کد خبر: 74939

نگاهی به مراسم توپ طلا؛ انتقادات کورتوا، بدترین رده رونالدو و تاریخ‌سازی سون

تحقق وعده 13 سال قبل پرس

خیلی از فوتبالیست‌ها در 34 سالگی یا بازنشسته شدند یا به فکر آویختن کفش‌های خود هستند. معمولا در این سن و سال بازیکنان دیگر توان روزهای جوانی را ندارند و به دنبال حضور در لیگ‌های سطح پایین هستند تا فشار زیادی به آنها در اواخر فوتبال‌شان وارد نشود اما کریم بن‌زما دوشنبه شب ثابت کرد که در چنین سن و سالی حتی می‌توان فاتح توپ طلا هم شد.

سیامک خاجی، خبرنگار:خیلی از فوتبالیست‌ها در 34 سالگی یا بازنشسته شدند یا به فکر آویختن کفش‌های خود هستند. معمولا در این سن و سال بازیکنان دیگر توان روزهای جوانی را ندارند و به دنبال حضور در لیگ‌های سطح پایین هستند تا فشار زیادی به آنها در اواخر فوتبال‌شان وارد نشود اما کریم بن‌زما دوشنبه شب ثابت کرد که در چنین سن و سالی حتی می‌توان فاتح توپ طلا هم شد و همچنان با بازی در یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال دنیا، درخشید. ستاره فرانسوی رئالی‌ها در 34 سالگی موفق شد اولین و شاید آخرین توپ طلای دوران فوتبالش را تصاحب کند و به این ترتیب پس از سر استنلی ماتئوس انگلیسی که در 41 سالگی موفق به فتح این عنوان شد به دومین برنده مسن این جایزه بدل شد. البته پیشرفت سریع فوتبال در سال‌های اخیر باعث شده تا به نوعی رکورد ماتئوس جاودانه شود و بعید است دیگر بازیکنی در 41 سالگی بتواند رای‌دهندگان مجله فرانس فوتبال را برای انتخابش به‌عنوان بهترین بازیکن جهان متقاعد کند. 

