کد خبر: 74837

مهدوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: میانگین قدی گل‌گهر مانند برج میلاد است

اگر ناداوری نبود با 23 امتیاز در صدر جدول بودیم

حرف ساپینتو درباره نیمکت‌ها درست است اما این وصله به نساجی نمی‌چسبد. اگر بدانید داوران چقدر دستمزد می‌گیرند حق را به آنها می‌دهید

صحبت با محمدرضا مهدوی همیشه حال‌وهوای خاصی دارد؛ چراکه این پیشکسوت فوتبال ایران که حالا دستیاری حمید مطهری در نساجی را برعهده دارد پرشوروحرارت صحبت می‌کند، حالا هم که این تیم به یک پیروزی بزرگ مقابل تیم صدرنشین و مدعی گل‌گهر در سیرجان دست‌ پیدا کرده، این شوروحال بیشتر هم شده است. نساجی در هفته نهم رقابت‌ها دست به‌کار بزرگی زد و موفق شد تیم سیرجانی را در خانه شکست دهد تا به رده ششم جدول رده‌بندی برسد. بردی که مهدوی می‌گوید هرگز اتفاقی نبوده و برایش برنامه داشته‌اند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی نساجی را در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: صحبت با محمدرضا مهدوی همیشه حال‌وهوای خاصی دارد؛ چراکه این پیشکسوت فوتبال ایران که حالا دستیاری حمید مطهری در نساجی را برعهده دارد پرشوروحرارت صحبت می‌کند، حالا هم که این تیم به یک پیروزی بزرگ مقابل تیم صدرنشین و مدعی گل‌گهر در سیرجان دست‌ پیدا کرده، این شوروحال بیشتر هم شده است. نساجی در هفته نهم رقابت‌ها دست به‌کار بزرگی زد و موفق شد تیم سیرجانی را در خانه شکست دهد تا به رده ششم جدول رده‌بندی برسد. بردی که مهدوی می‌گوید هرگز اتفاقی نبوده و برایش برنامه داشته‌اند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی نساجی را در ادامه می‌خوانید.

به یک پیروزی دلچسب و ارزشمند دست پیدا کردید. 
شاید باور نکنید اما یکی از شیرین‌ترین بردهای فوتبالی در سال‌ها عمر فعالیتم در این رشته را به شخصه تجربه کردم. وقتی با تیم خوبی مانند نساجی اهداف بزرگی را با حمید مطهری سرمربی این تیم دنبال می‌کنیم باید یک‌سری اتفاقات را به نحو احسن رقم بزنیم که این پیروزی یکی از آن اتفاقاتی بود که باید محقق می‌شد و برایش برنامه داشتیم. از این‌جهت نیز خیلی خوشحال شدم که توانستیم تیم قدرتمند گل‌گهر که هدایت آن را امیر قلعه‌نویی یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال ایران برعهده دارد را شکست دهیم. امیرخان یکی از بهترین تیم‌ها را جمع‌کرده تا جایی که معتقدم در لیگ امسال هیچ تیمی از لحاظ باشگاه‌داری، تیم‌داری، مدیریت، فنی و بازیکن روی دست گل‌گهر نداریم. شما نمی‌دانید این تیم تا چه‌اندازه امکانات دارد و هرچه که فکر کنید از لحاظ سخت‌افزاری و... دراختیار این تیم است. قبل از بازی به مطهری با تعجب می‌گفتم که ببین حریف چقدر بازیکن درجه یک و مطرح دارد. همین‌طوری که نگاه می‌کردیم از گل‌گهر بازیکن تولید می‌شد. به امیرخان قلعه‌نویی تبریک می‌گویم که تیم ما را تحت فشار قرارداد. ما هم توانستیم در این دیدار به هدفی که داشتیم برسیم. 

چه هدفی؟ به‌طور مشخص می‌گویید؟
می خواستیم به گل برسیم و به‌نحو احسن از این گل دفاع کنیم ضمن اینکه در برنامه داشتیم تا فوتبال خوبی را ارائه بدهیم اما مقابل تیم پرمهره، قلدر و کارآمد قلعه‌نویی بهتر از این‌ها نمی‌شد بازی کرد. 

همه فکر می‌کردند نساجی در سیرجان یک تیم راحت برای گل‌گهر به‌شمار برود. این تیم را فنی بردید یا شانسی؟
کاملا تاکتیکی حریف را شکست دادیم. در طول هفته خیلی خوب حریف را آنالیز کردیم و روی نقاط ضعف و قدرت حریف احاطه داشتیم. خدا را شکر حمید مطهری یک کادرفنی جالب را دور خود جمع کرده است. 

