کد خبر: 71407

فینالیست‌ها به محل حذف سرخابی‌های پایتخت برگشتند

جام قهرمانی در راه هفتمین استان

فینال سی‌وپنجمین دوره جام حذفی چهارشنبه شب بین دو تیم نساجی مازندران و آلومینیوم اراک در ساعت 20:30 در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: فینال سی‌وپنجمین دوره جام حذفی چهارشنبه شب بین دو تیم نساجی مازندران و آلومینیوم اراک در ساعت 20:30 در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد. دو تیم لیگ برتری که پیش از آغاز هفته بیست‌وششم به ترتیب در رتبه‌های دوازدهم و دهم لیگ خلیج‌فارس قرار دارند.
جام حذفی فصل 1401-1400 یکی از عجیب‌ترین دوره‌های برگزار شده این مسابقات است. در نیمه‌نهایی این فصل از مسابقات هیچ‌کدام از 3 قطب اصلی چند سال اخیر فوتبال یعنی استقلال تهران، سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران حضور نداشتند. اتفاقی که آخرین بار 13 سال پیش در بیست‌ودومین دوره رقابت‌ها با حضور تیم‌های راه‌آهن تهران، ذوب‌آهن اصفهان، پاس همدان و صبای قم رقم خورد. قهرمانی هرکدام از 2 تیم حاضر در فینال مسابقات جام قهرمانی را رهسپار هفتمین استان کشور خواهد کرد. پیش از این تیم‌های استان‌های تهران، اصفهان، گیلان، فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بودند. از فصل فوتبالی 1395-1394 که تیم اراکی به سطح دوم فوتبال ایران برگشت دو تیم در مقابل هم 9 دیدار برگزار کرده‌اند که ماحصل آن 3 پیروزی برای نساجی، 5 تساوی و یک برد برای آلومینیوم بوده است.

 مربی متخصص جام حذفی در اردوی قائمشهری‌ها
مدیران تیم قائمشهری بعد از نجات از خطر سقوط در لیگ بیستم با کسب 7 پیروزی، 2 تساوی و 4 شکست با هدایت ساکت الهامی او را برای هدایت این تیم در لیگ بیست‌ویکم ابقا کردند. تیم تحت هدایت این مربی در فصل جاری مسابقات با عملکرد پرنوسان و سینوسی خود نتوانست در چهارمین فصل حضورش در لیگ برتر فوتبال‌دوستان را از حیث نتیجه‌گیری غافلگیر و شگفت‌زده کند و ارمغان این تیم با کسب 5 برد، 12 تساوی و 7 شکست کسب 27 امتیاز بود. عملکرد درخشان و قابل‌تحسین این تیم اما در جام حذفی رقم خورد و شاگردان الهامی در مرحله یک‌شانزدهم نهایی با تک‌گل حسن نجفی شاگردان قاسم شهبا در آرمان‌گهر سیرجان را حذف کردند. این تیم در مرحله یک‌هشتم نهایی موفق شد با دو گل عبدالکریم اسلامی و تک‌گل رضا جعفری در مقابل گل رضا شکاری گل‌گهر سیرجان متمول و نسبت به نساجی پرستاره را با نتیجه 3 بر یک از دور مسابقات حذف کند. تیم قائمشهری در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل نایب‌قهرمان دوره گذشته مسابقات استقلال تهران قرار گرفت و درخشش سنگربان این تیم علیرضا حقیقی در طول بازی و ضربات پنالتی با مهار توپ عزیزبک آمانوف منجر به صدور جواز حضور در بین 4 تیم نهایی برای نساجی قائمشهر شد. این تیم در جمع 4 تیم مقابل تیم جوان و با‌انگیزه مس کرمان قرار گرفت و در روزی که از همه حیث بر رقیب خود برتری داشت سرانجام در وقت‌های اضافه با ضربه پنالتی کاپیتان خود حامد شیری، خود را به یک قدمی کسب مهم‌ترین افتخار تاریخچه 63 ساله خود رساند.

