‌شود.

سارا طاهری، خبرنگار:شفافیت مالی یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است که به ‌شدت در سازمان مرکزی پیگیری می‌شود. دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه معتقد است زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد، عدالت حاکم نمی‌شود، بنابراین باید اطلاعات را از تاریکخانه‌ها بیرون آورد و شفافیت را در دانشگاه حاکم کرد. یکی از بحث‌ها هم شفافیت بودجه فرهنگی در این دانشگاه است. به گفته مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نگاه مسئولان در حوزه فرهنگی این است که کارهای پربازده با کمترین هزینه اتفاق بیفتد. اما کارهای پربازده نیز نیازمند تخصیص بودجه است که البته این بودجه باید به صورت شفاف در اختیار نهادهای دانشجویی قرار بگیرد. به گفته زارع شهرآبادی بودجه عملکردی واحدها در سامانه پایش به صورت شفاف مشخص است و معاونان فرهنگی نیز به صورت شفاف با نهادهای دانشجویی برخورد کنند.

علیرضا زارع‌شهرآبادی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در پاسخ به این سوال که هدف از شفاف‌سازی در بودجه فرهنگی در دانشگاه چیست گفت: «یکی از مولفه‌های قدرت در برنامه‌ریزی‌ها بحث مالی است. یعنی یکی از بازوهایی که به‌عنوان کارایی یک مجموعه دیده می‌شود نگاه مالی به مجموعه است. البته نگاه ما در حوزه فرهنگی این است که کارهای پربازده با کمترین هزینه اتفاق بیفتد. اما قطعا در این کارها نیاز به هزینه است و بحث بودجه وجود دارد.» 
او اضافه کرد: «یکی از عناصری که در دانشگاه در فضای فرهنگی تلاش می‌کنند، بحث نهادهای دانشجویی است. این نهادها اعم از کانون‌ها، نشریات، تشکل‌ها، انجمن‌ها و... است. این نهادها به‌عنوان بازوهای موثر در حوزه فرهنگی هستند و قطعا نیاز به بودجه دارند. بنابراین هرچقدر این بودجه شفاف بوده، و آنها بدانند و مشخص شود این بودجه را بر چه اساسی دریافت می‌کنند، قطعا می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. یعنی اگر قرار است نهادها و تشکل‌های دانشجویی، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند باید به میزان و اندازه‌ای بودجه خود را طی یک سال داشته باشند.» 

اختصاص 3 میلیارد تومان برای حمایت از کانون‌های فرهنگی
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در ادامه تاکید کرد: «شفاف‌سازی بودجه فرهنگی برای این نهادها به دلیل آن است که آنها بتوانند بهترین برنامه‌ریزی را برای اقدامات خود داشته باشند.» 
او درخصوص یک میلیارد بودجه‌ای که برای کانون‌ها در کشور تقسیم شده نیز توضیح داد: «تخصیص یک میلیارد بودجه برای کانون‌ها، براساس همان برنامه حمایتی است که ما امسال در ستاد مرکزی انجام دادیم. در یک سال در حوزه کانون‌ها 3 میلیارد تومان بودجه برای حمایت برنامه آنها دیده شده که در حال حاضر از این مبلغ یک میلیارد به آنها اختصاص داده شده است.» 

 300 کانون به‌عنوان کانون الف و ب انتخاب شدند
زارع‌شهرآبادی در پاسخ به این سوال که مبنای اختصاص این یک میلیارد چه بوده است تصریح کرد: «جشنواره رشد هر سال برای کانون‌های دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. در این جشنواره قسمتی به نام کانون‌های برتر دارد که حدود 20 الی 30 شاخص دارند که این یک میلیارد براساس همین شاخص‌ها به آنها تعلق گرفت. تعداد اعضا، اساسنامه، کیفیت برنامه‌ها، برنامه‌های تولیدی، برنامه‌های محتوایی، کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی و... از جمله این شاخص‌ها بوده است.» 
او ادامه داد: «براساس این شاخص‌ها از بین 1700 کانون در کل کشور در جشنواره رشد2  که سنجیده و ارزیابی شدند نهایتا حدود 300 کانون به‌عنوان کانون الف و ب تشخیص داده شدند. برای کانون‌های الف 5 میلیون تومان و کانون‌های ب 3 میلیون تومان دادند. همچنین 2 میلیارد تومان قرار است تا آخر سال مالی آینده بودجه تعلق گرفته و از این کانون‌ها حمایت شود.» 