جالب از چه نظر؟
ما سه آنالیزور داریم که هر 3 مربی هستند. خیلی خوب است که تیمی از چنین آنالیزورهایی که خود مربی هستند بهره ببرد. جواد منافی یکی از اسطوره‌های فوتبال ایران بود که به‌خاطر یک اتفاق سال‌ها از فوتبال دور ماند، در کادر نساجی است. دکتر نوشادی یکی از بهترین بدنسازهای ایران است که افتخار همکاری با وی را پیداکرده‌ام. مربی دروازبان‌های ما هاروت هم از بهترین‌هاست و یادم می‌آید 12 سال پیش هم که مصاحبه کردم گفتم روی دست او نیست و حالا هم همین را می‌گویم. مطهری این کادر کاملا حرفه‌ای و درست را دور خود جمع کرده است. این کادر فقط و فقط تلاش می‌کند تا بتواند موفقیت‌های بیشتری را رقم بزند. ما حریفان را به‌درستی آنالیز می‌کنیم و این آنالیز را به تمرینات می‌آوریم و نقاط ضعف و قوت حریف را اجرا می‌کنیم و هزار اتفاق دیگر که سعی می‌کنیم منجر به موفقیت شود. اصلا و ابدا شانسی نبردیم، چون اگر این برد شانسی بود باید توپ محمد شریفی در دقیقه یک بازی وارد دروازه گل‌گهر می‌شد اما گل نشد و دومین فرصت وارد دروازه حریف شد. ما کار کردیم و حریف را شکست دادیم و از این بابت به بچه‌ها تبریک می‌گویم. 

به‌هرحال با پیروزی در خانه تیم صدرنشین دست به کاری بزرگی زدید. 
بله واقعا همین‌طور است. حتما خودتان هم می‌دانید که بازی با تیم پرمهره امیرخان در سیرجان چقدر سخت است. آنها از مهره‌های سرعتی، قدرتی و استقامتی و قدبلند به‌خوبی در بازی‌های خود بهره می‌برند. ماشاءالله میانگین قدی این تیم چیزی مانند برج میلاد است و ان‌شاءالله خدا این تیم را قوی‌تر کند اما واقعا با چنین تیم‌هایی بازی کردن سخت است. 

فقط بازی با گل‌گهر سخت است؟
خیر. تیم‌هایی مانند سپاهان، پرسپولیس، استقلال تیم‌های پرمهره‌ای هستند که بازی جلوی همه این تیم‌ها دشوار است. امیدوارم به‌لطف خدا و با تلاش بچه‌ها و تدابیر کادرفنی این روند روبه‌رشد ما ادامه داشته باشد و بتوانیم این روال را ادامه بدهیم. ای کاش امتیازات ازدست‌رفته را امروز داشتیم. اگر این اتفاق می‌افتاد و ناداوری در بازی‌های ما تا این اندازه وجود نداشت، امروز نساجی با 23 امتیاز صدرنشین جدول رده‌بندی بود. 

در حالی از داوری‌ها گلایه دارید که امروز خیلی از تیم‌های دیگر هم به داوری‌ها معترض هستند. 
برای ما که این اتفاقات علنی‌ شده و کارشناسان همگی به ناداوری علیه نساجی اذعان دارند. واقعا برایم عجیب است که چرا این شرایط درست نمی‌شود. قرار است کمک‌داور ویدئویی هم بیاید. حالا ببینیم چه زمانی این اتفاق می‌افتد. به‌نظر من باید دانش‌افزایی مربیان‌مان را بیشتر کنند و کلاس‌های بیشتری را برای آنها بگذارند. 

داوری بازی با گل‌گهر چطور بود؟
واقعا سلطانی عالی قضات کرد و او یکی از بهترین داوری‌ها را ارائه کرد و به او تبریک می‌گویم. داور جوانی که بی‌نظیر بود و جالب اینکه تا حالا او را ندیده بودم. مدیریت، شخصیت و وقار او عالی بود. نمی‌دانم چرا وقتی چنین داورانی داریم از آنها استفاده نمی‌کنیم. باید از این عزیزان بیشتر استفاده کنیم. 

