کد خبر: 72907

سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل موسسه بهمن سبز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

اضافه‌شدن 92 سالن جدید به سینماهای حوزه هنری

طرح احیای سالن‌های سینمایی حوزه هنری برای توسعه و تبدیل سالن‌های تک‌پرده به پردیس‌های سینمایی چندپرده شکل گرفت تا سالن‌های سینمایی افزایش پیدا کنند.

به‌بهانه آغاز افتتاح سالن‌های فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری که با مهرقدس همدان آغاز شد و با مهر گنبد ادامه یافته است، با مدیرعامل موسسه بهمن سبز که کار بازسازی و ساخت این سینماها را برعهده دارد به گفت‌وگو نشستیم.
سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل این موسسه درخصوص فرآیند احیای سالن‌های سینمایی حوزه هنری و همچنین مدیریت جدید طراحی و ساخت سالن‌های سینمایی گفت: «این طرح برای توسعه و تبدیل سالن‌های تک‌پرده به پردیس‌های سینمایی چندپرده شکل گرفت تا سالن‌های سینمایی افزایش پیدا کنند. این طرح از دل یک آزمون و خطا در برخی استان‌ها به وجود آمد، چراکه با بهسازی و افزایش سالن‌های سینما، امکان نمایش بهتر و بیشتری برای مخاطبان فراهم می‌شود. در اصفهان، مشهد و شهرهای دیگر با تبدیل سالن‌های تک‌پرده به پردیس‌های چندمنظوره شرایط متفاوتی رقم زده شد و مخاطبان چندبرابر افزایش یافته و شرایط سینماها در آن استان‌ها به لحاظ ریالی تغییر کرد. از همین‌رو برای ایجاد تحول عظیم در زیرساخت‌های سینمایی حوزه هنری، از نیمه سال ۹۸ مبتنی بر بررسی‌های دقیق ظرفیت‌های هر استان، تصمیمات لازم گرفته شد.» او همچنین درخصوص اولویت‌بندی سالن‌های سینمایی نیز اظهار کرد: «در درجه اول سینماهایی که به‌لحاظ فنی، قدیمی یا با بافت فرسوده محسوب می‌شدند. از طرف دیگر براساس ظرفیت‌سنجی توسط تیم فنی ما درخصوص میزان مخاطب هر استان و شهر این اولویت‌بندی سنجیده شد.» مدیرعامل موسسه بهمن‌سبز همچنین در ادامه درباره تاثیر و رشد مخاطب با افزایش سالن‌های سینمایی بیان کرد: «شک نکنید افزایش مخاطب رخ می‌دهد. به‌طور مثال در استان چهارمحال‌وبختیاری تنها یک سینمای تک‌پرده‌ای داشتیم برای ظرفیت 200 هزارنفر مخاطب! که در یک طول دوره اکران، تنها امکان نمایش سه فیلم را داشتند. همین باعث می‌شد مخاطب امکان حضور در زمان دلخواه را از دست داده و کمتر به سینما مراجعه کند. درصورتی که افزایش تعداد سالن مشکل را کاملا برطرف کرده است.» مدیرعامل موسسه بهمن سبز درباره تامین سرمایه و جذب مشارکت برای بازسازی سینماها توضیح داد: «حوزه‌ سینما و شرایطی که درحال حاضر سینماهای حوزه هنری در آن قرار دارد، اگر به همین منوال ادامه پیدا می‌کرد، قطعا با وجود رقبای جدید و زیاد در اکران به مشکل می‌خورد. امروز شرایط کاملا تغییر کرده، تمام مال‌های مراکز استان‌ها و تهران حداقل یک مجموعه سینمایی در خود تعبیه کرده‌اند، با این اصول سینماسازی قاعدتا سینماهای تک‌سالنه آینده‌ای نداشتند. لذا باید از جایی این تغییر شروع می‌شد. ما نیز شرایط سختی در حوزه مالی داریم. اما با ایجاد منابع مالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب قراردادهای BOT تهاتری یا تبلیغاتی، شرایط جدیدی ایجاد و درواقع سرمایه‌گذار را در مکان‌های جانبی شریک خود کردیم تا بازسازی‌ها ممکن شود.» حسینی در پایان گفت: «ما در فاز اول طرح توسعه در فرآیندی که 65 سالن سینما افتتاح و بازگشایی شد، شاهد بازگشت رونق به کسب‌وکار سینماهای بازسازی شده بودیم. قطعا در پایان فاز دوم و با افزایش 92 سالن‌ تغییرات محسوسی در حوزه جذب مخاطب خواهیم داشت. ما در این طرح به سراغ شهرهای فاقد سینما رفتیم که خود این امر ظرفیت جدیدی را برای جذب مخاطب سینما ایجاد خواهد کرد. قطعا یک سینما با یک پرده نمایش، مخاطب و فروش کمتری دارد، اما وقتی تبدیل به یک پردیس سینمایی چندسالنه می‌شود آثار بیشتری به نمایش درمی‌آید که خود این امر فروش را نیز متحول خواهد کرد. از سوی دیگر ما در پردیس‌های سینمایی سالن‌هایی مخصوص مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفتیم که متناسب با حال‌و‌هوا و روحیات آنها طراحی شده است و این امکان فراهم شده تا مخاطبان این نسل نیز بتوانند در سالن‌ها به تماشای آثار گروه سنی خود بنشینند.»

مرتبط ها