کد خبر: 70757

«فرهیختگان» از جزئیات برگزاری برنامه‌های مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

طراحی 3500 ایده با موضوع مهدویت برای پایان نامه ها

دانشگاه از فرصت دو نیمه‌‌شعبان در سال جاری استفاده کرد و چله امامت و مهدویت را در دستورکار خود قرار داد. برای حرکت به‌سمت این هدف یعنی همان رسیدن به دانشگاه مهدوی، در گام اول دبیرخانه‌های استانی مهدویت شکل گرفت.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی، ماموریت ویژه‌ای در راستای انسان‌‌سازی دارد، همان ماموریتی که در راستای رسالت نقش‌آفرینی در حوزه علوم‌انسانی تعریف می‌شود. بر همین اساس ابتدای امسال، با ابتکار و دستور دکتر طهرانچی، سال۱۴۰۰ به‌عنوان سال مهدوی برای دانشگاه آزاد اسلامی قلمداد شد و از همان زمان تمام دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور تلاش کردند تا به‌صورت تخصصی در حوزه مهدویت ورود کنند. دانشگاه از فرصت دو نیمه‌‌شعبان در سال جاری استفاده کرد و چله امامت و مهدویت را در دستورکار خود قرار داد. برای حرکت به‌سمت این هدف یعنی همان رسیدن به دانشگاه مهدوی، در گام اول دبیرخانه‌های استانی مهدویت شکل گرفت و تمام اعضا و دانشگاهیان نیز در این مسیر همراه شدند تا با استفاده از توان و ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و محلی برای نشر حداکثری فرهنگ مهدویت اقدام کنند.
دکتر طهرانچی معتقد است امروز دانشگاه‌ها با گذشت چند دهه از انقلاب، هنوز در بستر علومی قرار دارند که از غرب به دست ما رسیده و برمبنای تمدن غربی در دستورکار دانشگاه‌ها قرار گرفته است؛ اما رسالت دانشگاه‌هایی که در بستر انقلاب اسلامی درحال رشد و نمو هستند، پرداختن به مهم‌ترین موضوع اندیشه‌ای یعنی «مهدویت» است. در همین راستا برنامه منسجم دانشگاه آزاد برای پژوهش علمی و متقن در حوزه مهدویت شکل گرفته تا جایی که پایان‌نامه‌های دانشجویان نیز قرار است از ترم پیش‌رو به‌سمت مهدویت سوق پیدا کند. درحال حاضر 3500زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده و تاکنون 828برنامه گسترده و فاخر مهدوی در کشور انجام شده است. این برنامه‌ها و رویدادها از سلسله‌نشست‌های تخصصی، وبینارها، جلسات نقد کتاب، همایش‌های ملی با موضوعات تخصصی و همچنین مقالاتی که در سطح کشور به این موضوع سوق داده شد را شامل می‌شود.
یکی دیگر از رسالت‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی برای مهدویت در نظر گرفته، ‌برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است که به‌صورت سالانه دنبال می‌شود تا با الهام از رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری راه‌کنش و اقدامات کلان برنامه عملیاتی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و اعتلای فکری نسل جوان و دانشگاهی، مفاهیم ناب امامت و مهدویت با استفاده از ظرفیت مناسبت‌های ماه مبارک رجب و ماه مبارک شعبان و بهره‌مندی از قالب‌های هنرمندانه، شانس ماندگاری بیشتری پیدا کنند.
در این میان جشنواره مولودی‌خوانی نبوی، جشنواره شعر همای رحمت به زبان ترکی، جشنواره نقاشی سجاده رنگین، جشنواره شعر سرو، جشنواره شعر صحیفه، جشنواره شعر نبوی، جشنواره شعر بشارت به زبان عربی، جشنواره آواها و نواهای نبوی، جشنواره کتابخوانی اختران هدایت و جشنواره شعر مولود کعبه و... ازجمله جشنواره‌هایی بودند که در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شدند.
از برنامه‌های برگزارشده در این مدت که بگذریم، باید بگوییم روز نیمه‌شعبان قرار است یک پویش با عنوان پویش یوسف‌زهرا(س) برگزار شود و ماموریت برگزاری این پویش نیز برعهده دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان سپرده شده است. در این پویش کارکنان، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان در پیاده‌روی حرم حضرت‌معصومه(س) تا جمکران شرکت می‌کنند. مراسم اختتامیه نیز در مسجد جمکران برگزار شده و موکبی با عنوان موکب مهدوی با همکاری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در همه استان‌ها برپا خواهد شد. برپایی موکب مهدوی دانشگاه آزاد استان سمنان ماموریتی است که به نمایندگی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به استان سمنان محول شده است.