انگار مشکلات و اشتباهات داوری تمامی ندارد. 
این دغدغه ماست که با یک سوت اشتباه جایگاه‌مان در پایان فصل دچار خدشه نشود. در هرصورت همه تیم‌ها متضرر می‌شوند. این موارد را چرا بررسی نمی‌کنند؟ باید داوران ما مثلا از کره مریخ بیایند؟ ما هم همین‌ها را داریم این درحالی است که در سایر کشورهای دیگران داوران خود را به بهترین‌شکل پرورش می‌دهند و نقاط ضعف آنها را می‌پوشانند و نقاط قوت‌شان را تقویت می‌کنند و کلاس‌های متعددی را برای آنها برگزار می‌کنند و برای آنها هزینه می‌کنند. چرا یک داور باید پول خیلی کمتری از سایر ارکان فوتبال بگیرد. در هرصورت آنها هم از زندگی خود می‌زنند و از یک سوی ایران برای رقم کمی با همه مخاطرات و مشقاتی که وجود دارد به یک سمت دیگر می‌روند. به‌نظر من این کارها جالب نیست و باید حق‌الزحمه آنها را افزایش بدهند که در این‌صورت یک داور تلاش خود را هم بیشتر می‌کند. همان‌طور که فوتبالیست‌های ما هرروز بهتر می‌شوند داوران ما هم باید روزانه پیشرفت کرده و هرروز بهتر و بهتر شوند. باید حق‌الزحمه آنها را چندبرابر کنند. از خانه و زندگی می‌زنند و از یک شهر دور به یک شهر دیگر می‌روند آن هم با کمترین رقم برای قضاوت. من دقیق نمی‌دانم داوران چقدر می‌گیرند اما اصلا قابل توجه نیست. 

در فوتبال ایران خیلی مسائل از لحاظ زیرساختی و تاکتیکی و سایر موارد دارد به‌روز می‌شود و فقط اتفاق امیدوار کننده‌ای در داوری نمی‌بینیم. واقعا چرا به این‌شکل است؟
بله درست است. همه‌چیز دارد به‌روز و آپدیت می‌شود و باید داوری هم به‌روز شود. اما باید این‌ها پول به‌روز هم بگیرند. مگر اینها گناه ندارند؟ مگر این‌ها آدم نیستند و باد هوا می‌خورند؟ این‌ها هم انسان هستند و برای قضاوت خوب تمرکز می‌خواهند. فکر می‌کنید چطور می‌توانند تمرکز خوبی داشته باشند وقتی که به فکر خرج‌ومخارج خانه و زندگی خود هستند؟ وقتی روال درست و حرفه‌ای اجرا می‌شود که یک داور با پرواز سروقت به سیرجان برود و برگردد و حق‌الزحمه‌اش را بگیرد. مثل همه دنیا. نه اینکه همین مبلغ اندک را سال به سال بدهند که چیزی هم از آن نماند. اصلا این مبالغی که داوران می‌گیرند را بشنوید می‌گویید حق با داوران است. 

با توجه به شخصیت خاصی که دارید، به‌نظر می‌رسد حمید مطهری در انتخاب شما، هوشمندانه و هدفمند رفتار کرده باشد. 
البته من در تیم‌های زیادی مربیگری کردم اما اینجا اصلا به‌فکر مسائل فنی و فوتبال نیستم. حمید مطهری البته به من لطف دارد و می‌گوید من انسان‌ها را دور هم جمع کردم. یک روز به من گفت جایگاه تیم را در جدول ببین که من گفتم جایگاه ما جایگاه انسانیت است و من همین که بتوانم مجموعه اعضای بازیکنان تیم را انسان بار بیاورم کار بزرگی کرده‌ام. کارهای فنی با خود مطهری است چون او خودش سلطان کار فنی است. منافی، نوشادی، هاروت و بقیه همه سلاطین کارهای فنی هستند اما من دوست دارم که بازیکنانم اول انسان باشند. من آمده‌ام تا چیزی را که در 50 سال زندگی‌ام یاد گرفته‌ام به بچه‌های تیم با رفتارم آموزش بدهم. به آنها کمک کنم و با گفتار و کردارم سر سفره‌شان بیاورم. فقط و فقط با این هدف آمدم در غیر این‌صورت حمید مطهری رفیق 30 ساله من است و روز اول هم به او گفتم که تو خودت سلطان کار فنی هستی و روحیات من را هم سی سال است که می‌شناسی. من می‌آیم و به تو کمک می‌کنم و کنارت هستم تا ان‌شاء‌الله تیمت تیم شود. 

