کد خبر: 75010

دومین جشنواره سراسری رشد با تجلیل از 70 اثر به کار خود پایان داد

تخصیص 3 میلیارد تومان برای حمایت از کانون‌ها

برگزاری جشنواره سراسری رشد راهی است که مسئولان دانشگاه برای حفظ و تقویت کانون‌های فرهنگی انتخاب کردند تا سرآغاز اتفاقات مهمی برای این کانون‌‌ها و فعالان دانشجویی این عرصه باشد.

راضیه فلاح، خبرنگار:برگزاری جشنواره سراسری رشد راهی است که مسئولان دانشگاه برای حفظ و تقویت کانون‌های فرهنگی انتخاب کردند تا سرآغاز اتفاقات مهمی برای این کانون‌‌ها و فعالان دانشجویی این عرصه باشد. حرکت در مسیر منویات مقام‌معظم‌رهبری در لزوم توجه به فعالیت‌های خودجوش فرهنگی دانشجویی، شناسایی ظرفیت و توانمندی کانون‌های فرهنگی دانشجویی، شناسایی و ارج نهادن به تولید آثار برتر، هویت‌بخشی به نهادهای دانشجویی، گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی گروهی و تشویق فعالان فرهنگی، اجتماعی، هنری در بستر کانون‌های فرهنگی دانشجویی از مهم‌ترین اهداف جشنواره سراسری کانون‌های فرهنگی دانشجویی است. پنجشنبه گذشته اختتامیه دومین جشنواره سراسری رشد با موضوعات فرهنگ و تمدن، انقلاب اسلامی، دینی و مذهبی، اجتماعی، هنر و ادبیات و رسانه و فضای مجازی برگزار شد و جشنواره دوم با معرفی کانون‌های برتر و با حضور فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و پیام نجفی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و با حضور برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد. در این دوره از جشنواره قریب به 3 هزار اثر در کل کشور جمع‌آوری شده است که 583 اثر به مرحله کشوری رسید. از این تعداد پس از داوری حدود 70 اثر در بخش‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، صنایع‌دستی، آثار ادبی برتر و از آنها تجلیل شد. در حاشیه اختتامیه امسال توانمندسازی آموزشی با برگزاری نشست و کارگاه‌های آموزشی و ارائه رتبه‌بندی کانون‌ها براساس فعالیت‌ها به سه دسته الف، ب و ج دو اتفاق ویژه بود. 

 شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی کانون‌های فرهنگی دانشجویی
علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به جزئیات دومین دوره جشنواره و اهداف آن اشاره کرد و گفت: «جشنواره امسال در 6 بخش فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامی، دینی، مذهبی، اجتماعی، هنر و ادبیات و رسانه و فضای مجازی فعالیت کرد که هر کدام از این بخش‌ها به شاخه‌های مختلف دیگر تقسیم می‌شدند. برای مثال بخش هنری و ادبیات خود به بخش ترانه، داستان کوتاه و چند بخش دیگر تقسیم می‌شود.» زارع‌شهرآبادی درباره بخش‌های رقابتی این جشنواره عنوان کرد: «بخش‌های رقابتی از قبیل کانون برگزیده، تولیدات برتر آثار هنری فردی و گروهی، ایده‌ برتر، شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و عناصر شخصیتی برتر مانند رئیس واحد برتر در فضای کانون‌ها، معاونین برتر، استاد مشاور کانون‌های برتر، دبیران و اعضای موفق کانون‌ها و کارشناس فرهنگی‌هایی که در زمینه کانون‌ها متمرکز عمل کرده ‌بودند.»
 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد درخصوص بخش آموزشی دومین جشنواره رشد، بیان کرد: «امسال بخش آموزشی نیز به جشنواره رشد اضافه شده بود. به بیان دیگر سال اول برگزاری جشنواره رشد، بخش‌های آموزشی در نظر گرفته نشد و یکی از خلاء‌های سال اول به حساب آمد. در دومین سال برگزاری جشنواره بخش آموزشی در بخش استادی، کشوری، کارگاه‌ها، نشست‌های آموزشی برای اعضای کانون‌‌ها، استادمشاورهای کانون‌ها و دبیران کانون‌ها برگزار شد. همچنین درخصوص مباحث تشکیلاتی و مهارتی مانند فتوشاپ‌ و مباحثی که مورد نیاز فضای کانو‌ن‌ها و تشکلات دانشگاهی از قبیل چیستی تشکلات، نیروسازی و جذب اعضا و از این قبیل مباحث که آموزش آنها مورد نیاز کانون‌ها است، در قسمت آموزش اضافه شد.»

