کد خبر: 73182

اصفهانی‌ها با گردوخاک در نقل‌وانتقالات مدعی جدی جام هستند

سپاهان؛ پرهزینه‌ترین تیم لیگ 22؟

سپاهان با قراردادسه‌ساله‌ای که با مورایس بست نه‌فقط به قهرمانی در ایران که به قهرمانی در آسیا نیزچشم دوخته‌ است.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: باشگاه سپاهان از مدت‌ها قبل به‌دنبال جذب مربی خارجی بود و نسبت به جذب بازیکن خارجی تمایل داشت. قوانین اخیر درمورد جذب خارجی‌ها در لیگ برتر اما مانع آنها بود. در این دوسالی که محرم نویدکیا سکان هدایت تیم سپاهان را برعهده داشت همواره مسئولان این باشگاه به‌دنبال راهی برای جذب مربی خارجی بودند. قبل از آمدن نویدکیا بحث مربی خارجی بود و در سال دوم حضور او هم قرار بود یک خارجی بیاید اما قوانین من‌درآوردی و عجیبی که برای ممنوعیت ورود خارجی‌ها گذاشتند این تیم را با چالش روبه‌رو کرد و ترجیح دادند با محرم به کارشان ادامه دهند.
محبوبیت این مربی بین هواداران اصفهانی بهترین فرصت بود تا محمدرضا ساکت در بدو بازگشت به تیم سپاهان بهترین انتخاب را از نظر هواداران انجام دهد. درحالی که نویدکیا تنها گزینه او نبود و او به‌نوعی در آب‌نمک خوابیده بود تا اگر خارجی نشد به تیم سپاهان بیاید. زمانه آن‌طور رقم خورد که نویدکیا هدایت سپاهان را برعهده گرفت. در دوره او هم اصفهانی‌ها کم ولخرجی نکردند اما آنچه این فصل از سپاهان می‌شنویم آنقدر خیره‌کننده است که ناخودآگاه به یاد آبراموویچ اجنبی‌ها می‌افتیم.
ساکت که حالا دستمزد خودش در باشگاه سپاهان هم سوژه شده در فصل نقل‌وانتقالات از مبالغی رونمایی کرد که شاید برای نیمی از مردم جامعه ما قابل درک نباشد. با این حال فوتبال، صنعتی که در کشور ما به‌هیچ‌وجه پولساز نیست چنان پول‌هایی را می‌بلعد که هیچ دستاوردی نداشته و بیشتر شبیه قدرت‌نمایی و دعواهای بچگانه صاحبان قدرت در عرصه فوتبال است.

 رودست سپاهان به سرخابی‌ها
از ابتدا شروع کنیم؛ آنجاکه مهره‌های ارزشمند سپاهان یکی پس از دیگری این تیم را ترک می‌کردند و کک مسئولان این باشگاه نمی‌گزید. همان زمان خیلی‌ها از این بی‌تفاوتی شگفت‌زده شده و هواداران این تیم به تب‌وتاب افتادند که آقایان ستاره‌ها دارند می‌روند، کاری کنید. از سپاهان اما واکنشی دیده نمی‌شد. این بی‌تفاوتی دلیل داشت و حالا فکر می‌کنیم در فصل نقل‌وانتقالات و گردوخاکی که سپاهان به‌پا کرد، همه جواب سوالات خود را گرفتند!
سپاهان مهره‌هایی از دست داد که درمقابل آنهایی که جذب کرد اگر بدتر نبودند بهتر هم نبودند. این تیم مدرسه پیرمردها را تعطیل کرد و در عوض بازیکنانی گرفت که سرخابی‌ها را که تا چندی‌پیش خود را فاتح نبرد با سپاهان می‌دیدند به لرزه انداخت. آنها که تا چندی‌پیش برای نیش زدن به سپاهان پوستر بازیکنانی را که از آنها قاپیدند منتشر می‌کردند حالا هاج‌وواج نشسته‌اند مبالغی را که سپاهان برای جذب بازیکن و مربی خرج می‌کند، می‌شمارند. درواقع سپاهانی‌ها به آنها رودست زدند؛ چراکه حس پیروزمندانه‌ای که به‌خود گرفته بودند خیلی دوام نیاورد.
با نگاهی اجمالی به آنچه سپاهان تاکنون در فصل نقل‌وانتقالات به‌دست آورده پرواضح است که یک تیم فوق‌ستاره در انتظار لیگ برتر بوده و مشخص است که آنها با قرارداد سه‌ساله‌ای که با مورایس بستند نه‌فقط به قهرمانی در ایران که به قهرمانی در آسیا چشم دوخته‌اند؛ امری که اگر خوب مدیریت شود با پتانسیل فعلی سپاهان و امکاناتی که دراختیار دارد به واقعیت نزدیک است.

