کد خبر: 72191

داستان‌پردازی با داده‌ها

این روزها مطالعه کتاب برای فعالان اقتصادی، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها یک امر واجب است. مهم‌ترین مساله‌ای که همه ما در کسب‌وکار یا امور تجاری خود با آن سروکار داریم ارائه گزارش به سهامداران یا مشتریان است.

فرهیختگان: این روزها مطالعه کتاب برای فعالان اقتصادی، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها یک امر واجب است. مهم‌ترین مساله‌ای که همه ما در کسب‌وکار یا امور تجاری خود با آن سروکار داریم ارائه گزارش به سهامداران یا مشتریان است. وقتی درخصوص آمار و ارقام صحبت می‌کنیم اکثر مردم در ذهن خود ترکیبی از اعداد و ارقام پیچیده را تصور می‌کنند که درک این داده‌ها را تبدیل به مشکلی بزرگ می‌کند. این دقیقا نقطه‌ای است که کتاب «داستان‌پردازی با داده‌ها » به کمک شما می‌آید و مانند یک راهنمای مصور‌سازی داده‌ها به صورت حرفه‌ای به شما کمک خواهد کرد. از یک دانشجو تا مدیران ارشد کسب‌وکار‌ها با مطالعه این کتاب می‌آموزند چگونه از انتخاب ابزار بصری تاثیر‌گذار تا تشریح داده‌ها و داستان‌پردازی برای ارائه مطلب خود بهره ببرند.
نویسنده کتاب کول ناسبامر نافلیک و با ترجمه احسانه مرادیان انجام شده است. ترجمه روان کتاب در درک مفاهیم آن کمک بسیار مهمی کرده است. کتابی که با 10 فصل تفکیک شده از اهمیت بستر تعامل تا آموزش کاربرد همه درس‌ها در 295 صفحه با چاپ و کاغذ مرغوب در کنار یک طراحی جلد مناسب تبدیل به یک نمونه از ارائه صحیح داده و اطلاعات به خواننده شده است. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم «ما به صورت طبیعی داستان‌پردازی با داده‌ها را بلد نیستیم، همین امر باعث می‌شود ما در زمینه بسیار مهمی که نیاز روزافزون است آماده نباشیم. فناوری به ما امکان جمع‌آوری هر چه بیشتر اطلاعات را می‌دهد و این موضوع همراه با تمایل روبه رشد برای مفهوم کردن اطلاعات است. توانایی مصور‌سازی داده‌ها و داستان گفتن با آن، کلیدی برای تبدیل آنها به اطلاعاتی است که منجر به تصمیم‌گیری بهتر می‌شود.»
زمانی‏که از شما خواسته می‏‌شود «داده‏‌ها را نمایش دهید»، چه احساساتی در شما برانگیخته می‏‌شود؟ احتمالا احساس ناراحتی می‏‌کنید زیرا مطمئن نیستید از کجا شروع کنید. یا شاید احساسی شبیه نگرانی دارید زیرا فرض شما این است که چیزی که شما تولید می‏‌کنید باید پیچیده باشد و جزئیات کافی را برای پاسخ به هر سوال ممکن نشان دهد. شاید هم قبلا شالوده‏ای محکم برای این قسمت درنظر گرفته‌‏اید، اما به دنبال چیزی هستید که به نمودارهای شما کمک کند و در مرحله بعد بتوانید با آن داستان داده‏‌های خود را بیان کنید. در تمام این موارد، این کتاب برای چیزی که در فکر شماست نوشته شده است.
اهمیت این امر زمانی روشن می‌شود که از داده‌ها برای اقناع افکار عمومی یا در سطح کلان تصمیم‌گیری باید استفاده کرد. وقتی از ابزار مناسب بصری در کنار بهره‌گیری از توان داستان‌پردازی و تشریح موضوع گزارش و داده‌ها می‌توانید با زبان تصویر با مخاطب خود صحبت کنید. یک تصویر و نمودار صحیح و کاربردی بیش از ساعت‌ها سخنوری برای مخاطب جذاب است.
مساله انتقال اطلاعات به شیوه سریع و ساده به پاشنه آشیل خیلی از پروژ‌ه‌ها تبدیل شده است. از ارائه اطلاعات به کارفرما درخصوص پیشرفت پروژه تا ارائه آمار اقتصادی توسط دولت با این موضوع درگیر هستند. زیرا یک خطای اشتباهی و محاسباتی در شکل نمودار با تغییر کل جریان ارائه اطلاعات خواهد شد. در مصور‌سازی داده‌ها تمام تلاش ما بر متمرکز کردن توجه مخاطبان است که با شیوه‌های مناسب یاد می‌گیریم که می‌توان با ابزار خاص و قدرتمند ویژگی دریافت ناخودآگاه افراد را فعال کنیم و ازآن به‌عنوان اهرمی برای جلب توجه مخاطب استفاده کنیم.
قسمت بسیار مهمی که در کتاب به آن پرداخته شده است استفاده صحیح از نمودارها و جداول برای انتقال صحیح داده به مخاطب است. احتمالا شما هم با اسلایدهای رنگارنگ بی‌سروته برخورد کرده‌اید که حجم زیادی از نمودارها را به شما نشان می‌دهد ولی درنهایت هیچ بهره‌ای برای شما ندارد به‌قول ادوارد تافت استاد دانشگاه ییل «قدرت مایه فساد است. پاورپوینت خود فساد است.» به عقیده من مطالعه این کتاب برای کلیه دانشجویان، مدیران و اقتصاددان‌ها مفید است و کمک می‌کند تا مفاهیم سخت و بی‌روح اعداد را در قالب یک داستان جذاب و مصور برای مخاطبان خود روایت کنند.

مرتبط ها