کد خبر: 73776

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به «فرهیختگان»:

حداقل 20درصد افزایش بودجه نیاز داریم

مقیمی:با افزایش 20درصدی بودجه دانشگاه ها، می‌توانیم  به‌صورت سربه‌سر سال تحصیلی را به پایان ببریم.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه:سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران که روز گذشته برای دومین‌بار در جمع اهالی رسانه حضور پیدا کرده بود، در نشست خبری سه‌ساعته به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. نشستی که تنها با یک ربع تاخیر شروع شد و حاشیه جالب دیگر آن، پاسخ‌های مبسوط رئیس دانشگاه به سوالات رسانه‌های مختلف بود. مقیمی با فاصله دو هفته‌ای از روز خبرنگار در جمع اهالی رسانه‌ها حاضر شد که خود نکته جالب‌توجهی است؛ اما درمقابل خبرنگاری هیچ نه‌تنها بدون پاسخ به سوالش از این نشست خبری خارج نشد، ‌بلکه زمان گذاشتن مقیمی برای هر سوال به‌حدی طولانی شده بود که در اواسط نشست، اعتراض برخی خبرنگاران را به‌دلیل نگرانی از تمام شدن زمان جلسه بلند کرد و زمان جلسه هم به‌ناچار فراتر از حد معمول نشست‌های خبری رفت.

  هزینه‌ها با افزایش 20درصدی بودجه سربه‌سر می‌شود

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های جامعه دانشگاهی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، وضعیت مالی مراکز آکادمیک است. موضوعی که بر حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بحث رفاهی اثرگذار خواهد بود و همین مقوله باعث شده از حالا زمزمه‌ها برای تامین افزایش بودجه دانشگاه‌ها که پیش‌تر براساس آموزش‌های غیرحضوری تعیین شده بود، بالا گرفته است. مقیمی نیز در این‌باره با بیان اینکه هرچه بیشتر پول بدهند بهتر است، به «فرهیختگان» گفت:‌ «با توجه به شرایط موجود معتقدم اگر نیاز است اصلاحی برای بودجه دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی داشته باشیم حداقل باید 20درصد به بودجه دانشگاه‌ها اضافه شود، تازه در چنین شرایطی در حداقلی‌ترین شرایط می‌توانیم  به‌صورت سربه‌سر سال تحصیلی را به پایان ببریم.» او ادامه داد: «در بحث بودجه دو رویکرد را می‌توانیم داشته باشیم و هنر مدیریت این است که در شرایط کمبود بودجه بتواند کاری انجام دهد. راهکار اصلی استقلال اداری- مالی دانشگاه‌هاست تا از این طریق دیگر نیاز نباشد دست‌مان جلوی سازمان برنامه‌وبودجه دراز باشد. البته این سازمان باید مبلغی را برای دانشگاه‌ها درنظر بگیرد و دولت هم باید برخی تعهدات را از دانشگاه‌ها بخواهد، اما برای تامین بخش دیگر نیازهای مالی دانشگاه‌ها باید با ابتکار عمل بتوانند سراغ منابع درآمدی جدید بروند.»

 به‌دنبال استفاده فناوری متاورس در آموزش ترکیبی هستیم 

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد:‌ «بودجه درنظر گرفته‌شده برای دانشگاه تهران حتی کفاف پرداخت حقوق اعضای هیات‌علمی و کارکنان را هم نمی‌‌دهد و قطعا ما باید به روش‌های درآمدی خود اتکا کنیم. قطعا سناریوهای مختلفی برای این کار داریم که به‌تدریج آنها را اجرایی خواهیم کرد.» حرکت دانشگاه تهران به‌سمت استفاده از بسته‌های ترکیبی آموزشی در سال تحصیلی جدید هم موضوع دیگری بود که از زبان مقیمی مطرح شد. اقدامی که پیش‌تر وزیر علوم در نشست خبری درباره‌اش صحبت کرده و از سازمان برنامه‌وبودجه هم درخواست افزایش بودجه آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها را داشت. مقیمی اما تصمیم برای این مهم را نه‌تنها در راستای کاهش هزینه‌ها نمی‌داند، بلکه معتقد است باید بودجه ویژه‌ای به آن اختصاص پیدا کند. رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «آموزش ترکیبی که برای ترم جدید درنظر گرفته‌ایم نیاز به زیرساخت‌های خاصی دارد. ما در حالت ایده‌آل در آموزش ترکیبی به‌دنبال استفاده فناوری متاورس هستیم که امکانات زیادی را می‌طلبد. آموزش‌های مجازی‌مان در دوران همه‌گیری کرونا بدین‌صورت بود که استاد پشت یک رایانه با دانشجو ارتباط می‌گرفت. درنظر داریم در سال تحصیلی جدید از فناوری‌های مختلف برای آموزش اثربخش‌تر استفاده کنیم.» او در همین زمینه افزود: «ممکن است در آموزش حضوری روش‌های فناورانه را با حضور دانشجو داشته باشیم. روش ترکیبی استفاده از فناوری‌ها در آموزش است و با توجه به اینکه تامین این فناوری‌ها بسیار پرهزینه است شاید اصلا امکان تحقق آن را به‌دلیل محدودیت‌های مالی برای همه رشته‌ها نداشته باشیم.»