به رئال بیا تا بهترین شوی
دوشنبه‌شب تقریبا همه مطمئن بودند که این جایزه به مهاجم فرانسوی رئال‌مادرید می‌رسد چراکه او فصلی عالی را با تیمش سپری کرده بود و 44 گل او برای این تیم نقش مهمی در فتح لالیگا و چهاردهمین قهرمانی آنها در اروپا داشت. به این ترتیب او با آن تیپ خاص و عینکی که چهره‌اش را کمی تغییر داده بود به روی سن رفت و جایزه‌اش را از زین‌الدین زیدان، هموطن و سرمربی سابقش در رئال دریافت کرد. بن‌زما پس از کسب این عنوان در مصاحبه‌ای گفت که می‌خواهد در رئال‌مادرید بازنشسته شود و گزینه دیگری ندارد. به این ترتیب شایعاتی که مبنی‌بر احتمال بازگشتش به لیون منتشر شده بود منتفی شد. او همچنین از تاثیرگذاری کریس رونالدو روی فوتبالش گفت و اینکه به بازی کردن در کنار این اسطوره پرتغالی افتخار می‌کند و با رفتن او از برنابئو ‌انگیزه بیشتری برای درخشش در ترکیب این تیم پیدا کرده است. 
بن‌زما در برهه‌ای از این فصل دچار مصدومیت شد و نتوانست درخشش سال قبل را تکرار کند اما تنها یک روز قبل از مراسمی که در پاریس برگزار شد در ال‌کلاسیکو به تیمش کمک کرد تا 3 بر یک برنده شود و گل نخست تیمش را نیز زد. بازیکنان رئال به‌خوبی می‌دانستند که قرار است توپ طلا به بن‌زما برسد و به همین دلیل این ال‌کلاسیکو برای آنها ویژه‌تر بود. فردای آن روز بن‌زما راهی فرودگاه باراخاس شد تا به همراه تیبو کورتوا و فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه راهی پاریس شود. البته این پرواز دو مسافر مشهور دیگر هم داشت: رونالدو برزیلی و لوئیس فیگو که روی هم سه توپ طلا را در سال‌های قبل فتح کرده بودند و در بازگشت جمع جوایز مسافران این پرواز به 4 توپ طلا رسید. بن‌زما حالا به نخستین فرانسوی پس از زیدان تبدیل شده که در 24 سال اخیر فاتح این جایزه می‌شود و همچنین هشتمین بازیکن رئالی است که به این افتخار دست پیدا کرده است تا این باشگاه همچنان بیشترین نماینده را در بین برندگان این جایزه داشته باشد. 
13 سال پیش بن‌زما با درخشش در خط حمله لیون به یکی از مهم‌ترین اهداف باشگاه‌های بزرگ اروپایی تبدیل شد و یکی از پرطرفدارترین مهاجمان فوتبال دنیا بود. بارسلونا و منچستریونایتد هم در تلاش بودند تا در سال 2009 این گلزن جوان را به خدمت بگیرند و همین پیشنهادها کار او را برای انتخاب تیم بعدی‌اش دشوار کرده بود. پرس که در آن زمان نخستین دوره حضورش به‌عنوان رئیس رئال‌مادرید را سپری می‌کرد شخصا راهی فرانسه شد تا در منزل شخصی بن‌زما با او ملاقات کند. پرس به او گفت که در رئال‌مادرید می‌توانی به بهترین بازیکن دنیا تبدیل شوی و همین جمله کافی بود تا او برای حضور در برنابئو متقاعد شود. او می‌گوید: «یادم هست که با دوستانم بودم که خانواده و مدیر برنامه‌هایم با من تماس گرفتند که هر چه زودتر خودم را به خانه برسانم. گفتم وقت ندارم اما آنها پاسخ دادند باید به خانه برگردی چون فلورنتینو اینجاست. وقتی در را باز کردم او آنجا بود و من فقط سلام کردم. او به من گفت تو می‌توانی به بهترین بازیکن دنیا تبدیل شوی و رئال‌مادرید جایی است که می‌توانی به این رویا دست پیدا کنی. در آن زمان از یونایتد، اینتر و بارسا هم پیشنهاد داشتم اما تصمیم گرفتم به رئال بروم. پرس برایم توضیح داد که چه برنامه‌هایی برای باشگاه در سر دارد و این پروژه‌ای بسیار جذاب بود و خوشحالم که به اینجا آمدم تا برای رئال و هوادارانش بازی کنم.» 
او متقاعد شد تا پیراهن رئال‌مادرید را به تن کند و در همان تابستانی که کاکا و کریس رونالدو با رئال‌مادرید قرارداد بستند، او هم به این تیم پیوست تا پروژه کهکشانی پرس آغاز شود. او در این مدت 615 بازی برای رئال انجام داده و 328 گل هم زده است که بهترین روندش در این تیم را فصل قبل داشت که همین درخشش باعث شد بالاتر از سادیو مانه و کوین دی‌بروینه فاتح توپ طلا شود. 

