کد خبر: 74791

بارسلونا نگران تکرار تجربه تلخ فصل قبل در لیگ قهرمانان

لورکوزن متحول‌شده از یاران طارمی انتقام می‌گیرد؟

پورتو امشب با لورکوزنی دگرگون شده روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه تیم آلمانی با تغییراتی که روی نیمکت خود داشته حالا با چهره‌ای جدید آماده رویارویی با حریف پرتغالی خود می‌شود.

سیامک خاجی، خبرنگار:امشب و در مسابقه برگشت پورتو و بایرلورکوزن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا باز هم خبری از تقابل جذاب دو مهاجم ایرانی دو تیم نخواهد بود و طرفداران فوتبال در ایران که منتظر تماشای جدال طارمی-آزمون در لیگ قهرمانان بودند امشب هم چنین ملاقاتی را نخواهند دید. امشب دیدارهای هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان پیگیری می‌شود و در‌حالی‌که هواداران ایرانی از همان زمان قرعه‌کشی منتظر این دو دیدار که از قضا در دو هفته پیاپی نیز برگزار می‌شود، بودند اما درنهایت نه در دیدار رفت و نه در مسابقه برگشت که امشب برگزار خواهد شد شاهد این تقابل نخواهیم بود؛ چراکه آزمون در زمان گرم کردن در بازی رفت دچار مصدومیت شد و نه‌تنها این دو مسابقه را از دست داد بلکه حتی ممکن است نتواند تیم ملی ایران را در جام جهانی نیز همراهی کند. در دیگر دیدارهای مهم امشب اینتر راهی نوکمپ خواهد شد تا بازی برگشت و حساس خود را برابر بارسلونا برگزار کند، ناپولی و آژاکس در ایتالیا رودرروی هم قرار می‌گیرند و لیورپول هم که اوضاع خوبی ندارد برای بهتر شدن شرایطش دومین دیدار خود طی یک هفته اخیر را با رنجرز اسکاتلند برگزار می‌کند تا شاید شاگردان کلوپ بتوانند از بحرانی که گرفتارش شده‌اند خارج شوند. 