2700 اثر از کانون به دبیرخانه جشنواره رسید
او درباره تعداد آثار ارسال‌شده به جشنواره امسال گفت: «امسال 2 هزار و 767 اثر در همه بخش‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این بین 583 اثر به مرحله کشوری صعود کردند و نهایتا حدود 70 اثر به‌عنوان آثار برتر و برگزیده اعلام شدند. پنجشنبه 28 مهرماه مراسم اختتامیه برگزار شد و جوایز به افراد و آثار برگزیده تعلق گرفت.» زارع‌شهرآبادی درباره بیشترین تعداد آثار ارسالی در بخش‌های مختلف جشنواره اظهار کرد: «بیشترین آثار ارسالی از بین آثار پالایش‌شده مرحله کشوری از تعداد 583 اثر بخش ادبی که شامل بخش‌های مختلف داستان کوتاه و فیلمنامه‌نویسی می‌شود، با 114 اثر ارسالی بالاترین میزان مشارکت کانون‌ها را داشت. بعد از بخش ادبی بخش صنایع‌دستی مانند تذهیب، مصنوعات چوبی، گلیم و سایر موارد با 113 اثر ارسالی در رتبه دوم قرار گرفت. کمترین بخش شرکت‌کننده در جشنواره نیز به بخش تئاتر تعلق می‌گیرد.»
 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص عوامل برتری جشنواره امسال در مقایسه سال گذشته، توضیح داد: «خلاء‌ها و نقصان‌های آیین‌نامه پوشش‌ داده شده، اما تمایز اصلی دومین جشنواره در 2 قسمت بوده است. افزوده شدن بخش آموزش یکی از 2 تمایز جدی جشنواره امسال به نسبت سال قبل است. نگاه فرهنگی دانشگاه تنها به برگزاری جشنواره‌ها و شرکت دانشجویان بسنده نیست و درصدد آموزش دانشجویان در جشنواره‌هاست که این امر در دل جشنواره امسال آورده شده است. همچنین بعد از جشنواره در بخش آموزشی و توانمندسازی دانشجویان آثاری که نیاز به رشد و قابلیت ارتقای بیشتر دارند و در باشگاه رشد استعدادیابی هنری، ادبی جوان که به‌تازگی افتتاح شده، شناسایی و برای آموزش معرفی خواهند شد.»

بیش از هزار و 700 کانون در سطح کل مراکز دانشگاهی  فعالیت دارند
او در ادامه درخصوص تمایز جشنواره رشد امسال با دوره قبل گفت: «در سال گذشته از بین تعداد کمی از کانون‌ها، برترین‌ها را داشتیم. امسال برای این بخش رتبه‌بندی کانون‌ها انجام شده است. در حال حاضر بیش از هزار و 700 کانون در سطح کل مراکز دانشگاهی فعالیت دارند. براساس شاخص‌هایی که در این جشنواره وجود دارد؛ این تعداد بین 3 سطح الف، ب و ج دسته‌بندی شده‌اند. بر این مبنا کانون‌هایی که از امتیاز 150 تا 200 را کسب کنند در سطح الف، کانون‌هایی که امتیاز 150 تا 100 را کسب کنند در سطح ب و کانون‌هایی که امتیاز زیر 100 را کسب کنند؛ در سطح ج قرار خواهند گرفت.»
 زارع‌شهرآبادی درباره شاخص‌های مدنظر برای کانون‌های برتر عنوان کرد: «20 الی 30 شاخص برای معرفی کانون‌ برتر در نظر گرفته شده است. توجه به عملکرد ساختاری و محتوایی از موارد مهم در این شاخص‌ها بوده است. در بخش ساختاری اقداماتی مانند انتخابات در زمان مقرر، داشتن اساسنامه، تعداد اعضا، تعداد اعضای فعال و غیرفعال برای انتخاب کانو‌ن‌های برتر تاثیر داشته است. در بخش محتوایی فعالیت‌هایی از قبیل تعداد برنامه‌هایی اجرایی مرتبط با فعالیت کانون، تعداد مخاطب برنامه‌های اجرایی، مفید بودن و شرایط زمانی از جمله شاخص‌های تاثیرگذار در انتخاب کانون برتر بوده است.»

