کد خبر: 75187

تحولی که در تیم گل‌محمدی جواب داد

پرسپولیس در مسیر درست

گل‌محمدی در پرسپولیس ماندنی شد و سرخپوشان با گذشت یازده هفته از فصل بیست‌ودوم لیگ برتر در حال حاضر صدرنشین این مسابقات هستند.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:پرسپولیس فصل گذشته نوار قهرمانی‌هایش در لیگ برتر بعد از 5 عنوان نخست پاره شد و نه‌تنها در این جام ناکام ماند بلکه در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با شکست سنگین سه بر صفر مقابل الهلال نتوانست راهی فینال این رقابت‌ها باشد. در سوپرجام که پرسپولیس نتیجه را به فولاد واگذار کرد و در جام حذفی هم در عین ناباوری در ورزشگاه آزادی توسط آلومینیوم اراک کنار رفت. در کل می‌توان گفت پرسپولیس فصل قبل یک فصل کاملا ناموفق را سپری کرد اما با این حال رضا درویش تصمیم گرفت هدایت تیمش را همچنان به یحیی گل‌محمدی بسپارد. هرچند قرارداد مالی سنگین این مربی هم که توسط مجید صدری تمدید شده بود نیز تضمین خوبی برای ماندن یحیی شد. به هرصورت گل‌محمدی در پرسپولیس ماندنی شد و سرخپوشان با گذشت یازده هفته از فصل بیست‌ودوم لیگ برتر در حال حاضر صدرنشین این مسابقات هستند. بد ندیدیم به عوامل موفقیت پرسپولیس تا اینجای لیگ بپردازیم. 

 تصمیم مهم گل‌‌محمدی
سرمربی پرسپولیس در پایان فصل گذشته در اولین نشستی که با رضا درویش داشت به وی اطلاع داد که یک تصمیم مهم در مورد آینده تیمش گرفته و آن هم خانه‌تکانی در کادرفنی و بازیکنان تیم است. یحیی خوب می‌دانست که دستیارانش دیگر چیز خاصی برای انتقال به تیمش ندارند و به نوعی دوره آنها در پرسپولیس تمام شده است. همچنین تعدادی از بازیکنان نیز نتوانستند در تیمش خودشان را بالا بکشند و موقع جدایی‌شان فرار رسیده است. از این رو او از درویش خواست که مقدمات را برای خانه‌تکانی در تیم فراهم کند. 

 شروع تغییرات از کادرفنی
گل‌محمدی از بین دستیاران سابقش فقط کریم باقری و محمد عسگری را حفظ کرد. داود فنایی، حمید مطهری و مظاهر رحیم‌پور که از شهر خودرو همراه یحیی بودند از پرسپولیس جدا شدند و جای خود را به دو مربی برزیلی به نام‌های ننکا(مربی دروازه‌بان‌ها) و اوسمار(طراح تمرینات) دادند. البته نقش خانبان هم در کادرفنی سرخپوشان پررنگ‌تر از قبل شد. 

 لیست 11 نفره برای جذب بازیکن
درویش به گل‌محمدی قول داده بود که هر بازیکنی بخواهد را اگر بازیکن آزاد باشد به پرسپولیس خواهد آورد. از این رو یحیی لیست یازده نفره خود را تحویل مدیرعامل باشگاه داد. لیستی که در عرض چند هفته سه بار تغییر کرد. بازگشت علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و سروش رفیعی به پرسپولیس، جذب مرتضی پورعلی‌گنجی، گوولسیانی، سینا اسدبیگی به همراه چند بازیکن جوان نیز خیلی به‌موقع در پرسپولیس اتفاق افتاد. بازیکنانی چون حامد لک، سعید آقایی، رضا اسدی، رامین رضاییان، علی شجاعی، علیرضا ابراهیمی، مهدی مهدی‌خانی، تمیروف و صفروف هم خیلی زود متوجه شدند که باید برای فصل بعد دنبال تیم باشند. سیدجلال حسینی هم از جمع بازیکنان جدا و به کادرفنی اضافه شد. 

 شروع به‌موقع تمرینات
گل‌محمدی بعد از اینکه کادرفنی و بازیکنان تیمش تقریبا تکمیل شد به‌موقع تمرینات پیش‌فصل خود را آغاز کرد. در واقع در جمع مدعیان پرسپولیس از این لحاظ چند گام پیش بود. اعمالی که باعث شد سرخپوشان هم تمرینات بدنسازی و آمادسازی خود را به‌خوبی و کامل پشت سر بگذارند و هم اینکه بازی‌های تدارکاتی به اندازه کافی داشته باشند. البته یحیی خواستار این بود که تیمش یک اردوی 10 روزه هم در ترکیه داشته باشد که بنا به دلایلی درویش نتوانست مقدمات آن را فراهم کند. 

