کد خبر: 74621

مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

رشد 55 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

مراکز سطح 1 و 2 به 50 مرکز در سال 1401 افزایش پیدا کرد

خطیبی:در حال حاضر 157 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که از این تعداد 57 مرکز از مراکز رشد اقماری بوده و 100 مرکز نیز دارای مجوز اولیه از سوی وزارت علوم هستند.

سارا طاهری، خبرنگار:دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود معاونت فناوری و نوآوری خود را از معاونت پژوهش جدا کرد؛ داشتن علم ارزش است، فناوری نیاز امروز و نوآوری، آینده‌ساز و نیاز فردا را حل می‌کند بنابراین علم، فناوری و نوآوری سه مقوله جدا از هم هستند که هر کدام به پژوهش و آموزش‌های خاص خود نیاز دارند. به همین دلیل بود که دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت معاونت فناوری و نوآوری خود را از معاونت پژوهش جدا کند. از همان زمان ادارات کل زیرمجموعه این معاونت نیز در همین راستا فعالیت خود را به شکل دیگری آغاز کردند و تلاش دارند به سه مقوله علم، فناوری و نوآوری به صورت جداگانه بپردازند. اداره‌‌کل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی هم در همین رویکرد جدید افزایش مراکز رشد، توسعه برگزاری رویدادهای فناورانه، سطح بندی مراکز و... را  دنبال می‌کند تا جایی که شاهد افزایش صددرصدی مراکز رشد سطح یک و دو نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. آن‌طور که مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفته است توسعه سراهای نوآوری در سال تحصیلی جدید براساس نیازهای فناورانه صنعت و اقلیم هر منطقه دنبال می‌شود. 
قباد بهزادی‌پور، مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد با بیان اینکه این روزها با متداول شدن نگاه نظام‌مند به نوآوری، نقش دانشگاه‌ها در نوآوری و ایجاد کسب‌وکارهای نوپا نیز اهمیت بیشتری یافته است، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به اهمیت توسعه فناوری و نوآوری و ترویج فرهنگ کارآفرینی راه‌اندازی سراهای نوآوری را در دستور کار خود قرار داد تا رسیدن به این هدف را آسان‌‌تر کند. به گفته او زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شامل سراهای نوآوری، مراکز رشد و برنامه شتاب­‌دهی است.»

 توسعه سراهای نوآوری بر اساس نیازهای فناورانه صنعت و اقلیم هر منطقه
او درخصوص برنامه‌های این اداره در سال تحصیلی جدید گفت: «حمایت از شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و توسعه سراهای نوآوری براساس نیازهای فناورانه صنعت و اقلیم هر منطقه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایمان در سال تحصیلی جدید است.»
او اضافه کرد: «همچنین برگزاری دوره‌های فناورانه برای شرکت‌ها و مدیران مراکز رشد، اجرای برنامه شتاب‌دهی در سراهای نوآوری، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها ملی و معرفی محصولات شرکت‌ها، تدوین و به‌روز‌رسانی بخش‌نامه‌های حمایتی از مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه را نیز به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم.»

 حضور 157 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی 
مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد درخصوص تعداد مراکز رشد دانشگاه آزاد توضیح داد: «در حال حاضر 157 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که از این تعداد 57 مرکز از مراکز رشد اقماری بوده و 100 مرکز نیز دارای مجوز اولیه از سوی وزارت علوم هستند.»

 افزایش صددرصدی مراکز رشد سطح یک و دو نسبت به سال گذشته
او ادامه داد: «از این 100 مرکز، 50 مرکز رشد امسال توانستند سطح یک و دو را کسب کنند که نشان‌دهنده افزایش صددرصدی نسبت به سال گذشته است. مراکزی که در این سطح‌بندی شرکت کرده و سطح یک و دو را دریافت می‌کنند شامل امتیازاتی می‌شوند که مراکز سطح سه و همچنین مراکز اقماری از این امتیازات برخوردار نیستند.» 
او درباره این امتیازات نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «مراکز رشد سطح یک و دو از سوی وزارت علوم معرفی شده و می‌توانند اطلاعات خود را در سامانه وزارت علوم وارد کرده تا برای آنها مجوز فعالیت صادر ‌شود. در نهایت اسامی این مراکز رشد در سامانه وزارت علوم ثبت شده و نهادهای دولتی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با مراجعه به این سامانه با این مراکز رشد آشنا شده و درنتیجه شرکت‌های آن مراکز، مورد تایید نهادهای دولتی و معاونت علمی قرار خواهند گرفت. بنابراین امتیازاتی که به مراکز رشد داده می‌شود به این مراکز نیز داده خواهد شد.»

 مراکز رشد سطح یک و دو درآمدهای خود را صرف توسعه و حمایت شرکت‌ها کنند
بهزادی‌پور بیان کرد: «براساس بخشنامه‌ای که برای سطح بندی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است، مراکزی که در سطح یک و دو قرار می‌گیرند علاوه‌بر اینکه حق سرپرستی مدیر مرکز رشد بالاتر می‌رود، چارت مرکز رشد نیز کامل‌تر شده و ساختار بهتری را پیدا می‌کند. حتی براساس بخشنامه‌ای که به واحدهای دانشگاهی ارسال شده، مراکز رشدی که در سطح یک یا دو قرار می‌گیرند می‌توانند تا صددرصد از درآمدهای خود را صرف توسعه مراکز رشد و حمایت‌های شرکت‌ها کنند.»

 افزایش مراکز سطح یک و دو به 50 مرکز در سال 1401 
او گفت: «با توجه به عملکردی که مراکز رشد در سال گذشته داشته‌اند تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از هزار و 113 شرکت به هزار و 700 شرکت افزایش پیدا کرده و نزدیک هزار رویداد فناورانه برگزار شده است. براساس 40 شاخص ارزیابی از 25 مرکز سطح یک و دو به 50 مرکز سطح یک و دو در سال 1401 رسیده‌ایم که نشان‌دهنده افزایش صددرصدی است.»

 رشد 200 درصدی رویدادهای فناورانه 
مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که مراکز رشد در افق 5 ساله به چند مرکز خواهد رسید گفت: «در افق 5 ساله انتظار داریم به 200 مرکز رشد در واحدهای دانشگاهی برسیم. همچنین در رویدادهای فناورانه با یک رشد 200 درصدی از 606 دوره به 1837 دوره رسیدیم.» 
او اضافه کرد: «با یک رشد 51 درصدی آمار تعداد هسته‌ها و واحدهای فناور از هزار و 113 به هزار و 681 رسیده است. آمار تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نیز از 103 به 160 مورد رسیده است که رشد 55 درصدی را نشان می‌دهد.» 
بهزادی‌پور اظهار کرد: «درخصوص برنامه شتاب‌دهی نیز یک کارگروه 15 نفره از بهترین مراکز رشد با مدیران سازمان تشکیل و به مدت 6 ماه مطالعات مختلف روی فصل‌های این کتاب انجام شد. در حال حاضر یک کتاب با 7 فصل تالیف شده که در آن 68 عنوان جهت آموزش خلاقیت و بحث شتاب‌دهی در سراهای نوآوری تدوین شده است. این کتاب در مراحل نهایی است و تا یک ماه آینده به واحدهای دانشگاهی ارسال می‌شود.» 
او در پایان گفت: «انتظار داریم در فضای کار اشتراکی که در سراهای نوآوری وجود دارد بحث آموزش خلاقیت، مهارت و آنچه که برای ورود به حوزه فناوری مورد نیاز است آموزش داده شود و ازآ نجا زمینه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه در دانشگاه آزاد فراهم شود.» 

مرتبط ها