کانون‌های دانشگاه بودجه ویژه می‌گیرند
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان تعداد کانون‌های هر سطح بیان کرد: «این امر صرفا برای معرفی کانون‌ها نبوده و از کانون‌هایی که در سطح بالا قرار دارند حمایت مالی نیز می‌شود. از بین همه کانون‌ها حدود 184 کانون در سطح الف قرار گرفته‌اند و مبلغ 5 میلیون تومان به واحد آنها تعلق خواهد گرفت. در سطح ب حدود 50 کانون قرار دارند که 3 میلیون تومان به واحد آنها از بودجه معاونت فرهنگی اهدا می‌شود تا در زمینه فرهنگی استفاده شود.» 
او از تخصیص مبلغ 3 میلیارد تومان در بودجه معاونت فرهنگی برای حمایت از کانون‌ها خبر داد و اظهار کرد: «حمایت مالی یکی از مباحث جدیدی است که از جانب سازمان مرکزی بیان شده است. به‌طور حتم تاکنون کانون‌های واحدها حمایت می‌شدند اما امسال در ردیف بودجه معاونت فرهنگی، مبلغ 3 میلیارد تومان برای حمایت برنامه کانون‌ها تعریف ‌و امسال از کانون‌های سطح الف و ب حمایت می‌شود. در اختتامیه جشنواره که شروع این اتفاق است، برای کانون‌ها حدود یک میلیارد تومان از مبلغ 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده پرداخت می‌شود. 2 میلیارد تومان مابقی نیز در 2 یا یک نوبت دیگر به واحدها پرداخت می‌شود تا برای کانون‌ها و فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند.»
 زارع‌شهرآبادی درخصوص قابلیت‌ها و شرایط خاصی که در جشنواره رشد برای کانون‌های برتر در نظر گرفته شده عنوان کرد: «سال گذشته کانون‌ها در ارائه اثر آزاد بودند. اما امسال آثار ارسالی باید از جانب اعضای اصلی کانون‌ها بوده و منطبق با هدف فعالیت‌های کانون قرار می‌گرفت. برای مثال اثر ارسالی کانون تئاتر نمی‌‌تواند نگارگری را به جشنواره ارسال کند. به بیان ساده‌تر برای حضور در جشنواره این 2 خط قرمز تعریف شد تا اعضای کانون‌ها به صورت هدفمند فعالیت داشته‌باشند و کانون نیز منطبق با هدف فعالیت کند.»

 کانون‌های فرهنگی فارس و اصفهان فعال‌ترند
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره میزان تحقق اهداف برگزاری جشنواره بیان کرد: «وظیفه سازمان مرکزی حمایت، هدایت و نظارت است و نگاه معاونت فرهنگی آموزش است، در نتیجه بخش آموزش به فعالیت‌ها اضافه شده است. هرچند فعالیت در این بخش هنوز کم است و نیاز به رشد بیشتر دارد تا بتوان کارگاه‌های آموزشی بیشتری را برگزار کرد. اما به‌عنوان ابتدای مسیر هدایت‌گونه بودن مسائل آموزشی عملکرد خوبی داشته است.» او در معرفی استان‌های برتر برای حضور بیشتر کانون‌ها در جشنواره رشد گفت: «استان فارس و استان اصفهان از جمله استان‌هایی هستند که تعداد کانون‌های فعال آنها به نسبت دیگر استان‌ها بیشتر است.» 

دوسوم کانون‌ها در جشنواره رشد امسال حاضر بودند
زارع‌شهرآبادی درباره چالش‌های برگزاری دومین جشنواره رشد توضیح داد: «شیوع کرونا و غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها باعث شد تا فعالیت‌ کانون‌ها در فضای مجازی انجام شود و از فضای حقیقی دور باشد. همین امر به‌طور قطع در تعداد آثاری که به جشنواره ارسال شده تاثیر داشته است. همچنین در مبحث آموزش نیز به همان علت مجبور به آموزش مجازی شدیم در حالی که نگاه جشنواره آموزش حضوری بود. با تواجه به آنکه دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، سال بعد به‌طور حتم برکیفیت جشنواره افزوده خواهد شد و آموزش‌ها نیز باعث عملکرد بهتر کانون‌ها خواهند شد.» 
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص آموزش‌های که در کانون‌ها داده‌ می‌شود گفت: «امیدواریم با آموزش کیفیت فعالیت کانون‌ها بیشتر شود و سال آینده عملکرد بهتری داشته‌باشند. آموزش‌ها برای همه کانون‌ها، اعضای کانون‌ها و استادمشاورها خواهد بود و برگزاری برخی کلاس‌ها مانند چیستی تشکیلاتی برای همه کانون‌ها در نظر گرفته شده است. اما برخی دیگر از آموزش‌ها مانند گرافیک تنها برای کانون‌های عکاسی برگزار خواهد شد.»
 او با تاکید بر نگاه ویژه برای آموزش کانون‌ها و دنبال کردن این آموزش‌ها عنوان کرد: «بعد از اتمام فعالیت جشنواره به‌طور حتم جلسات آسیب‌شناسی برای عملکرد بهتر در سال آینده برگزار می‌شود. حمایت و نظارت یکی از آسیب‌های بخش آموزش است که نیاز به بررسی دارد. به بیان دقیق‌تر هزار و 700 کانون فعال واحدها همه باید فعال شده و پای کار باشند. امسال حدود دوسوم کانون‌ها در جشنواره حاضر بودند. باید بررسی‌های لازم انجام و خلاء‌ها شناسایی شود تا مابقی کانون‌ها نیز در فضای جشنواره‌ای شرکت‌کنند.»
 زارع‌شهرآبادی درباره جوایز درنظر‌گرفته‌شده برای کانون‌های برتر در دومین جشنواره رشد اظهار کرد: «حدود 70 کانون برتر با توجه به فعالیت هر کانون در حوزه مشخص شده‌اند که برای جوایز آنها از 5 میلیون‌ تومان تا 2 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.»