 مورایس و قرارداد سه‌ساله
اگر آنچه به‌عنوان قرارداد 800هزار دلاری با خوزه مورایس عنوان می‌شود صحت داشته باشد، بهتر است باور کنیم او قرارداد خیلی سنگینی نبسته مگر اینکه این مبلغ برای یک فصل از قرارداد او باشد که با ریخت‌وپاش‌های اصفهانی‌ها بعید هم نیست. در این صورت قرارداد 23میلیاردی برای یک فصل به مربی در لیگ ایران کمی بالاست که آن‌هم با توجه به کیفیت موجود در مقایسه با گزینه‌های ایرانی چندان هم عجیب نیست. اگر مربی در لیگ ایران 40میلیارد پول می‌گیرد یا فلان مربی تیم صنعتی در جنوب ایران بیش از 15میلیارد قرارداد می‌بیندد چرا باید از قرارداد 20میلیاردی مورایس تعجب کنیم؟ نکته اما اینجاست که این پول‌ها از کجا می‌آید و چگونه قرار است پرداخت شود؟
از طرفی وقتی مورایس برای دوماه مربیگری روی نیمکت الهلال مبلغ نیم‌میلیون یورو (بیش از 17میلیاردتومان) پول می‌گیرد چرا نباید با تیمی ایرانی چنین قراردادی ببندد؟ آیا باورکردنی است که وقتی او در الهلال ماهی 8.5میلیارد دستمزد داشته است با مبلغی خیلی پایین‌تر به سپاهان بیاید؟
از طرفی او دستیارانی دارد که هرکدام با مبلغ قابل‌توجهی قرارداد بستند. آنها نه‌فقط به‌خاطر مورایس که قطعا به‌خاطر پول راهی تیم سپاهان شدند، چیزی که در همه‌جای دنیای فوتبال به یک رویه تبدیل شده است. در همه‌جای دنیا مبادله پول‌های نجومی جزئی از این صنعت پولساز است اما در صنعت ورشکسته و اصلا شکل‌نگرفته فوتبال در ایران صرف این پول‌ها چه بازدهی‌ای خواهد داشت؟

سپاهان چشم بازار را کور کرد
ولخرجی‌های باشگاه سپاهان به همین‌جا ختم نشد و درحالی که همه به‌دنبال واکاوی قرارداد مربیان این تیم بودند لیست بازیکنان مورایس دراختیار باشگاه قرار گرفت و برگ تازه‌ای از قراردادهای نجومی این باشگاه رقم خورد. خیلی زود نام ستاره‌ها اعلام شد و در کمال ناباوری مبالغ ویژه‌ای صرف این قراردادها شد. شاید از جذب ستاره‌ها چندان تعجب نکنیم وقتی یک مدافع مثل دانشگر با آن قابلیت‌ها با مبلغ بالایی (می‌گویند حدود 70میلیاردتومان) به سپاهان می‌رود طبیعی است که بازیکنان خارجی هم قراردادهایی مشابه ببندند. سپاهان هرچند همه این بریزوبپاش‌ها را تکذیب می‌کند و نه زیربار قرارداد دانشگر رفت و نه هیچ قرارداد میلیاردی دیگری را پذیرفت، اما باورکردنی نیست که این باشگاه همیشه ولخرج، پول کمی خرج کرده باشد. این مهم اما قابل‌تامل است که چه اتفاقی افتاد که باشگاهی مثل سپاهان با فاصله از دیگر باشگاه‌ها چنین مبالغی را هزینه می‌کند و دست روی هر که می‌خواهد، می‌گذارد؟
مانویل فرناندز یکی از ستاره‌های سرشناسی است که البته 36ساله شده و طبعا دیگر مشتری‌های قبلی را ندارد. ارزش او معادل 3.5میلیاردتومان برآورد شده که این مبلغ را باید برای سپاهان یک امتیاز مثبت در نظر گرفت و درواقع آنها با جذب این بازیکن با این قیمت برنده این انتقال به حساب می‌آیند. او که یک باتجربه حرفه‌ای به حساب می‌آید قرار است مغز متفکر تیم سپاهان در میانه میدان باشد اما احتمالا پول بیشتری به جیب خواهد زد.
بلافاصله از قراردادی سنگین با الویس کامسوبا پرده برداشته شد که البته اصفهانی‌ها آن را هم تکذیب کردند. ارزش این بازیکن ۴۰۰هزاریورو تخمین زده شده است. باشگاه اف‌سی‌سیدنی اما با انتشار پیامی اعلام کرد باشگاهی از خاورمیانه ۶برابر رقم پیشنهادی این باشگاه را به این بازیکن پیشنهاد داده است. باشگاه سپاهان خیلی زود این خبر را رد و مدعی می‌شود خبر به اشتباه ترجمه شده و اف‌سی‌سیدنی اعلام کرد رقم قرارداد الویس کامسوبا با سپاهان، 6رقمی است و به همین علت با ترانسفر و انتقال او موافقت شده است. این مبلغ 6رقمی می‌تواند از بین 100 هزار تا 999هزار دلار باشد و مبلغ دقیقی برای اطلاع از هزینه سپاهان برای جدایی وی در دست نیست؛ چراکه وی با مبلغی بیش از آنچه برای او ارزش‌گذاری شده به سپاهان آمده است؛ چراکه قطعا مبلغ قابل‌توجهی به باشگاهش پرداخت شده و مبلغ مناسبی هم به خودش.
باشگاه سپاهان هرچند دوست دارد همه باور کنند با این بازیکن 26ساله با مبلغ بالایی قرارداد نبسته اما وقتی اظهارات او منتشر شده، او از این قرارداد به‌عنوان تحولی در زندگی‌اش یاد کرد. از طرفی باشگاه اف‌سی‌سیدنی هم مدعی شد نمی‌توانست با وجود چنین پیشنهادی با جدایی او مخالفت کند. بدون‌شک قرارداد او 6برابری یا 6رقمی هر‌چه هست آنقدر زیاد است که باشگاه اف‌سی‌سیدنی را متعجب کرده تا جایی که نخواستند جلوی پیشرفت این بازیکن را بگیرند. از طرفی او برای بازی در لیگ ایران باید آنقدر وسوسه شده باشد که چنین اظهاراتی را مطرح کند و از تحول در زندگی خبر دهد.