به‌نظر می‌رسد هواداران شهر خسته قائمشهر بالاخره دارند مزد صبوری خود را می‌گیرند. 
کاملا درست است اما باید متاسفانه از یک موضوع ابراز ناراحتی کنم و آن اینکه دو بازی را در زمین خودمان بدون تماشاگر برگزار کردیم. تمام زندگی نساجی فوتبال و تماشاگرانش هستند. تماشاگران نساجی با این تیم زندگی می‌کنند. چرا باید دو بازی از تماشاگر محروم باشیم و حالا هم کلا داریم محروم می‌شویم. امیدوارم نساجی‌چی‌های اصیل با دعای خیر و انرژی مثبت‌شان که همیشه بدرقه راه ما بوده، همین‌طور مقتدرانه ما را حمایت کنند. درحال‌حاضر در رتبه پنجم جدول هستیم و ان‌شاء‌الله با ادامه این مسیر به رتبه‌های بالاتر برسیم. 

از لحاظ مالی وضعیت نساجی چطور است؟
خدا شاهد است تا حالا حرف پول با این تیم نزدم. روزی که قراردادم را دفتر این باشگاه امضا کردم به من گفتند متنش را نمی‌خوانی؟ گفتم من برای عشق آمدم نه پول. خدا پول را می‌رساند. هزارماشاء‌الله خوش‌حساب و خوش‌رفتار هستند. آقای حدادیان را در فوتبال باید وجودش را طلا گرفت. مردی که به تنهایی برای یک‌فصل فوتبالی در نساجی دارد 100 میلیارد هزینه می‌کند. شیر مادرش حلال باشد که دارد دل مردم را شاد می‌کند. او برای ورزش مازندران هزینه می‌کند و امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشد. اگر ده هزار تومان از جیب‌مان بیفتد، دو روز دنبالش می‌گردیم اما این بنده خدا دارد 100 میلیارد در سال نقدی خرج تیم‌داری در فوتبال ایران می‌کند. جدای از این صحبت‌ها خیلی انسان خوبی است. 

ساپینتو بعد از بازی با نساجی نسبت به نیمکت حریفان حساس شده و معتقد است که برخی نیمکت‌ها برای کسب نتیجه، به‌صورت هدفمند رفتارهای شیطنت‌آمیز انجام می‌دهند. 
این که برخی نیمکت‌ها شلوغ‌کاری می‌کنند حرف درستی است اما متوجه نمی‌شوم چرا می‌گویید بعد از بازی با نساجی این حرف‌ها را مطرح کرده است. مگر درباره ما گفته است؟

گویا از رفتار جواد منافی ناراحت شده بود. این دیدار پشت‌پرده‌ای هم داشت؟
خدا شاهد است که اصلا در جریان نیستم و اگر واقعیت را بخواهید من اصلا متوجه قضیه نشدم و فقط آمدم و طرفین را جدا کردم. اگر آقای ساپینتو احساس کرده ما به او اهانت کردیم نگاهش را به فوتبال عوض کند چون این وصله‌ها به نیمکت نساجی نمی‌چسبد. ما تا حالا در عمرمان به کسی تو نگفتیم. خود شما ما را می‌شناسید و می‌دانید که اصلا اهل بی‌ادبی و توهین نیستیم. ما هیچ‌وقت بی‌ادبی نمی‌کنیم و اصلا اهل این داستان‌ها نیستیم. 

این بخش از صحبت‌های ساپینتو درباره نیمکت شلوغ برخی تیم‌ها را شما قبول دارید؟
بله حق را به ایشان می‌دهم، من هم می‌گویم که این رفتارها هدفمند است. آقایان، بزرگ‌ها! آمدیم برای دوئل در زمین فوتبال یا آمدیم چاله‌میدان تا با قمه به‌ جان هم بیفتیم؟ اگر فوتبال است که هرکسی سر نیمکت خودش باشد و بازی خودش را کند و به ما هم کاری نداشته باشد چون ما هم به کسی کاری نداریم. همین‌طوری که این چند روز دارم به نیمکت خودمان نگاه می‌کنم می‌بینم که حمید مطهری اصلا نیمکت حریف را زیر چشمی هم نگاه نمی‌کند و ابدا کادر ما کاری ندارد نیمکت روبه‌رو چه می‌گوید و چه می‌کند. ساپینتو درست می‌گوید که برخی نیمکت‌ها هدفمند می‌آیند این درحالی است که در حین بازی روی نیمکت ما سکوت کامل حکفرماست و به‌طور کلی ادبیات و رفتار حمید مطهری و اهالی نیمکت نساجی به این‌شکل است که بدون هیاهو کارها را پیش ببریم. 

مرتبط ها