کد خبر: 71276

مهرانپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در آکادمی شق‌القمر نکردم اما دستاورد بدی هم نداشتم

استقلال با 10 امتیاز اختلاف قهرمان می‌شود

به‌خاطر مشغله مجیدی نتوانستیم با هم در تعامل باشیم / سپاهان کامل‌ترین تیم است، با بدبیاری در آسیا نتیجه نگرفت

فکر می‌کنم مهم‌ترین بحث، جدای از قهرمانی و کسب عنوان و مقام، حضور بازیکنان پایه هر تیمی در تیم بزرگسالان آن باشگاه است.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال در ادامه رقابت‌های لیگ در دیداری حساس باید به مصاف سپاهان برود. این درحالی است که سپاهانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری این رقابت‌ها ناامید‌کننده ظاهر شده‌اند و چه بسا این بهترین اتفاقی باشد که انتظار آبی‌ها را برای این مصاف حساس می‌کشد. با این حال پیشکسوت استقلال اعتقاد دارد این تیم یکی از بهترین تیم‌هاست و نباید آن را دست‌کم گرفت هر چند این چهره مثل ابتدای فصل همچنان اعتقاد دارد که استقلال با اختلاف امتیاز مناسبی در پایان فصل می‌تواند عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. صحبت را از وضعیت آکادمی استقلال با مدیر سابق آن آغاز کرده و در ادامه درباره شرایط استقلال امروز با وی به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمدرضا مهرانپور را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از آکادمی استقلال و قطع همکاری بین طرفین آغاز کنیم. در مدتی که در آکادمی بودید چه گذشت؟
در هر صورت نگاه مدیران با یکدیگر در امر باشگاهداری و آکادمی متفاوت است. شاید یک مدیر قهرمانی رده‌های سنی را بخواهد و یک مدیر دیگر هدف دیگری داشته باشد. هیچ‌کس از قهرمانی بدش نمی‌آید اما فکر می‌کنم مهم‌ترین بحث، جدای از قهرمانی و کسب عنوان و مقام، حضور بازیکنان پایه هر تیمی در تیم بزرگسالان آن باشگاه است. این بزرگ‌ترین افتخار و بالاتر از هر قهرمانی به‌شمار می‌رود. خوشبختانه سال گذشته در مراحل تست‌گیری، استعدادهای بسیار خوبی را کشف و جذب کردیم و امیدوارم این دسته از بازیکنان در تیم‌های رده‌های سنی بمانند تا در آینده نزدیک آنها را در ترکیب این تیم‌ها و به‌ویژه بزرگسالان استقلال ببینیم که البته در این بین، 7 نفر در رده سنی جوانان و 3 نفر هم در رده سنی برای انتخابی نهایی به اردوی تیم ملی دعوت شدند که این موضوع باعث افتخار ماست که توانستیم حدود 10 تا 12 نفر را به تیم ملی معرفی کنیم و مطمئن باشید این نفرات می‌توانند برای تیم ملی عملکرد مثبتی داشته باشند. فکر می‌کنم دستاوردهای بدی را در زمان حضورم نداشتیم. نمی‌خواهم از چیزی دفاع کنم چون نیازی نیست از چیزی دفاع کنم بلکه باید از باشگاه استقلال و سپس از آینده این جوان‌ها و نوجوان‌ها دفاع کرد. من برای خودم چیزی نمی‌خواهم و خدا را شکر می‌کنم در این مدتی که ما حضور داشتیم این اتفاق به نحواحسن رخ داد. در سال‌های قبلی هم عزیزان و مدیران دیگری هم بودند که همین اتفاق برای آنها هم رخ داده و این‌طور نیست که بگویم در مدتی که من بودم شق‌القمر کردم و آکادمی متحول شد. درحالی‌که اصلا چنین چیزی نیست چون مشکلات عدیده زیادی داشتیم که با همه این مشکلات، تا آن زمانی که بنده بودم همه با این مشکلات ساختند و جدا از نتایج، کشف استعداد‌های بسیار خوبی را برای استقلال داشتیم که در آینده نزدیک ا‌ن‌شاءالله ثمره آن را می‌بینیم.