 لوکادیا، همانی که یحیی می‌خواست
یکی از خواسته‌های مهم گل‌محمدی جذب مهاجم ششدانگ و گلزن بود. در یکی دو فصل اخیر و مخصوصا فصل گذشته او خلا یک مهاجم خوب را در تیمش کاملا حس کرده بود. مهاجمی که از فیزیک خوبی برخوردار باشد، قدرت حفظ توپش خوب باشد، در مواقع پرس بتواند نقش تخریبی را خوب برعهده بگیرد و مهم‌تر از همه چهارچوب‌شناس باشد. آل‌کثیر، عبدی، پاکدل و تیمیروف از بین این ویژگی‌ها یکی دو موردش را داشتند و برای همین خط حمله سرخپوشان در فصل قبل نقطع قوت این تیم محسوب نمی‌شد. باشگاه پرسپولیس برای اینکه بتواند مهاجم خوب با قیمت مناسب جذب کند زمان زیادی را هدر داد. همین تعلل باعث شده بود که یحیی و البته هواداران پرسپولیس نگران این باشند که این فصل هم قرار است در خط حمله کمبودهایی را داشته باشند. در این میان باشگاه پرسپولیس مجبور شد قیمت پیشنهادی خود را برای جذب مهاجم افزایش دهد. یوگن لوکادیا خیلی وقت قبل به یحیی و درویش معرفی شده بود اما به خاطر قیمت بالایش به سراغ او نرفتند. اتفاقی که به هر صورت رخ داد تا پرسپولیس گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ خود را به خدمت بگیرد. لوکادیا با وجود اینکه ناآماده به ایران آمد اما خیلی زود به ترکیب پرسپولیس راه یافته و خودش را جا انداخت. سه گل سه امتیازی لوکا تا اینجای فصل برای سرخپوشان بسیار ارزشمند بوده و او حالا با 6 گل زده رقابت تنگاتنگی با محمد عباس‌زاده برای آقای‌گلی دارد. در واقع لوکا همان مهاجمی بود که یحیی برای تکمیل کردن تیمش می‌خواست. 

 بهترین زوج برای لوکادیا
یحیی در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات تابستانی از مدیریت باشگاه پرسپولیس خواست مقدمات جذب شیخ دیاباته را هم فراهم کنند. این در حالی بود که او تا قبل از آمدن دیاباته مخالف جذب شیخ بود و گادوین منشا را ترجیح می‌داد. به هر حال وقتی یحیی دید آل‌کثیر تا شروع جام جهانی شرایط بازی کردن ندارد و مهدی عبدی هم دچار افت شدید شده است، خواستار جذب شیخ دیاباته شد. با آمدن شیخ حالا دیگر لوکادیا هم یک دوست در پرسپولیس داشت. دو بازیکنی که در یک هتل مستقر هستند و بیشتر وقت خود را در کنار هم سپری می‌کنند. یحیی هنوز تصمیم نگرفته که ترکیب ابتدایی تیمش را با زوج شیخ و لوکادیا آغاز کند و دلیل اصلی آن هم عدم آمادگی شیخ بود. اما در بازی روز پنجشنبه پرسپولیس مقابل مس یحیی از ابتدای نیمه دوم کمال را بیرون کشید و شیخ را در خط حمله کنار لوکادیا قرار داد. در این نیمه خط حمله پرسپولیس خطرناک‌تر از هر زمان دیگری در این فصل به نظر می‌رسید. درنهایت هم این شیخ بود که این بار جور لوکادیا را کشید و از یک موقعیت نه‌چندان ایده‌آل بهترین بهره را برد. حالا یحیی می‌تواند خوشحال باشد که دو مهاجم گلزن در اختیار دارد. 

 انگیزه بالای ملی‌پوشان
یکی دیگر از عواملی که باعث شده پرسپولیس به صدرنشینی راهی تعطیلات شود عملکرد خوب ملی‌پوشان این تیم بود. علیرضا بیرانوند به پرسپولیس برگشت تا با درخشش دوباره جایگاهش در تیم ملی را که به خطر افتاده بود دو دستی حفظ کند. مرتضی پورعلی‌گنجی نیز بازی در پرسپولیس را بهترین فرصت برای بازگشت به تیم ملی دانست. وحید امیری با کوهی از‌ انگیزه و با تلاش دو چندان مصدومیت کمر را پشت سر گذاشته و خودش را به ترکیب پرسپولیس قبل از جام جهانی رساند. مهدی ترابی هم شروع خوبی در این فصل داشت اما بعد از پنالتی که در بازی با تراکتور از دست داد دچار افت روحی شد. میلاد سرلک هم غیر از دو بازی که به دلیل مصدومیت غایب بود در بقیه مسابقات از خوب‌های تیمش بود. نفراتی چون سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر و سعید صادقی هم تلاش زیادی کردند تا نظر کارلوس کی‌روش را جلب کنند اما درنهایت به خوسته خود نرسیدند. 