رحمتی به دنبال اولین جام در قامت مربیگری
در سوی مقابل آلومینیومی‌ها هدایت خود را در لیگ بیست‌ویکم به رسول خطیبی سپردند. مربی‌ای که در اواسط لیگ بیستم از اردوی تیم دیار امیرکبیر جدا شد و هدایت تراکتور تبریز را برعهده گرفت و بعد از شکست در دیدار هفته بیست‌وچهارم مقابل پدیده مشهد از جمع قرمزهای استان آذربایجان شرقی جدا شد. تیم تحت هدایت این مربی در سال فوتبالی 1401-1400 بعد از کسب 3 پیروزی و 2 تساوی در 5 هفته آغازین مسابقات به صدر جدول مسابقات رسیدند و جشن صدرنشینی پرشوری در رختکن خود برپا کردند اما خیلی زود شرایط دچار دگرگونی شد و ایرالکو از هفته پنجم تا زمان جدایی رسول خطیبی بعد از شکست 4 بر صفر مقابل ذوب‌آهن در هفته بیست‌ودوم تنها موفق به کسب 2 پیروزی در هفته‌های هشتم و نهم شد و بعد از پایان هفته بیست‌ودوم با کسب 26 امتیاز در جایگاه دهم قرار گرفت. نتایج ضعیف اراکی باعث تغییر روی نیمکت آنها شد و مدیران آلومینیوم هدایت تیم خود را به مهدی رحمتی سپردند که در اولین فصل مربیگری خود در لیگ بیستم در قامت سرمربیگری پدیده مشهد موفق به کسب نتایج خوب مقابل تیم‌های سپاهان، گل‌گهر، فولاد، تراکتور و ثبت 38 امتیاز و جایگاه نهمی شد. این مربی از زمان قبول هدایت اراکی‌ها در لیگ برتر با کسب یک برد و یک تساوی به اوضاع به‌هم ریخته آنها سروسامانی داده است. اما شرایط این تیم در جام حذفی با لیگ خلیج‌فارس متفاوت بود و تیم تحت هدایت خطیبی در مرحله یک‌شانزدهم با گل‌های امیرمحمد هوشمند و امیر نوری با نتیجه 2 بر صفر شاگردان علی‌اصغر کلانتری در فجرسپاسی شیراز را از دور مسابقات کنار زدند. این تیم در مرحله بعدی حریف تیم پرستاره و متمول سپاهان شد و با سبک منحصربه‌فرد شاگردان رسول خطیبی مقابل حریفان بزرگ کار را به ضربات پنالتی کشید و با درخشش سنگربان خود حسین پورحمیدی که موفق شد ضربات پنالتی سجاد شهباززاده و سروش رفیعی را مهار کند تا این تیم در مجموع با نتیجه 5 بر 4 به جمع 8 تیم نهایی صعود کند. میراث خشنود‌کننده رسول خطیبی در جام حذفی از مرحله یک‌چهارم نهایی به سنگربان قابل اطمینان اسبق استقلال، سپاهان، فجرسپاسی، مس کرمان، پیکان، پدیده و مربی جوان فعلی فوتبال ایران مهدی رحمتی 39 ساله سپرده شد. تیم تحت هدایت این مربی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل پرسپولیس تهران قرار گرفت و در یک بازی جذاب و دیدنی با دو گل محمدرضا آزادی و تک‌گل محمد علی‌نژاد در مقابل گل‌های احسان پهلوان و مهدی ترابی با نتیجه 3 بر 2 شاگردان یحیی گل‌محمدی از دور مسابقات حذف کرد و به جمع 4 تیم پیوست. این تیم در مرحله نیمه‌نهایی مقابل خلیج‌فارس ماهشهر شگفتی آفرین قرار گرفت و در روزی که از همه نظر نسبت به حریف خود برتری داشت با گل به خودی مدافع ماهشهری‌ها، جمال بزغانی رهسپار فینال رقابت‌ها شد.

 قهرمانی که از دل بازی‌های جذاب بیرون نمی‌آید
با بررسی تمام جوانب و بررسی شرایط دو تیم باید در دیدار چهارشنبه شب به انتظار دیداری محتاطانه و کم‌ریسک شاگردان ساکت الهامی و مهدی رحمتی بنشینیم. نساجی مازندران در فصل جاری لیگ برتر توانسته آمار 21 گل زده، 27 گل خورده و 12 تساوی را ثبت کند. آماری که این تیم را از حیث گل زده در جایگاه هشتم، گل خورده رتبه چهاردهم و از نظر تعداد تساوی به همراه آلومینیوم اراک و پیکان تهران در جایگاه نخست قرار می‌دهد. این تیم در فصل جاری مسابقات تنها یک بار با اختلاف بیش از یک گل حریف خود را شکست داده و 8 تساوی این تیم با نتیجه یک - یک و 3 تساوی آنها با نتیجه صفر - صفر به اتمام رسیده است. تمام این موارد به فوتبال‌دوستان اثبات می‌کند تیم تحت هدایت الهامی میل و تبحر زیاد و ابزار مناسبی برای برگزاری دیدارهای جذاب و پرگل ندارد. در سوی دیگر برای شناخت از افکار سرمربی اراکی‌ها باید عملکرد این فرد در پدیده لیگ بیستم را بررسی کنیم. نماینده فوتبال مشهد در 30 دیدار فصل گذشته مسابقات توانست آمار 27 گل زده، 31 گل خورده و 8 تساوی را ثبت کند که این تیم را از حیث گل زده در جایگاه هشتم به همراه نساجی و فولاد خوزستان قرار ‌دهد. مشهدی‌ها از نظر گل خورده در رتبه دهم و از حیث تساوی به همراه سپاهان، استقلال و ماشین‌سازی در جایگاه یازدهم قرار دارند. این آمارها نشان‌دهنده میل بیشتر مهدی رحمتی نسبت به ساکت الهامی به تاکتیک‌های هجومی است اما در افکار این مربی نیز امور تدافعی به هجومی چیره است. بعد از مشاهده رقابت‌های دو تیم و بررسی آمارهای منتشر شده دیدار فردای دو تیم را باید جدال ضدحملات نامید. جدا از موارد گفته شده در فینال‌های جام حذفی فوتبال ایران معمولا استفاده از سیستم‌های هجومی و حملات پردامنه مرسوم نیست با توجه به آمارهای ثبت شده در 10 فینال اخیر جام حذفی بیش از گذشته متوجه این مساله خواهیم شد.
4 مرتبه قهرمان با ضربات پنالتی مشخص شده، 4 فینال با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده، تنها 1یک بار قهرمان با اختلاف بیش از یک گل عنوان قهرمانی را کسب کرده و در 4 فینال بیش از یک گل به ثمر رسیده است.
تمام این موارد گواه بر احتیاط سرمربیان در فینال‌های جام حذفی است، امری که بعید به نظر می‌رسد مهدی رحمتی جوان و ساکت الهامی باتجربه برخلاف آن عمل کنند.

مرتبط ها