کد خبر: 75484

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد واحد اصفهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

30 درصد نیاز تولید بذر را تامین می‌کنیم

30 میلیون بذر هیبریدی در یک سال گذشته تولید کردیم

علی سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در مرکز تحقیقات بذر، پنج گروه پژوهشی هدفمند ایجاد کردیم. در این پنج گروه از اعضای هیات‌علمی سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده شده است. این پنج گروه عبارتند از گروه پژوهشی اصلاح و تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی گلخانه‌ای، گروه پژوهشی اصلاح و تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی فضای باز، گروه پژوهشی آموزش، ترویج و بازاریابی محصولات کشاورزی، گروه پژوهشی فناوری مهندسی بیوسیستم در تولید بذر و گروه پژوهشی تکنولوژی دابل هاپلوییدی در اصلاح و تولید بذور هیبرید. 

سارا طاهری، خبرنگار:علی سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در مرکز تحقیقات بذر، پنج گروه پژوهشی هدفمند ایجاد کردیم. در این پنج گروه از اعضای هیات‌علمی سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده شده است. این پنج گروه عبارتند از گروه پژوهشی اصلاح و تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی گلخانه‌ای، گروه پژوهشی اصلاح و تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی فضای باز، گروه پژوهشی آموزش، ترویج و بازاریابی محصولات کشاورزی، گروه پژوهشی فناوری مهندسی بیوسیستم در تولید بذر و گروه پژوهشی تکنولوژی دابل هاپلوییدی در اصلاح و تولید بذور هیبرید. 
او توضیح داد: «هدف از گروه آموزش، ترویج و بازاریابی محصولات کشاورزی این است که آنچه به شکل بذر تولید می‌شود را بازاریابی کرده و برای فروش آن اقدام کند. ضمن اینکه در این زمینه کارهای آموزشی نیز انجام می‌شود. کار گروه پژوهشی دابل هاپلوییدی در اصلاح و تولید بذور هیبرید این است که صرفا از روش دابل هاپلویید کمک می‌گیرد تا سریع‌تر به لاین‌های رهایی دست پیدا کنیم. وظیفه گروه فناوری بایو سیستم نیز در تولید ماشین‌آلات کشاورزی این است که دستگاه‌هایی که برای فناوری بذر نیاز داریم را مهندسی معکوس کرده یا حتی این دستگاه‌ها را بسازد.»
سلیمانی خاطرنشان کرد: «این پنج گروه دست به دست یکدیگر داده و کمک می‌کنند آنچه که در مرکز تحقیقات به نتیجه رسیده و تولید می‌شود برای آنها مشکلی وجود نداشته باشد و نیازمند دستگاهی نباشیم که بخواهیم آن دستگاه‌ها را وارد کرده یا بخریم.»
رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه در این گروه‌ها اعضای هیات‌علمی از دانشگاه‌های آزاد که در پروژه ملی بذر با ما همکاری دارند حضور دارند، اضافه کرد: «به‌طور مثال از واحد اردبیل، واحد کرج، واحد تیران، واحد خرم‌آباد و... از اعضای هیات‌علمی حضور دارند. درواقع هرجایی که برای پروژه ملی بذر ایستگاه ایجاد کردیم اعضای هیات‌علمی علاقه‌مند در این گروه‌ها حضور پیدا کرده‌اند.»
او اظهار کرد: «نیاز بذری کشور یک نیاز بسیار بزرگ است. اما در زمینه سبزی و صیفی‌جات وابستگی شدیدی در کشور وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی به این حوزه وارد شده و کارهای ماموریت‌گرا را ایجاد کرده است. هدف دانشگاه این است که نیاز بذری کشور را تامین کند بنابراین کارهایی در این حوزه انجام شد و کارخانه تولید بذر را نیز در واحد مجلسی راه‌اندازی کردیم. این کارخانه به محض آنکه به تولید اصلی برسد (اکنون در حال تست تولید است) به هدف‌مان خواهد رسید.» 
او عنوان کرد: «استفاده از سراهای نوآوری بذر، بخش دیگری از کارمان است که هر کدام از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که توانایی داشته باشد به این سراها می‌پیوندد و می‌تواند در تولید بذر مشارکت کند. مجموع این اقدامات باعث می‌شود بتوانیم 30 درصد نیاز کشور در تولید بذر سبزی و صیفی را تامین کنیم. در واقع 30 درصد نیاز کشور در تولید خیار گلخانه‌ای کشور را تامین کرده و به‌زودی سایر گیاهان نیز ازجمله گوجه‌فرنگی را نیز تامین خواهیم کرد.»
رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از 30 میلیون بذر در این مرکز تحقیقات تولید شده است تصریح کرد: «این توانایی را داریم که این مقدار را نیز افزایش دهیم و به محض آنکه کار تست‌مان در کارخانه تولید بذر به پایان برسد، تولید بذر را افزایش خواهیم داد.»
او توضیح داد: «برای بذر خیار نیازمند 400 میلیون بذر در کشور هستیم؛ آنچه که در این مرکز تحقیقات تقبل کردیم به آن برسیم 80 میلیون بذر بوده است یعنی 30 درصد نیاز کشور که ان‌شاءالله به‌زودی به این عدد خواهیم رسید.»
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «به‌زودی بذرهای جدیدی را در گیاهان مختلف تولید خواهیم کرد. با همکاری دانشگاه آزاد اردبیل این کار آغاز شده و سه گیاه استراتژیک را مشخص کردیم که به‌زودی این سه گیاه تولید می‌شود. اگر قرار باشد برای گیاهی مانند خیار هفت نسل را جلو برویم نیازمند پنج تا هفت سال هستیم که قرار است که این مدت زمان را با روش دابل هاپلویید به دو سال کاهش دهیم.»

مرتبط ها