 پرداختی‌های به‌موقع
پرسپولیس شاید در اولین فصل بود که در همان ابتدای فصل بازیکنانش نه‌تنها قرارداد فصل پیش خود را تسویه کرده بودند بلکه 20 درصد هم از این فصل دریافتی داشتند. این موضوع شامل اعضای کادرفنی هم می‌شد. سرخپوشان در کنار این مساله بابت هر برد هم 25 میلیون تومان از باشگاه خود پاداش گرفتند که در نوع خودش جالب توجه است. شاید به خاطر همین بود که تعدادی از نفرات این تیم سر ذوق آمده و از درویش خواستند جریمه 10 درصدی فصل گذشته‌شان را که مجید صدری لحاظ کرده بود، ببخشند. درکل شرایط مالی بهتر این فصل پرسپولیس که به‌خاطر به بورس رفتن سهام این باشگاه بود که آرامش نسبی را در این تیم حکمفرما کرد. شاید تنها فصلی بود که یحیی گل‌محمدی بعد از آمدنش به پرسپولیس در مورد مسائل مالی حرفی نزد. 

 برطرف کردن تنها دغدغه گل‌محمدی
یکی از خواسته‌های مهم گل‌محمدی از مدیریت باشگاه پرسپولیس پیدا کردن یک زمین تمرین مناسب به‌عنوان زمین تمرین دوم سرخپوشان بود. او خوب می‌دانست اگر قرار باشد تمام فصل را در ورزشگاه شهید کاظمی تمرین کنند این زمین کیفیت خود را به‌زودی از دست خواهد داد. تاکید یحیی این بود که زمین تمرین دیگر تیم هم باید شرایط خیلی خوبی داشته باشد. از همین رو با اصرار این مربی درنهایت باشگاه پرسپولیس با کمک وزیر ورزش توانست زمین ورزشگاه تهرانسر را برای هفته‌ای دو روز تمرین تا پایان فصل اجاره کند. البته در همین راستا ساخت یک زمین چمن دیگر در ورزشگاه شهید کاظمی استارت خورده تا برای فصل بعد این باشگاه مجبور به اجاره ورزشگاه دیگری برای تمرین نباشد. 

 تمرینات متنوع و تفکرات تازه 
با آمدن اوسمار به پرسپولیس طراحی تمرینات این تیم هم تا حد زیادی تغییر کرد. مربی برزیلی که رزومه خوبی هم دارد خواسته‌های گل‌محمدی را در زمینه اجرا تمرینات متنوع تاکتیکی برآورده کرده است. در کنار این مساله او در مسائل تاکتیکی هم کمک حال خوبی برای سرمربی سرخپوشان بوده است تا حدی که پرسپولیس بر خلاف فصل گذشته در جریان بازی‌های خود مدام تغییر سیستم می‌دهد تا راه‌های زیادی را برای رسیدن به دروازه حریف پیدا کند. البته داشتن ابزار هم در اجرا این تاکتیک‌ها بسیار ضروری است که تیم فعلی از این لحاظ کمبودی احساس نمی‌کند. 

 خبری از حواشی نیست
پرسپولیس برخلاف فصل گذشته در این فصل با کمترین حواشی مواجه بوده است. غیر از یکی دو بازی که یک‌سری اتفاقات در رختکن سرخپوشان رخ داد در هیچ مقطعی در 11 هفته سپری‌شده از لیگ یحیی گل‌محمدی و تیمش به حاشیه نرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل این موضوع هم کمتر اعتراض کردن‌های بازیکنان و مربیان پرسپولیس به داوری بوده است. فصل پیش بارها این مسائل را در پرسپولیس شاهد بودیم که حتی منجر به محرومیت شش جلسه‌ای گل‌محمدی هم شد. برعکس در این هفته یحیی به همراه پیروانی بارها از بازیکنان خواسته‌اند که اصلا به داوری اعتراض نکرده و تمام تمرکزشان را روی بازی قرار دهند. 

 اوسمار واقعیت را گفت
مربی برزیلی پرسپولیس بعد از بازی تیمش با مس در نشست خبری متذکر شد که تیمش راه و مسیر درستی را برای قهرمانی پیدا کرده است و اگر همین مسیر را ادامه دهند به خواسته خود خواهند رسید. اوسمار حرف منطقی زد از این جهت که پرسپولیس هم شخصیت قهرمانی خود را دوباره به دست آورده و هم اینکه برای رسیدن به گل تا آخرین دقایق بازی حریفش را خسته و ازپا درمی‌آورد. سرخپوشان برای تعطیلات تقریبا 50 روزه لیگ هم برنامه‌ریزی خوبی جهت اردوی خارجی و بازی‌های تدارکاتی داشته‌اند و تنها مشکل این است که آنها ملی‌پوشان خود را در این اردو در اختیار نخواهند داشت. البته خیلی هم مهم است که نفرات ملی‌پوش این تیم با چه روحیه بعد از جام جهانی به ایران باز خواهند گشت. 

مرتبط ها