  یک میلیارد بودجه حمایت از نشریات دانشجویی
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد بیان کرد: «بودجه نشریات نیز در ستاد یک میلیارد تومان دیده شده که قرار است در آینده نزدیک براساس شاخص فعالیت به آنها تعلق ‌گیرد. بنابراین روند کار به این صورت نیست که از همه کانون‌ها یا همه نشریات حمایت کنیم بلکه نگاه ما به پیشرفت و رشد آنهاست. آنهایی که به شاخص‌ها و نگاه متعالی دانشگاه نزدیک‌تر باشند قطعا حمایت می‌شوند.» 
او در ادامه درخصوص جزئیات این شاخص‌ها نیز صحبت به میان آورد و اظهار کرد: «شاخص‌ها در دو محور است. محور اول ساختاری است، ازجمله برگزاری به موقع انتخابات، تعداد اعضای فعال، داشتن اساسنامه و...، محور دوم شاخص عملکردی است که عبارت است از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های توانمندسازی، تولید محتوای فعالیت در فضای مجازی و...» 
زارع‌شهرآبادی در ادامه افزود: «حمایت برنامه‌ای از نهادهای دانشجویی توسط ستاد انجام می‌شود. اما خود فضای دانشگاه و واحدهای دانشگاهی نیز از تشکل‌ها و کانون‌ها حمایت می‌کنند. درواقع حمایت واحدها از کانون‌ها و نشریات به صورت جداگانه است و ستاد به صورت مجزا از نشریات حمایت می‌کند.» 
او خاطرنشان کرد: «فعلا ما یک میلیارد ریال در بودجه فرهنگی برای نشریات دیدیم و شاخص‌های نشریات فعال به‌زودی تدوین و به واحدها ارسال می‌شود که براساس این شاخص‌ها نیز نشریات فعال شناسایی شده و به آنها بودجه تعلق می‌گیرد.» 

 شفافیت بودجه عملکردی واحدها در سامانه پایش
 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که برخی از دانشجویان در دیدار با دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از عملکرد شوراهای فرهنگی واحدها مبنی‌بر شفاف‌سازی بودجه گلایه داشتند گفت: «در جلساتی که با معاونان فرهنگی واحدها داشتیم به آنها تذکر دادیم. ممکن است فردی در یک واحد کاری خلاف قانون انجام داده باشد و به‌طور مثال کانونی را دعوت نکرده است که این موارد جزئی بوده که به آنها تذکر داده شده است. ما یک سامانه پایش داریم که در این سامانه بودجه عملکردی واحدها به‌صورت شفاف وجود دارد و هیچ مورد پنهانی وجود ندارد.» 
او اضافه کرد: «کارشناسان تمام واحدها نیز در جریان بودجه فرهنگی هستند. البته ممکن است برخی افراد در کانون‌ها ندانند که باید به کجا مراجعه کنند که باید به آنها اطلاع‌رسانی شود. درنهایت باید گفت بودجه فرهنگی واحدهای دانشگاه هم از سوی سازمان مرکزی دانشگاه یعنی از سوی اداره‌‌کل برنامه و بودجه دانشگاه تایید و ابلاغ شده و در سامانه پایش نیز بارگذاری می‌شود. به‌طور مثال در پایش مشخص شده که بسیج فلان‌قدر بودجه مصرف کرده و این بودجه به صورت ریز مشخص است. رمز سامانه پایش نیز در اختیار کارشناسان فرهنگی واحدها قرار گرفته است. به‌طور مثال نهاد، تشکل و کانون از معاونت فرهنگی واحد خود می‌پرسد که بودجه او چقدر است و معاونان باید از این بودجه آگاهی داشته باشند تا به نهادهای دانشجویی پاسخگو باشند.» 
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد تاکید کرد: «ما در جلسات به معاونان فرهنگی واحدها تاکید کردیم که به صورت شفاف با نهادهای خود برخورد کنند. اما درنهایت اگرنهاد یا دانشجویی از این موضوع گلایه داشته باشد ما باید بررسی کرده و موضوع را شفاف‌سازی کنیم.» 

مرتبط ها