 کلاس‌‌های دانشگاه تهران از 27 شهریورماه آغاز می‌شود 

آغاز سال تحصیلی و روند ثبت‌نام از دانشجویان هم سوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست روز گذشته بود. به گفته مقیمی، ثبت‌نام دانشجویان از ۵ شهریورماه شروع می‌شود و تا ۱۲ شهریور ادامه دارد. شروع کلاس‌ها نیز از ۲۷ شهریورماه خواهد بود و دانشجویان جدید را به تناسب اعلام سازمان سنجش پذیرش خواهیم کرد. سال تحصیلی جدید نزدیک به ۱۲ هزار دانشجوی جدید در سه مقطع خواهیم داشت و امیدوارم در تاریخ مقرر شاهد ثبت‌نام و شروع به‌کار کلاس‌ها باشیم.

 برای حفظ ساختمان‌های دانشگاه سالانه هزار میلیارد بودجه نیاز داریم

قدیمی بودن بخش جالب‌توجهی از ساختمان‌های دانشگاه تهران با توجه به عمر بالای دانشکده‌های این دانشگاه هم موضوعی بود که از چشم رسانه‌ها دور نماند و با تایید رئیس این دانشگاه هم مواجه شد. مقیمی در پاسخ به این سوال گفت: «تقریبا اکثر ساختمان‌های ما دچار فرسودگی هستند و مشکلات تعمیر و تجهیز دارند. برآورد کرده‌ایم اگر قرار باشد وضعیت موجود را حفظ کنیم و دارایی‌های ثابت خود را نگه داریم، حدود هزار میلیاردتومان سالیانه نیاز به بودجه دولتی داریم که وضع موجود را حفظ کرده و از تخریب و فرسودگی بیشتر جلوگیری کنیم، درحالی‌که بودجه‌ اختصاص‌یافته به تعمیر و تجهیز و مقاوم‌سازی دانشگاه تهران بسیار ناچیز است و کفاف تعمیر و تجهیز را نمی‌دهد.»

 ساخت هزار واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه تهران 

نیاز به ظرفیت خوابگاه متاهلی که چندسالی می‌شود موردتوجه مسئولان آموزش عالی هم قرار گرفته است، به نظر می‌رسد قرار است دانشگاه تهران اتفاق جالب‌توجهی را در این حوزه رقم بزند. رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای دانشجویان متأهل و توسعه خوابگاه‌های متاهلی تسهیلاتی درنظر گرفته شده است، اظهار داشت:  «از طریق یکی از بانک‌ها درتلاش هستیم از این ظرفیت و همچنین از تسهیلات مالی بانک‌های خارجی استفاده کنیم و قرار است تضمین آن را دولت برعهده بگیرد. یعنی اگر دانشگاه موفق شود این اعتبارات را از بانک‌های خارجی دریافت کند، بازپرداخت آن توسط دولت انجام خواهد شد. هدف ما این است که هزار واحد خوابگاه متاهلی را ایجاد کنیم.» یکی دیگر از مسائلی که روز گذشته از زبان مقیمی مطرح شد، بحث ساخت مسکن ویژه اعضای هیات‌علمی و کارکنان در زمین‌های متعلق به این دانشگاه است. به گفته این مقام‌مسئول دانشگاه تهران قرار بر آن است در راستای حفظ هیات‌علمی و جوانان نخبه در کشور، برخی زمین‌های دانشگاه که در مقطعی از کاربری دانشگاهی خارج شده بود، دوباره به دانشگاه تهران برگردانده شود و مسکن هیات‌علمی و کارکنان در این زمین‌ها ساخته شود.

 دانشگاه تهران 8 هزار واحد مسکونی می‌سازد

مقیمی درباره محل قرارگیری این زمین‌ها عنوان کرد: «بخشی از این زمین‌ها در انتهای خیابان کارگرشمالی است و مجموعه زمین‌هایی در پونک داریم. همچنین مجموعه‌ای هم در کرج داریم. با وزیر راه‌وشهرسازی نشست‌های خوبی داشتیم و مقرر شد تسهیلات مسکن دولت در اختیار دانشگاه تهران قرار بگیرد. پیش‌‌بینی ما این است که ۸ هزار واحد مسکونی را برای هیات‌علمی و کارکنان تا ۴ سال آینده محقق کنیم. ساخت مسکن از طریق تعاونی‌های مسکن دانشگاه تهران انجام خواهد گرفت.» حواشی ایجادشده از سوی برخی کارکنان موسسه لغت‌نامه دهخدا درباره تغییر رئیس این موسسه به نشست خبری هم رسید و مقیمی در پاسخ به این حواشی گفت: «تخصص رئیس قبلی موسسه دهخدا در رشته زبان‌شناسی بود اما به نظر من فردی که در رشته ادبیات تحصیل کرده، فرد مناسب‌تری برای این موسسه است؛ همچنین با توجه به سیاستی که در دوره مدیر قبلی برای جذب دانشجوی خارجی وجود داشت، عملکرد موسسه عملکرد ناموفقی بود و باعث شد برای تغییر مدیریت اقدام کنیم.»
رئیس دانشگاه تهران به تغییر رویکرد در انتصاب افراد بخش‌های مختلف مرتبط به این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: «سعی کردیم رویکرد جدیدی در انتصابات ایجاد کنیم و در همین راستا اولا دایره افرادی که در انتخاب یک رئیس دانشکده و  یا موسسه دخیل هستند، توسعه دادیم و فقط هیات‌علمی تعیین‌کننده نیست بلکه کارکنان و دانشجویان نیز باید سهم داشته باشند.»
 

مرتبط ها