کد خبر: 70889

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد:

سال 1401 سال برداشت محصول اقدامات فرهنگی و اجتماعی سال1400 است

از سال گذشته تلاش کردیم دو محور را پیگیری کنیم و امیدواریم که نتایج ابتدایی خوبی تا شهریورماه به‌دست بیاید. آن دو پروژه اصلی که اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز بیشتری بر آن کرده‌است؛ نخست بحث اساتید و جهاد فرهنگی و دیگری بحث خانواده است.

علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو این اداره‌کل در سال 1401 با هدف افزایش بهره‌مندی دانشجویان از اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: «در سال 1401 تا چند ماه آینده به‌نوعی برداشت محصولات و رویدادهایی را خواهیم داشت که در اواخر سال 1400 انجام شده‌است. به این معنا که خروجی چندین طرح و جشنواره‌ای که در پایان نیمه دوم سال 1400 اجرایی کرده‌ایم را در نیمه ابتدایی سال جاری یعنی تا مرداد یا نهایتا شهریورماه دریافت خواهیم کرد.» 
وی افزود: «از سال گذشته تلاش کردیم دو محور را پیگیری کنیم و امیدواریم که نتایج ابتدایی خوبی تا شهریورماه به‌دست بیاید. آن دو پروژه اصلی که اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز بیشتری بر آن کرده‌است؛ نخست بحث اساتید و جهاد فرهنگی و دیگری بحث خانواده است.»
 
 اجرای طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» با هدف بارور کردن مباحث فرهنگی
زارع‌شهرآبادی درخصوص معرفی طرح استادان اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: «در بخش استادان، طرحی را تحت عنوان «اساتید و جهاد فرهنگی» پیش گرفتیم که هدف آن، تدریس جهت‌گیری فرهنگی در تدریس دروس تخصصی است. یک‌سری رشته‌های معارف داریم که خودشان برای بحث‌های تخصصی‌شان، جهت‌گیری فرهنگی دارند؛ اما دغدغه اداره‌کل در فضای فرهنگی این است که چطور مبحث فرهنگی را برای کسی که سر کلاس زیست‌شناسی، مهندسی مکانیک، شیمی و... می‌نشیند، بارور کرده و ارتقا بدهیم؛ بنابراین مبنای این طرح بارور کردن جریانات فرهنگی حین تدریس دروس استاد سر کلاس است.» 
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «حدود 300 نماینده در هر واحد و استان در کشور داریم که برای اجرایی‌شدن این طرح فعالیت می‌کنند. این پروژه نیز قرار است به شکل طرح‌واره «گلوله ‌برفی» اجرایی شود تا استادان به آن بپیوندند و ضمن انتقال تجربه، از مشاوره و راهنمایی استادان متخصص بهره‌مند شده و از دوره‌هایی که در پنج یا 6 ماهه آینده گذاشته می‌شود، استفاده ‌کنند.» 
وی در ادامه اشاره کرد: «توقع‌مان این است که در سال نخست اجرای این طرح به نتایجی برسیم؛ نخست آنکه یک ساختاری شکل بگیرد که انجام شود و به شکل گلوله ‌برفی نیز باشد؛ به‌طور مثال آمار داشته ‌باشیم که در واحد تفرش چند نفر به این طرح پیوستند و به‌زودی نیز آمار پیوستگان به این طرح که به‌شکل فرهنگی سر کلاس دروس تخصصی کار فرهنگی می‌کنند، به‌جز 300 نماینده‌ای که برای اجرای این پروژه در سراسر کشور داریم، منتشر خواهد شد.»
 