تمجید زیزو و آقای خاص از کریم
زیدان در واکنش به انتخاب بن‌زما در نامه‌ای احساسی خطاب به این بازیکن که در اختیار روزنامه اکیپ قرار داده است به تمجید از او و عملکردش در این سال‌ها پرداخته است. سرمربی سابق رئال در بخشی از این نوشته آورده است: «کنترل او روی توپ عالی است و به‌خوبی می‌تواند با هر قسمت از بدنش توپ را در کنترل خود درآورد. حتی استپ در حال حرکت او هم عالی است و وقتی در فاصله کمی از او مشغول تماشای بازی‌اش هستید از آن لذت می‌برید. گاهی اوقات به این فکر می‌کردیم که ما باید در کنار هم بازی می‌کردیم و او می‌توانست گل‌های بیشتری به ثمر برساند. این بسیار عالی می‌شد اما خب درنهایت ما به‌عنوان مربی و بازیکن در کنار هم قرار گرفتیم. در دورانی که هدایت رئال را برعهده داشتم کریم بازیکنی بسیار مهم و تاثیرگذار برایم بود. در اختیار داشتن بازیکنان مثل او، مودریچ و کروس برای هر مربی نعمت است. آنها در طول یک ساعت تمرین یا مسابقه هیچ توپی از دست نمی‌دهند و در هر لحظه از بازی می‌توانند تفاوت را ایجاد کنند. کریم شاید 10 یا 15 دقیقه بد بازی کند اما ناگهان گل می‌زند یا پاس گل می‌دهد و همه را شگفت‌زده می‌کند. او حالا به یکی از اسطوره‌های باشگاه بدل شده است و افتخاراتی عالی را به دست آورده که تا مدت‌ها هواداران او را فراموش نخواهند کرد. کریم همیشه به توانایی‌هایش ایمان دارد و حتی در زمان‌هایی که می‌گفتند او به‌عنوان یک مهاجم هدف کم گل می‌زند به نظر من بازیکن موفقی و مفیدی بود چراکه با بازی‌های خوبش فرصت گلزنی را برای هم‌تیمی‌هایش فراهم می‌کرد. برخی معتقدند که با جدایی رونالدو، او بهتر شد اما من چنین اعتقادی ندارم چراکه او در کنار رونالدو هم در گلزنی و ارسال پاس گل برای کریس بسیار خوب کار می‌کرد.» 
ژوزه مورینیو دیگر مربی است که سال‌ها با بن‌زما در رئال کار کرده و شناخت خوبی از این بازیکن دارد. سرمربی کنونی رم درباره انتخاب این ستاره فرانسوی به‌عنوان بهترین بازیکن دنیا می‌گوید: «کریم انسان بزرگی است و بازیکنی است که همیشه در خدمت تیم است. او بازیکنی نیست که به خودش یا کسب توپ طلا فکر کند. مهاجمی که به دنبال این نیست که از فلان بازیکن بیشتر گل بزند. برای او موفقیت تیم در اولویت است. این توپ طلا نتیجه پیشرفت فوق‌العاده‌ای است که در این سال‌ها داشته و همچنین شخصیت منحصربه‌فردی که دارد، است. وقتی من مربی او بودم، می‌دانستم که استعداد بسیار زیادی دارد و به همین دلیل می‌خواستم به او کمک کنم تا به بالاترین سطح برسد. به همین دلیل به او سخت می‌گرفتم تا در کمترین زمان ممکن پیشرفت کرده و به اوج برسد. در کوچک‌ترین جزئیات تلاش می‌کردم تا او را تصحیح کرده و اشتباهاتش را برطرف کنم. نمی‌دانم چقدر در بهتر شدن او تاثیرگذار بوده‌ام و خودش این را بهتر می‌داند اما بخش عمده این پیشرفت را مدیون شخصیت قوی خود است.» 