بدترین شروع 40 سال اخیر
پورتو امشب با لورکوزنی دگرگون شده روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه تیم آلمانی با تغییراتی که روی نیمکت خود داشته حالا با چهره‌ای جدید آماده رویارویی با حریف پرتغالی خود می‌شود. جراردو سیوانه، سرمربی سوئیسی این تیم که فصل قبل تیمش را تا رتبه سوم جدول رساند و عملکردی بسیار خوب داشت فصل جدید را به قدری بد شروع کرد که نهایتا پس از شکست هفته پیش آنها برابر پورتو، مدیران باشگاه تصمیم به قطع همکاری با او گرفتند و ژابی آلونسوی معروف را جانشین او کردند. آلونسو که البته تجربه‌ای در مربیگری در لیگ‌های معتبر ندارد با تردید‌هایی درباره احتمال موفقیتش در لورکوزن روبه‌رو بود اما فعلا که شروع قابل قبولی با این تیم داشته و در ابتدای هفته در مصاف با شالکه با 4 گل به برتری رسید. لورکوزن هر دو بازی آخرش با سیوانه را باخته بود و حالا آلونسو توانسته روحیه از بین رفته را دوباره به تیمش برگرداند با این حال مصاف امشب با پورتو به مراتب دشوارتر از دیدار با شالکه خواهد بود و این تیم برای اینکه همچنان به صعود امیدوار بماند باید از این بازی با امتیاز خارج شود. آنها در 12 بازی این فصل خود 8 شکست داشته‌اند که با بدترین شروع این تیم از سال 1979 که به سطح اول فوتبال آلمان صعود کردند برابری می‌کند و به همین دلیل سران باشگاه نگران بودند که با ادامه این روند حتی تیم به بوندس‌لیگای 2 سقوط کند. در چنین شرایطی آنها به سراغ هافبک سابق بایرن‌مونیخ رفتند تا شاید به کمک این مربی تازه‌کار بتوانند از بحران خارج شوند. 
آلونسو که در بازی این هفته آزمون مصدوم را در اختیار نداشت با درخشش فریمپونگ که دو گل زد و نمایش بسیار خوبی در این دیدار داشت توانست 4 گل به شالکه بزند و خود را تا رده پانزدهم بالا بکشد. با این حال هنوز خیلی زود است که بتوان درباره تاثیرگذاری سرمربی جدید و اسپانیایی تیم اظهارنظر کرد و شاید بازی امشب محک خوبی برای او باشد تا توانایی‌هایش را در یک دیدار اروپایی نشان دهد. لورکوزن در بازی قبل در حالی مغلوب قهرمان پرتغال شد که پاتریک شیک پیش از گل‌های حریف یک ضربه پنالتی را از دست داد و فریمپونگ هم کارت قرمز گرفت تا در مسابقه امشب غایب باشد. شاید اگر پنالتی شیک تبدیل به گل می‌شد سرنوشت سیوانه که بهترین رتبه این تیم در لیگ از سال 2015 را کسب کرده بود تغییر می‌کرد و او همچنان روی نیمکت تیمش حضور داشت. لورکوزن تنها یک بار در خانه میزبان پورتو بوده که به دیدار سه فصل قبل آنها در مرحله حذفی لیگ اروپا برمی‌گردد که تیم آلمانی در بازی رفت با نتیجه 2 بر یک به برتری رسید و البته مسابقه برگشت را نیز 3 بر یک برد و راهی یک‌هشتم نهایی شد. البته در آن زمان هنوز مهدی طارمی به پورتو نرفته بود و لورکوزن در غیاب این ستاره ایرانی موفق شده بود این دو بازی را ببرد. 
بازی هفته قبل اما داستانی متفاوت داشت و درخشش طارمی با دو پاس گلی که داد نقش بسیار مهمی در کسب این سه امتیاز برای تیمش داشت. او که در بازی اول برابر اتلتیکو مادرید اخراج شده بود و همین اتفاق زمینه شکست پورتو در آن بازی را فراهم کرده بود برابر نماینده آلمان نمایش بسیار خوبی ارائه کرد تا به‌نوعی اشتباهش را جبران کند. پورتو تا پیش از آن دیدار در 4 بازی پیاپی خود در لیگ قهرمانان(شامل دو بازی آخر فصل قبل) شکست خورده بود و اصلا در شرایط خوبی قرار نداشت اما به لطف این سه امتیاز توانست دوباره به جمع مدعیان گروه برگردد و حالا در دور برگشت به دنبال جبران امتیازات ازدست‌رفته خواهد بود. اگر چه در ابتدا به نظر می‌رسید شانس خوبی برای صعود از این گروه به همراه اتلتیکو دارند اما جالب اینکه هر دو تیم از سه بازی ابتدایی خود فقط سه امتیاز اندوخته‌اند و در این شرایط و با توجه به عملکرد فوق‌العاده بروژ 9 امتیازی، شاید فقط یکی از آنها راهی دور بعد شود. در لیگ پرتغال هم مدافع عنوان قهرمانی در حالی که فقط یک باخت داشته اما رتبه سوم جدول را در اختیار دارد و این هفته هم با برتری برابر پورتیموننزه فاصله 3 امتیازی خود با بنفیکای صدرنشین را حفظ کرد. لورکوزن به جز آزمون چند مصدوم دیگر ازجمله کریم بالعربی، فلورین ویرتز و پالاسیوس را نیز در ترکیب خود دارد که در بازی امشب غایب خواهند بود و احتمالا باز هم شاهد مثلث تهاجمی هادسون‌اودوی، دیابی و شیک در خط حمله آنها خواهیم بود. در ترکیب پورتو هم په‌په 39 ساله و باتجربه مصدوم است و به این بازی نمی‌رسد اما در خط حمله زوج آماده طارمی-اوانیلسون برای مدافعان پراشتباه حریف دردسرساز خواهند شد. 
در دیگر دیدار این گروه هم اتلتیکو مادرید که هفته قبل شکستی ناباورانه برابر بروژ شگفتی‌ساز متحمل شد برای زنده نگه داشتن امیدهای صعودش باید برابر قهرمان فصل قبل لیگ بلژیک به پیروزی برسد. شاگردان سیمئونه در لیگ 16 امتیاز و در رتبه چهارم هستند و تا حدی در همین ابتدای فصل از کورس قهرمانی که رئال و بارسا در آن هستند دور شده‌اند. اتلتیکو نه در لیگ و نه در اروپا وضعیت چندان خوبی ندارد و این هفته هم به زحمت توانست خیرونا را 2 بر یک شکست دهد. به همین دلیل هواداران این تیم نگران تکرار اتفاقات هفته قبل و شکست 2 بر صفر برابر بروژ هستند. 