یک قانون نانوشته در بین مدیران وجود دارد مبنی‌بر اینکه هر مدیری می‌آید، حتما همه زیردستانش باید تغییر کنند. به نظر می‌رسد شما هم درگیر چنین قانونی شده باشید.
برای من اصلا مهم نیست. من عادت کردم طوری کار کنم که در تایمی که یک‌جا هستم، نهایت تلاشم را کرده و هر روزی هم از من بخواهند بروم، بدون هیچ سروصدا و مصاحبه‌ و جاروجنالی به کارم پایان می‌دهم و فکر می‌کنم همان‌طور که کسی متوجه آمدنم نشد، رفتنم را هم کسی متوجه نشد چون اصلا اهل حاشیه و جاروجنجال نیستم.

پس بدون دلخوری خاصی این جدایی صورت گرفت؟
دلخوری چرا؟ من هیچ‌وقت از فوتبال طلبی ندارم. همیشه می‌گویم فوتبال در ذاتش بسیار زیبا، عالی و مثبت است اما آدم‌هایی که در آن هستند یک مقدار فوتبال را بد رنگ می‌کنند، در غیر این صورت خود فوتبال بسیار زیبا و لذتبخش است.

جاروجنجال‌های مدیریت زمان احمد مددی و فریاد شیران، چقدر در کار آکادمی تاثیرگذار بود. آکادمی هم از این رفتارها آسیب دید؟
استقلال به‌تبع در آن زمان شرایط خوبی نداشت از پنجره‌های بسته تا بدهی‌های فراوان و جدایی بازیکنان و شرایط دیگر و مدیریت در آن زمان خیلی سخت بود. اتفاقا زمان سختی بود که مددی و ملکیان قبول مسئولیت کردند و فکر می‌کنم آنها نهایت تلاش خود را کردند و در آن مقطع هر چیزی از دست‌شان برمی‌آمد انجام دادند. این حرف‌ها را برای دفاع از کسی نمی‌زنم و واقعیت را عرض می‌کنم، هرچند مسائل مدیریتی به من مربوط نمی‌شود و در کل هرکسی در حوزه کاری خودش و فضایی که در آن آشناست باید نظر بدهد، این موضوع خیلی می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.

در آن زمان چقدر با فرهاد مجیدی در تعامل بودید؟
با هم دوست بودیم، هستیم و خواهیم بود اما در هر صورت به خاطر مشغله و مشکلات زیادی که تیم بزرگسالان دارد شرایط فرهاد مجیدی را درک می‌کنم. در آن زمان نتوانستیم با فرهاد جلسه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم درباره مسائل آکادمی تعاملی داشته باشیم. امیدوارم فصل جدید این اتفاق بیفتد و پیوند خوبی بین تیم بزرگسالان و تیم‌های پایه را شاهد باشیم.

به شرایط تیم استقلال برسیم. این تیم از جام حذفی حذف شد و فقط لیگ برتر و 6 هفته حساس باقی مانده است. البته سپاهان در آسیا هم نشان داد که نشانی از روزهای قدرتمند گذشته ندارد و به نظر می‌رسد این موضوع به سود آبی‌پوشان باشد.
اتفاقا من با این صحبت آخر شما موافق نیستم، چون سپاهان یکی از کامل‌ترین تیم‌هایی است که در لیگ ایران بازی می‌کند. این تیم در هر پستی دو بازیکن تاپ دارد اما در هر صورت یک مقدار شاید در سیستم، ارنج یا گروه خود دچار بدبیاری شدند و همه اینها دست‌به‌دست هم داده است تا این تیم در آسیا خوب نتیجه نگیرد. این تیم یکی از بهترین تیم‌هاست و نباید آن را دست‌کم گرفت. این درحالی است که از همان هفته‌های هشتم و نهم عرض کردم که امسال استقلال با 10 امتیاز اختلاف قهرمان می‌شود. البته متاسفانه جام حذفی را از دست دادیم اما فکر می‌کنم در لیگ برتر ان‌شاءالله با فاصله و اقتدار قهرمان می‌شویم.