 اجرای طرح «تعامل خانواده و دانشگاه» با هدف بارور شدن فضای فرهنگی خانواده‌ها
زارع‌شهرآبادی همچنین عنوان کرد: «در تلاش هستیم تا ساختار کار، شکل متقن‌تری تا اواخر شهریور پیدا کند و بتوانیم جمع‌بندی‌هایی برای آن کار پیدا و بدانیم که مثلا اساتید رشته‌های مکانیک، عمران و... برای انجام کار فرهنگی باید از چه مبادی‌ای عبور کرده و دانسته‌هایش را چطور سر کلاس ارائه کند؛ چراکه استاد باید اثر فرهنگی خود را حین تدریس درس به دانشجو ارائه کند. نمی‌خواهیم که انجام کار فرهنگی یک‌سو و تدریس دروس نیز سوی دیگر باشد؛ بلکه این دو باید همزمان با هم انجام شود و دانشجو نیز باید آن اقدام فرهنگی را بپذیرد.» 
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دومین طرح این اداره‌کل، کمیته تعامل خانواده و دانشگاه است، توضیح داد: «در راستای اجرایی ‌شدن این طرح، به‌دنبال دو هدف بودیم؛ نخست بحث ساختار این پروژه بود؛ چراکه ساختار مشخصی برای این طرح باتوجه به اینکه آیین‌نامه مدونی برای آن نوشته شده ‌بود، وجود نداشت و طی برگزاری جلسات و پیگیری‌های انجام شده، توانستیم برای حدود 250 واحد دانشگاهی کمیته تعامل با اعضای 10 تا 15 نفره شکل بدهیم. اعضای این کمیته‌ها هم از داخل خانواده دانشگاه آزاد اسلامی و هم خارج از دانشگاه است. واحدهایی که امکان آن را داشتند، کمیته‌هایشان را شکل داده و درحال فعالیت هستند.» 
وی بیان کرد: «توقع اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از ساختاری که شکل گرفته، این است که برای خانواده‌های استادان، دانشجویان و کارکنان برنامه‌هایی جهت بارور شدن فضای فرهنگی خانواده انجام بدهد. قسمتی از این برنامه‌ها، بحث‌های درون خانواده‌ای، برون خانواده‌ای، ازدواج، جمعیت و هر آن دست مسائلی است که باید در خانواده اتفاق بیفتد. کمیته‌ها نیز باید به این مسائل به‌خوبی فکر کنند و نهایتا از این کمیته توقع می‌رود که مصوباتی را جهت ارائه به شورای فرهنگی ارائه کنند تا توسط شورا اجرایی شود و نهایتا طرح‌های موفقی که در فضای واحدها اجرا می‌شود، به شورای فرهنگی سازمان ارسال شود تا درصورت صلاحدید به کل کشور ابلاغ شود.»
 
 فعالیت پربار کانون‌های فرهنگی و نشریات همزمان با حضور دانشجویان دانشگاه‌ها
زارع‌شهرآبادی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های اداره‌کل به ‌صورت یک‌ ساله از مرداد یا شهریورماه هر سال تا سال آینده آن است، گفت: «هر سال اقدامات و سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی را براساس سال مالی دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کنیم. باتوجه به اینکه شرایط دانشگاه‌ها حضوری شده، نگاه‌مان این است که بخش‌هایی مثل نشریات و کانون‌های فرهنگی که جزء ارکان اصلی و بازوهای قدرتمند برای اجرای کارهای فرهنگی اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شوند را پربارتر فعال کنیم؛ چراکه فعالیت کانون‌ها و نشریات در این مدت دو ساله مجازی بوده ‌است.» 
وی عنوان کرد: «در تلاش هستیم تا شرایط کانون‌ها را به شکلی سوق بدهیم که از فضای مجازی خارج شده و برنامه‌ریزی‌هایشان را در شرایط حضوری با مشاوره‌ها و برنامه‌هایی که از قبل انجام می‌دادند، ادامه بدهند تا آن مسئولیت تربیت اجتماعی، مهارتی و تخصصی که می‌تواند در فضای کانون‌ها شکل بگیرد، انجام شود.»

حضوری ‌شدن دانشگاه‌ها تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را افزایش می‌دهد
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه با حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، تاثیرگذاری و پربار شدن برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: «قطعا با حضور‌ی شدن دانشگاه‌ها، نقش دانشجویان و استادان در برنامه‌های فرهنگی افزایش پیدا می‌کند و آن ‌چیزی که به‌عنوان تربیت اجتماعی و مهارتی از آن یاد می‌کنیم، زمانی با تاثیرگذاری بالا اتفاق می‌افتد که دانشگاه حضوری می‌شود.» 
وی در پایان اظهار کرد: «حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها پس از دو سال دوری و آموزش مجازی فرصتی خواهد بود تا دانشجویان با ذوق و شوق بیشتری پیگیری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باشند و ما نیز رویدادهای این حوزه را به شکلی خلاقانه و نوآورانه مطرح کرده تا دانشجو را جذب کنیم تا ضمن فعالیت خودش در این مسیر، تاثیرگذاری لازمه همراه با جهت‌گیری مناسب شکل بگیرد. امیدواریم که با تلاش خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم فضا را به شکلی خلاقانه با جذابیت‌های لازمه به دانشجو نشان دهیم.» 

مرتبط ها