تلاش بارسا برای فرار از حذف
بارسای ژاوی امشب و در دیدار برگشت برابر اینترمیلان نیاز مبرمی به سه امتیاز بازی دارد تا بتواند همچنان امیدوار به‌صعود به‌مرحله بعد بماند. دیدار هفته قبل دو تیم با جنجال و حواشی زیادی همراه بود و آبی‌واناری‌ها معتقد بودند که از داوری ضرر کرده‌اند. اگرچه بارسا عملکرد خوبی در این بازی داشت اما درنهایت این شاگردان سیمونه اینزاگی بودند که با یک گل حریف را شکست دادند و خود را به‌عنوان مدعی جدی صعود مطرح کردند. ژاوی از زمان حضورش در بارسلونا توانسته تغییرات مثبتی در تیم ایجاد کند و خریدهای تابستانی خوان لاپورتا برای او، باعث شد تا تیمش دوباره به یک مدعی جدی تبدیل شود. بارسا حتی در بازی رفت خود برابر بایرن‌مونیخ هم نمایش بسیار خوبی داشت و اگر مهاجمان این تیم در زدن ضربات آخر دقت لازم را داشتند می‌توانستند با نتیجه‌ای غیر از شکست این بازی را به‌پایان برساند. 
کاتالان‌ها حالا در پایان دیدارهای مرحله رفت فقط با همان سه امتیازی که در بازی اول از ویکتوریا‌پلژن کسب کردند در در رده سوم جدول گروه قرارگرفته و اوضاع مساعدی ندارند. در شرایطی که اینتر هم اوضاع خوبی در سری A ندارد، هواداران این تیم انتظار داشتند تا تیم‌شان برابر این حریف نتیجه بهتری کسب کند اما شکست در ایتالیا کار را برای صعودشان سخت‌تر کرد و حالا این نگرانی وجود دارد که اتفاقاتی که فصل پیش رخ‌ داد و آنها بعد از بایرن و بنفیکا در رده سوم گروه قرار گرفتند این‌بار با اینتر تکرار شود. 
بارسا در ابتدای هفته هم در لالیگا به‌زحمت و با تک‌گل پدری موفق شد سلتاویگو را شکست دهد و اگرچه همچنان به‌دلیل تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار دارند اما نمایشی که در این دیدار ارائه کردند باعث نگرانی هواداران شده است. به‌خصوص که پس از مسابقه حساس امشب، آنها باید در یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل خود، ال‌کلاسیکو را برابر رئال‌مادرید برگزار کنند که می‌تواند به‌نوعی هفته‌ای سرنوشت‌ساز برای ژاوی و تیمش باشد. 
در سوی دیگر میدان اما اینتر که با گذشت 9 هفته از لیگ ایتالیا با کسب فقط 15 امتیاز جایگاه هفتم را دراختیار دارد کمی از شرایط بحرانی خود فاصله گرفته و به‌خصوص با برد هفته قبل برابر بارسا روحیه بسیار خوبی پیدا کرده است. آنها هفته قبل درحالی برای رویارویی با غول اسپانیایی آماده می‌شدند که هر دو بازی قبلی خود در لیگ را به اودینزه و رم باخته بودند و اصلا وضعیت خوبی نداشتند اما این برد باعث شد تا این هفته در لیگ 2 بر یک ساسولو را نیز شکست داده و در وضعیتی کاملا متفاوت نسبت به هفته قبل راهی نوکمپ شوند. در این شرایط شاید یک تساوی از این مصاف حساس هم می‌تواند برای اینزاگی و تیمش کافی باشد تا رتبه دوم را حفظ کرده و همچنان یکی از مدعیان جدی صعود از این گروه باشند. 
نرآتزوری فصل قبل هم در لیگ قهرمانان موفق شد به دور حذفی صعود کند اما در همان مرحله یک‌هشتم‌نهایی با شکست برابر لیورپول از دور مسابقات کنار رفت. آنها در بازی هفته قبل درحالی موفق به شکست بارسا شدند که همچنان روملو لوکاکو مصدوم را دراختیار ندارند و این هفته هم این مهاجم بلژیکی به‌همراه خواکین کوره‌آ، دیگر مهاجم این تیم جدا از هم‌تیمی‌هایش به تمرین پرداخت تا حضورش در بازی امشب هم دور از انتظار باشد. در این شرایط نه‌تنها لوکاکو بلکه کوره‌آ هم به احتمال زیاد بازی امشب را ازدست خواهد داد و از طرف دیگر مارسلو بروزوویچ هم به‌دلیل مصدومیت ممکن است برابر بارسا غایب باشد. به‌نوشته رسانه‌های ایتالیایی، اینزاگی تصمیم دارد تا با کمترین تغییر نسبت به بازی رفت تیمش را به مصاف بارسا بفرستد. ژاوی اما در تیمش لشگری از مصدومان دارد که به این بازی نمی‌رسند. فرانک کسیه، آندرس کریستنسن، هکتور بیرین، رونالد آرائوخو، ممفیس دپای و ژول کنده نفراتی هستند که بازی امشب را ازدست داده‌اند اما فرانکی دی‌یونگ که دقایقی برابر سلتا بازی کرد به شرایط مسابقه برگشته و مشکلی برای همراهی تیمش در بازی امشب ندارد. گفته می‌شود ژاوی تصمیم دارد نسبت به بازی با سلتا تغییراتی را در تیمش ایجاد کرده و از نفراتی چون دمبله، آنسو فاتی، سرجی روبرتو و اریک گارسیا در ترکیب اصلی تیمش استفاده کند.

مرتبط ها