انتقادات کورتوا از برگزار کنندگان
با عملکردی که بن‌زما داشت عملا در سال 2022 رقیبی جدی برای کسب این عنوان نداشت و مانه و دی‌بروینه هم با وجود سال خوبی که با لیورپول و سیتی داشتند اما فاصله نسبتا زیادی با مهاجم فرانسوی داشتند و افتخاراتی که او در این سال کسب کرد اصلا قابل قیاس با دو رقیب اصلی‌اش نبود. با این حال یکی از انتقاداتی که در این سال‌ها از چنین جوایزی می‌شد این است که بیشتر مهاجمان و در برخی موارد هافبک‌ها شانس‌های اصلی فتح آن به شمار می‌روند و به‌ندرت این فرصت در اختیار مدافعان و البته گلرها قرار می‌گیرد تا این عنوان را تصاحب کنند. 
کورتوا که در این مراسم در رده هفتم قرار گرفت اما عنوان بهترین گلر سال و جایزه لئو یاشین را در این مراسم بالاتر از آلیسون و ادرسون برزیلی کسب کرد. در این مراسم از اینکه جایگاهش در این رده‌بندی با وجود درخششی که با پیراهن رئال‌مادرید داشته و کسب هر دو عنوان قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان بهتر از هفتمی نبوده ابراز نارضایتی کرد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «به این نتیجه رسیدم که فتح توپ طلا برایم غیرممکن است. من با تیمم قهرمان لالیگا و اروپا شده‌ام و مهارهای بسیار مهمی در طول بازی‌ها داشتم اما درنهایت هفتم شدم. درنهایت هم فقط جایزه بهترین گلر سال نصیبم شد. البته من نمی‌گویم که باید امسال برنده این جایزه می‌شدم اما به‌عنوان گلری که این افتخارات را کسب کرده حتی در بین سه نفر برتر هم جایی نداشتم. برای کریم بن‌زما بسیار خوشحالم که توانست به این عنوان برسد و به نظر می‌رسد گلزنی از مهار توپ مهم‌تر است. من به‌خوبی می‌دانم منطق و استدلال کسانی که رای می‌دهند چیست و همچنین می‌دانم که به‌عنوان یک گلر شانسی برای کسب این عنوان ندارم.» 
در طول سال‌هایی که این جایزه اهدا می‌شود فقط یک بار لئو یاشین افسانه‌ای موفق شد در سال 1963 فاتح آن شود و دیگر هیچ گلری به این افتخار دست پیدا نکرد. آخرین بار در سال 2014 بود که مانوئل نویر در بین سه نفر برتر قرار گرفت و پیش از آن هم نفراتی چون بوفون و اولیور کان به جمع رسیده بودند اما درنهایت در فتح این جایزه ناکام ماندند. ایکر کاسیاس، گلر سابق رئال هم که یکی از گلرهایی است که در این سال‌ها با وجود شایستگی‌هایی که داشت نتوانست به این عنوان دست پیدا کند با حمایت از کورتوا معتقد است که این گلر بلژیکی لیاقت قرار گرفتن در بین سه نفر برتر را داشت. او که بهترین رتبه‌اش در این جایزه، چهارمی در سال 2008 بود در این باره می‌گوید: «برای کورتوا خوشحالم که توانست به این افتخار دست پیدا کند. او با اختلاف بهترین گلر کنونی فوتبال دنیا است و از اینکه نامش را در بین سه نفر برتر امسال در مراسم اهدای توپ طلا ندیدم بسیار ناراحتم. واقعا نمی‌دانم که این انتخاب‌ها بر چه اساس انجام می‌شود و ملاک کسانی که رای می‌دهند چیست.» 

انتقاد از انتخاب پدیده بارسا
این البته تنها حاشیه این مراسم نبود و انتخاب گاوی به‌عنوان برترین جوان زیر 21 سال فوتبال دنیا هم مخالفانی داشت. برخی فوتبال‌دوستان معتقد بودند اگر چه ستاره جوان بارسا سالی خوب را در ترکیب این تیم داشته و توانسته خود را در چنین سن کمی به ترکیب اصلی بارسا و تیم ملی اسپانیا برساند اما رقبایش به‌خصوص جود بلینگام سال به‌مراتب بهتری نسبت به او داشتند. گاوی در حالی به این عنوان دست پیدا کرد که هفته سختی را به همراه بارسا سپری کرده بود و پس از روند بدی که در لیگ قهرمانان برابر اینتر میلان داشتند، در لالیگا هم ال‌کلاسیکو را به رئال‌مادرید باختند. با این حال او در رقابت با بلینگام، ساکا، کاماوینگا و موسیالا توانست به این موفقیت دست پیدا کند. هواداران انگلیسی به‌خصوص در فضای مجازی معتقد بودند که این جایزه از بلینگام دزدیده شده است و گاوی درخشش چندانی نداشته که شایسته این عنوان باشد. آنها حتی به این انتخاب لقب جوک قرن را دادند و به انتقاد از آن پرداختند. 

بدترین رده رونالدو، بهترین رتبه یک آسیایی
اتفاق جالب در مراسم امسال حضور کریس رونالدو در رتبه بیستم بود که بدترین رده او در طی دوران حضورش در فوتبال محسوب می‌شود و سابقه نداشته که او در چنین رتبه‌ای قرار گیرد. در حالی که مسی به‌عنوان برنده جایزه سال قبل جایی در بین نفرات برتر نداشت اما قرار گرفتن سون هیونگ‌مین در جایگاه یازدهم باعث شد تا او بهترین عنوان یک بازیکن آسیایی در تاریخ این جایزه را به دست آورد. پیش از او کیم جو سونگ و سئول کی‌هیون دیگر بازیکنان کره‌ای بودند که در بین نامزدهای نهایی این جایزه قرار گرفته بودند. 

مرتبط ها