 تیم همیشه متمول
سپاهان همیشه تیم متمول فوتبال ایران بوده، همواره بیشترین مبالغ قراردادها را بسته و بازیکنان ایرانی را هم همواره با بهترین مبالغ وسوسه کرده است. همین فصل قبل شهریار مغانلو و مسعود ریگی را با همین مبالغ شگفت‌انگیز از چنگ استقلال و پرسپولیس درآورد تا جایی که مسئولان دو تیم را وادار به واکنش کرد. این فصل هم آنها با مبالغ خاصی بازیکنانی چون امید نورافکن را حفظ کردند و به استقلال و پرسپولیس پاتک زدند. بدون‌شک هیچ‌کس باور نخواهد کرد که سپاهان برای خارجی‌هایش هزینه زیادی نکرده باشد؛ چراکه چه‌بسا همین خارجی‌ها به‌مراتب ارزان‌تر از ایرانی‌ها برایشان آب خورده باشد. اگر آنها با دانشگر قرارداد 70میلیاردی بسته باشند چرا نباید با کامسوبا قراردادی با همین مبلغ ببندند؟ رامین رضاییان هم که در قطر مشتری داشت طبعا با رقم قابل‌توجهی قبول کرده طلایی‌پوش شود و انتقادها را به جان بخرد که چرا قبلا از تیم عوض‌کردن بازیکنان ایرانی در لیگ داخلی و پیوستن به رقبا گلایه کرده بود!
هیچ‌کس باور نمی‌کند سپاهان با مبلغ پایین تیم ببندد. در فلسفه نقل‌وانتقالات این باشگاه هرگز چنین چیزی وجود نداشته است. همیشه گرانقیمت‌ترین‌ها برای این باشگاه بوده‌اند و آنها دست روی هر بازیکنی گذاشتند جذب شده است. طبق شنیده‌ها، آنها حتی برای گومیز پابه‌سن گذاشته حاضر بودند 32میلیارد تومان هزینه کنند و باشگاه مربوطه با دندان‌گردی و پیشنهادهایی که مطرح کرد مانع این قرارداد شد. آن‌هم نه به این دلیل که سپاهان نمی‌خواست یا نمی‌توانست هزینه کند، به این دلیل که احساس کردند از آنها سوءاستفاده شده و از ادمه مذاکرات دست کشیدند. دیدیم که او هیچ پیشنهاد 5برابری هم نداشت و درنهایت در همان باشگاه گالاتاسرای ماند.
آنچه مسلم است سپاهان تیمی گرانقیمت بسته همچون سال‌های قبل با این تفاوت که این‌بار با توجه به هزینه‌های صورت‌گرفته توقع از تیم سپاهان بالاست. بدون‌شک اگر ساکت و همکارانش این‌بار هم نتوانند برای سپاهان قهرمانی بیاورند شاید فصل تازه‌ای در این باشگاه رقم بخورد؛ چراکه همین حالا هم با توجه به حواشی‌ای که پیرامون این باشگاه وجود دارند، عرصه بر برخی مدیران تنگ شده است؛ هرچند این‌بار کودتا در این باشگاه در نطفه خفه شد اما سپاهان با اقدامات اخیر در فصل نقل‌وانتقالات، آبستن هر اتفاقی است.

مرتبط ها