اما در هر صورت برخی ایرادها در ارنج یا سیستم تیم، همچنان با وجود صدرنشینی و رسیدن به روزهای پایانی لیگ وجود دارد و به عینه دیده می‌شود، هرچند این ایراد‌ها در روند کلی تیم و نتایجی که به دست آمده تاثیرگذار نبود. در این مورد چه صحبتی دارید. فکر نمی‌کنید این مشکلات در هفته‌های پایانی برای تیم مشکل‌ساز شود؟
در ایران باب شده اگر شما بحث فنی نکنید و مشکلات را نگویید، آدم خودش اذیت می‌شود. در اینکه استقلال مشکل فنی دارد می‌گویند شما به آن جایگاه چشم دوخته‌اید؛ بحثی نیست اما خوشبختانه امتیاز‌های لازم را خوب جمع کرده و حالا بدون شکست در صدر جدول قرار دارد. شاید فوتبال زیبایی را تیم در برخی مسابقات ارائه نداده اما امتیاز لازم را گرفته است و این خودش یک حسن است. شما باید یک روز یا خیلی خوب و زیبا و تماشاگرپسند بازی کنید یا امتیاز بگیرید که خوشبختانه تیم تا امروز در امر امتیازگیری موفق بوده است و فکر می‌کنم همین روند تا آخر فصل ادامه خواهد داشت. هنوز هم برداشت فنی من این است که استقلال در پایان فصل با 10 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم قهرمانی را به دست می‌آورد و این ادعا کری نیست بلکه برداشت فنی من است.

حیف نیست امسال سرخابی‌ها در آسیا نیستند؟
واقعا حیف است. اصلا باعث افتخار و نشانه قدرت فوتبال ماست که هر ساله با 4 سهمیه در آسیا باشیم. چرا باید 4 سهمیه ما تبدیل به دو سهمیه بشود؟ البته‌ای کاش مثل سنوات و اشتباهات گذشته از آن درس بگیریم و خدا کند که درس بگیریم تا فصل آینده این اتفاق نیفتد. فصل آینده که می‌گویم منظور همین امسال است و شاید تا چند ماه دیگر باید درگیر آسیا بشویم و واقعا حیف است که دوباره بگویند شما نمی‌توانید نماینده کامل داشته باشید و دوباره از حضور استقلال و پرسپولیس در این رقابت‌ها ممانعت به عمل بیاید. ای‌کاش از اشتباهات قبل و گذشته درس بگیریم و مشکلات را برطرف کنیم. چیزهایی که کنفدراسیون آسیا به آنها ایراد گرفته است را شفاف در اختیار آنها قرار بدهیم تا بتوانیم در فصل بعدی لیگ قهرمانان باز هم به صورت کامل نماینده داشته باشیم. اینکه هرسال بخواهیم بابت این مسائل تاسف بخوریم کار جالبی نیست.

درباره جناح چپ استقلال در برهه زمانی فعلی چه صحبتی دارید؟ جایی که خودتان سال‌ها در این منطقه برای این تیم به میدان رفتید. فکر نمی‌کنید جعفر سلمانی تا حدودی شبیه شما بازی می‌کند؟
سلمانی بازیکن مثبتی برای استقلال است و با وجود آنکه به همراه جلالی سال اولی هستند که در استقلال بازی می‌کنند اما هر دو بازیکن می‌توانند برای سال‌های بعدی و با جا افتادن در ترکیب تیم به این تیم خیلی خوب کمک کنند. آنها در بازی‌های مختلف در فصل جاری نشان دادند که می‌توانند در هر سیستمی بازی کنند. آنها فقط یک مقدار زمان می‌خواهند. این درحالی است که هرچقدر تماشاگر در بازی‌ها باشد، به پیشرفت بازیکنان کمک می‌کند چون بازیکن تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر در این شرایط بازیکن بتواند تصمیمات خوبی را حین بازی بگیرد، این موضوع به رشد بازیکن کمک شایان توجهی می‌کند.

مرتبط ها