دبیر کانون کارآوند واحد دماوند:
1300 دانشجو از دوره‌های کانون کارآوند استفاده کردند

فرزاد احمدی‌پور، دبیر کانون کارآوند واحد دماوند و حائز عنوان کانون برتر جشنواره رشد، درخصوص فعالیت این کانون در سال گذشته گفت: «این کانون هیچ‌گونه محدودیتی در فعالیت ندارد و به‌صورت مجازی و حضوری دوره‌ها، وبینارها و سمینارهای مختلفی را برای مهارت‌آموزی و کسب دانش‌‌ بیشتر برای دانشجویان برگزار می‌کند. تاکنون 23 دوره و وبینار در سطح کشور برگزار شده که حدود هزار و 331 نفر در آن شرکت داشته‌اند. در‌کنار این فعالیت در دانشگاه نیز کارهای فوق‌برنامه مانند 4 دوره مسابقات دیده‌شو و جایزه‌ببر در اینستاگرام برای دانشجویان، کارآفرینان و افراد عادی در واحد برگزار شده است.»
دبیر کانون کارآوند واحد دماوند اضافه کرد: «یک نمایشگاه بهاره برای کارآفرین‌ها توسط این کانون در سال گذشته برگزار و قرار است یک نمایشگاه نیز در هفته آینده برگزار شود. در این نمایشگاه‌ها خانم‌‌های‌خانه‌دار و کارآفرین در‌کنار همه افرادی که فعالیتی در تولید صنایع‌دستی یا تولیدی دارند، با ارائه کالاهای تولیدی خود شرکت کردند.» او با بیان اینکه کانون کارآوند در سطح الف انتخاب شده است، درباره دیگر فعالیت‌های سال گذشته این کانون توضیح داد: «سال گذشته یک گروه هنری رسانه‌ای با همکاری مدیر فرهنگی استان توسط این کانون تشکیل شد. این گروه به‌منظور اجرای برنامه‌های مختلف برای واحدهای استان تهران تشکیل شده تا از اجرای برنامه‌ تا تئاتر و استندآپ‌کمدی را برگزار کنند. در این فعالیت نیز دومین شبکه کارآفرینی کشور به‌منظور اجماع همه کانون‌های کارآفرینی کشور انجام شده است. براساس این فعالیت‌ها این کانون در سطح الف قرار گرفته است.»  احمدی‌پور با بیان اینکه کانون کارآوند با رعایت موارد تاثیرگذار در انتخاب کانون برتر مانند داشتن اساسنامه، برگزاری به‌موقع انتخابات و داشتن دبیر و استاد مشاور تلاش داشته است، عنوان کرد: «در این کانون بیش از 2 هزار نفر عضو هستند که 111 نفر از این تعداد به‌صورت ثابت در کانون فعالیت دارند.»

دبیر کانون نماوا واحد گرگان مطرح کرد
برگزاری فعالیت رادیویی در کشور عراق 

کاظم مکتبی، دبیر کانون نماوا واحد گرگان و حائز عنوان کانون برتر جشنواره رشد درخصوص فعالیت‌های این کانون در سال گذشته بیان کرد: «فعالیت‌های کانون در چهارچوب فعالیت‌های رسانه‌ای در زمینه تولیدات نماوا و برگزاری جشنواره‌ها و کارگاه‌های تخصصی در واحد شناخته می‌شود. از جمله اقداماتی که در مدت یک‌سال گذشته این کانون انجام داده می‌توان به برگزاری فعالیت رادیویی در کشور عراق تحت عنوان دانشجویان امت محمد، رادیو عصر امید در زمان برگزاری رویداد عصر امید اشاره کرد. همچنین این کانون در سطح استان گلستان توانسته با برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره گویندگی و اجرای صحنه و ساخت انیمیشن، جلوه‌های ویژه، مستند و فیلم‌های‌کوتاه فعالیت داشته باشد.»
او با تاکید بر اینکه کانون توانسته با انجام فعالیت‌های خود در سطح الف قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: «تعداد افراد فعال در کانون نماوا 50 نفر هستند.»

مرتبط ها