کد خبر: 75311

بررسی قوانین بازیکنان اخراجی سوپرجام در لیگ‌های معتبر

محرومیت برای مسی پدرو و بنتانکور

دیدار سوپرجام فوتبال ایران عصر امروز بین دو تیم استقلال و نساجی در کرمان برگزار می‌شود تا تکلیف فاتح این رقابت که در سال‌های اخیر چالش زیادی درباره چگونگی و زمان برگزاری آن وجود داشته در این فصل مشخص شود. البته در این دوره نیز حاشیه جدیدی درباره این مسابقه حساس ایجاد شده که مربوط به قوانینی درباره بازیکنانی است که در این مسابقه کارت قرمز دریافت می‌کنند یا با محرومیت‌های انضباطی روبه‌رو خواهند شد.

دیدار سوپرجام فوتبال ایران عصر امروز بین دو تیم استقلال و نساجی در کرمان برگزار می‌شود تا تکلیف فاتح این رقابت که در سال‌های اخیر چالش زیادی درباره چگونگی و زمان برگزاری آن وجود داشته در این فصل مشخص شود. البته در این دوره نیز حاشیه جدیدی درباره این مسابقه حساس ایجاد شده که مربوط به قوانینی درباره بازیکنانی است که در این مسابقه کارت قرمز دریافت می‌کنند یا با محرومیت‌های انضباطی روبه‌رو خواهند شد. براساس قوانینی که وجود دارد بازیکنی که در این دیدار اخراج شود، بازی بعدی تیمش در لیگ را از دست خواهد داد و این موضوع به چالشی جدی برای استقلال تبدیل شده که پس از رقابت‌های جام جهانی در نخستین بازی خود در ادامه لیگ برتر باید به مصاف پرسپولیس بروند تا دیدار حساس دربی را برگزار کنند. 
البته قوانین این مسابقه تقریبا در همه‌جای دنیا ثابت است و بازیکنانی که در این مسابقه از بازی اخراج شده یا به‌نوعی محروم شوند این محرومیت به دیگر دیدارهای داخلی آن تیم منتقل خواهد شد. در این زمینه نیز این استدلال وجود دارد که ممکن است بازیکن مورد نظر طی سال‌های بعد دیگر فرصت بازی در سوپرجام را پیدا نکند و به این ترتیب اخراج او با جریمه‌ای همراه نخواهد بود. در فوتبال دنیا هم بارها اتفاق افتاده که بازیکن در دیدار سوپرجام اخراج و در ادامه از همراهی تیمش در لیگ محروم شده است. اگر‌چه معمولا این بازی‌ها در شروع فصل و پیش از هفته نخست لیگ برگزار می‌شود و به همین دلیل معمولا بازیکنان اخراجی بازی‌های ابتدایی تیم خود که چندان حساس نیست را از دست می‌دهند، اما در سال‌های اخیر در کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا این دیدار در میانه‌های فصل برگزار می‌شود و به این ترتیب ممکن است بازیکنان اخراجی در دیدارهای مهمی غایب باشند. تازه‌ترین نمونه این اتفاق دو سال پیش و در آخرین فصل حضور لئو مسی در بارسا برای او رخ داد که در فینال سوپرجام (در سال‌های اخیر سوپرجام اسپانیا با حضور 4 تیم و در دو مرحله نیمه‌نهایی و فینال برگزار می‌شود) و در دقیقه 120 به‌دلیل یک خطای غیرورزشی روی بازیکن حریف اخراج شد و تیمش برابر اتلتیک‌بیلبائو بازی را واگذار کرد. به این ترتیب او در بازی بعدی تیمش در لیگ برابر الچه به‌دلیل محرومیت غایب بود. 
در انگلیس نیز آخرین باری که در دیدار سوپرجام این کشور که به جام خیریه مشهور است، کارت قرمز توسط داور استفاده شد به سال 2017 برمی‌گردد که در جریان دیدار چلسی برابر آرسنال، پدروی اسپانیایی از زمین اخراج شد و چلسی هم درنهایت در ضربات پنالتی بازی را به حریف واگذار کرد. پدرو به این ترتیب در نخستین دیدار تیمش در هفته اول فصل جدید برابر برنلی غایب بود. 
در فوتبال ایتالیا نیز قانون برقرار است و بازیکنان اخراجی در سوپرجام نمی‌توانند تیم خود را در دیدار بعدی لیگ همراهی کنند. رودریگو بنتانکور، هافبک اروگوئه‌ای و سابق یوونتوس آخرین بازیکنی است که در این دیدارها با دریافت دو کارت زرد از زمین اخراج شد. این اتفاق برای او در آخرین روزهای سال 2019 و در جریان دیدار یووه برابر لاتزیو برای او رخ داد که درنهایت هم بازی را 3 بر یک باختند. این اتفاق باعث شد تا او بازی بعدی تیمش در سری A مقابل کالیاری را از دست بدهد. 

مرتبط ها