کد خبر: 73375

الزامی برای معرفی 3 وزیر با هم نداریم

وضعیت سه وزارت کار، صمت و بازرگانی مبهم است؛ چراکه چندی پیش وزیر کار استعفا داد، امکان تفکیک وزارت صمت بالاست و تشکیل وزارت بازرگانی هم به این دو اضافه شده است.

فرهیختگان :«با پرس‌وجویی که صورت گرفته و اطلاعی که داریم، گفتند رئیس‌جمهور می‌خواهد سه وزیر را با هم معرفی کند، البته بعد از اینکه وضعیت وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مشخص شد.» این عبارت را سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه‌‌ اخیر خود با یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید. با توجه به اهمیت این موضوع و اینکه تنها یک ماه و چند هفته از فرصت سه‌ماهه‌ دولت برای معرفی وزیر یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه ‌‌اجتماعی باقی‌ نمانده است، با سه تن از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.
در ابتدا به این اشاره کردیم که وضعیت سه وزارت کار، صمت و بازرگانی مبهم است؛ چراکه چندی پیش وزیر کار استعفا داد، امکان تفکیک وزارت صمت بالاست و تشکیل وزارت بازرگانی هم به این دو اضافه شده است. در همین راستا از حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس پرسیدیم دولت بنا دارد وزارت بازرگانی و صمت تشکیل شود، بعد سه وزیر همزمان معرفی کند؟
او می‌گوید از اینکه دولت می‌خواهد سه وزیر را با هم معرفی کند، اطلاعی ندارد. از حاجی‌دلیگانی درباره گزینه‌های احتمالی وزارت کار، صمت و بازرگانی پرسیدیم، گفت: «هنوز وزیر یا وزرایی به مجلس معرفی نشده است.»
دیگر نماینده مجلسی که در این‌باره نظر او را جویا شدیم، حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی است. او نیز همچون حاجی‌دلیگانی از گزینه‌های دولت اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: «دولت هنوز گزینه‌ای معرفی نکرده و اگر هم معرفی کرده، من اطلاعی ندارم.»
حاتمی به سوالی درباره اینکه آیا بناست سه وزیر کار، صمت و بازرگانی همزمان معرفی شوند، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «این بستگی به سیاست دولت دارد، ولی هنوز برای معرفی وزیر کار فرصت وجود دارد.»
درنهایت سراغ سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رفتیم. او در گفت‌وگوی خود با «فرهیختگان» درباره اینکه آیا بناست سه وزیر کار، صمت و بازرگانی همزمان معرفی شوند، می‌گوید: «هیچ الزامی وجود ندارد که ما حتما منتظر دو وزارتخانه‌ا‌ی که قرار است تشکیل شود، باشیم. گرچه درباره وزارت صمت و وضعیت جداشدنش و تشکیل وزارت بازرگانی هم هنوز اقدامی صورت نگرفته است.»
حسینی ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم چه اصراری بر معرفی سه وزیر با هم وجود دارد؟ اگر هم قرار است این کار صورت بگیرد، ما قرائن و شواهدی نمی‌بینیم که قرار است این سه نفر [همزمان] معرفی بشوند.»
در راستای همین صحبت، از او پرسیدیم مراحل تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه و تشکیل وزارت بازرگانی به کجا رسیده و آیا اولویت مجلس است که در یک ماه و نیم آینده این مساله به نتیجه برسد؟
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پاسخ می‌دهد: «درباره وزارت صمت هنوز اطلاعاتی در مجلس وجود ندارد. قطعا اگر برای معرفی وزرا بخواهند [باید در دستورکار قرار بگیرد]. هم اینکه می‌دانید بحث استیضاح وزیر فعلی صمت، سیدرضا فاطمی‌امین پیش آمده بود، از مجلس وقت خواستند بحث وزارت صمت تعیین‌تکلیف شود. این وقت دوماهه است و گفتند حالا که وزارت صمت می‌خواهد به دو وزارتخانه تبدیل شود، بحث استیضاح وزیر این وزارتخانه هم منتفی بشود.»
حسینی همچنین درباره‌ مدت زمان باقی‌مانده از فرصت دولت برای معرفی وزیر کار، بیان می‌کند: «وقتی قانون سه ماه را تعیین می‌کند، به معنی این نیست که ما با سقف این سه ماه جلو برویم تا گزینه‌ یک وزارتخانه را مشخص کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «شما می‌دانید اداره‌ یک وزارتخانه با سرپرست، از ثبات لازم زیرمجموعه‌ای برخوردار نیست، تصمیمات قاطع و تاثیرگذار نخواهد بود، وزارت کار هم یک مجموعه گسترده با زیرمجموعه‌های زیاد در بخش سهامداری، در بخش شرکت‌هایی که زیرمجموعه سازمان‌های وزارت کار مانند تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی هستند، شرح وظایف زیادی دارد و قطعا وجود وزیری که تعیین‌تکلیف ‌شده باشد، برای این وزارتخانه ضروری است. هم نباید منتظر این باشیم که حتما سه ماه بگذرد و هم اینکه باید مقدمات کار حداقل در این سه ماه فراهم بشود.»
از او درباره هم‌اندیشی یا مشورت دولت با کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعیین وزیر کار نیز پرسیدیم. او پاسخ داد: «چیزی که شما می‌فرمایید ارتباط یا مشورتی، من عضو کمیسیون اجتماعی هستم که کمیسیون تخصصی وزارتخانه کار است و این کمیسیون هنوز اطلاعی از گزینه پیشنهادی ندارد.»
حسینی درباره ارتباط سرپرست فعلی وزارت کار، محمدمهدی زاهدی‌وفا با کمیسیون تخصصی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می‌گوید: «سرپرستی که الان وجود دارد، متاسفانه هیچ‌گونه ارتباطی با مجلس و کمیسیون تخصصی نداشته است. این برای یک وزارتخانه با شرح وظایف مهم و زیاد، نگران‌کننده است.» 

مرتبط ها