جشنواره ملی شعر صحیفه سجادیه میزبان هزار و 126 شعر ارسالی

جشنواره ملی شعر صحیفه سجادیه استان هرمزگان در راستای اقدامات و برنامه‌های موسسه امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی با هدف معرفی و نشر فرهنگ مهدویت در کشور به‌طور همزمان با 9 جشنواره در 9 استان دیگر در آذرماه سال‌جاری و اختتامیه آن نیز مصادف با تولد امام‌سجاد(ع) برگزار شد. این جشنواره با مشارکت دستگاه‌هایی چون دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، موسسه فرهنگی اندیشه‌های اسلامی سجادیه و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از برگزاری این جشنواره، تبدیل 54 دعای صحیفه سجادیه و زندگی و سیره آن امام به شعر و نظم در چند بخش دانش‌آموزی، دانشجویی، استادان و بخش آزاد بود. تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره 100 اثر بود و به گفته معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، استقبال خانواده دانشگاه آزاد از این رویداد بسیار چشم‌گیر بوده و در کل تعداد هزار و 126 شعر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. البته در راستای تلاش دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان برای دنبال‌کردن مباحث مهدویت هم به‌عنوان مباحث عرفانی و هم به‌صورت بینشی و دانشی در تلاش است تا فعالیت کانون‌های مهدویت در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش ادامه‌دار باشد. همچنین در همه واحدهای استان هرمزگان نشست و سمینار با موضوعیت مهدویت در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شده‌ است.

جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی با 6 برگزیده نخستین‌ دوره را پشت‌سر گذاشت

یکی دیگر از جشنواره‌های فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد استان خراسان‌شمالی است که به گفته مسئولان دانشگاه، هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری «آواها و نواهای نبوی»، تعمق فرهنگ نبوی و هم‌افزایی فرهنگ اسلامی و ایرانی در هنر موسیقی بوده است. این جشنواره به موازات دیگر حوزه‌های جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در بین اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شده ‌است. باتوجه به اینکه خراسان‌شمالی با تنوع اقوام و پیشینه فرهنگی درخور تأمل، از پتانسیل فرهنگی و هنری قابل‌توجهی از فرهنگ و هنر اقوام ترک، کرد، ترکمن، تات و فارس برخوردار است و همواره در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری به‌ویژه حوزه موسیقی نقش‌آفرینی کرده‌، توانسته نگاه ویژه‌ای به تبادل هنری بین اقوام مختلف در استان‌های کشور درخصوص نشر نواها و آوای نبوی داشته باشد و این جشنواره را اجرایی کند. گفتنی است ۷۳ اثر که بیشترین آثار نیز متعلق به خود استان خراسان شمالی بوده ‌است، به دبیرخانه این جشنواره از ۱۱ استان کشور ارسال شد که توسط داوران چهار استان مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و پس از بررسی، ۲۰ اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد و از این میان نیز ۶ اثر در اختتامیه رویداد موردتجلیل قرار گرفت.

جشنواره شعر عربی بشارت با استقبال 70 شاعر عرب‌زبان برگزار شد

یکی دیگر از استان‌هایی که در راستای ماموریت ترویج و معرفت‌افزایی در حوزه معارف مهدوی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به برگزاری برنامه‌هایی با عنوان ویژه‌برنامه‌های مهدویت رجب و شعبان 1400 کرده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز استان خوزستان است. دانشگاه آزاد واحد اهواز در پی رسیدن به این هدف، جشنواره شعر عربی بشارت مهدوی را برگزار کرده ‌است. این جشنواره به زبان عربی فصیح برای نخستین‌بار در سطح ملی با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان برگزار شد. البته باید اشاره کرد که این جشنواره با هدف ترویج معارف مهدویت و سیره اهل‌بیت(ع) برگزار شد و باتوجه به محوریت اقوام عرب‌زبان در استان خوزستان و تسلط به زبان عربی فصیح، دبیرخانه این جشنواره به استان خوزستان واگذار شد. در نخستین دوره این جشنواره، 60 اثر به زبان عربی فصیح از سراسر کشور جمع‌آوری و به دبیرخانه ارسال شد و پس از داوری توسط چهار داور انتخابی از استان تعداد 15 اثر برگزیده شدند و درجریان برگزاری رویداد، از سه شاعر پیشکسوت استان خوزستان نیز تقدیر شد. اختتامیه این رویداد دوشنبه 23 اسفندماه با مشارکت و استقبال خانواده دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. نکته قابل‌توجه در این جشنواره، حضور و استقبال 70 شاعر که 6 نفر از این تعداد شاعران جوان بودند، از این رویداد است، آن‌هم باتوجه به محدودیت‌های شاعران در زبان عربی.

مشارکت 549 شاعر در نخستین جشنواره شعر سرو کرمان

یکی دیگر از جشنواره‌های فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، جشنواره سراسری شعر سرو بود که ۱۵ اسفندماه، همزمان با میلاد امام‌حسین(ع) و روز پاسدار، در استان کرمان برگزار شد. دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان همراه با دیگر واحدهای این دانشگاه در راستای مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در نشر حداکثری فرهنگ امامت و مهدویت در کشور و میان خود خانواده دانشگاه، نخستین دوره این رویداد را برگزار کرد. جشنواره سراسری شعر سرو در سه بخش عمومی(حرفه‌ای)، دانشجویی و دانش‌آموزی و در مرحله مقدماتی در شهرهای رفسنجان، سیرجان و جیرفت برگزار شد. محورهای این رویداد شامل سه محور توجه به سیره و شخصیت معنوی حضرت امام‌حسین(ع)، تبیین مکتب سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و توجه به ادبیات مقاومت و پایداری بود. در این جشنواره ۵۴۹ شاعر با تعداد هزار و ۱۰۷ قطعه شعر در سه بخش عمومی، دانشجویی و دانش‌آموزی مشارکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج‌قاسم سلیمانی ارسال کردند. این جشنواره همچون دیگر جشنواره‌های فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با مشارکت موسسه‌ فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار شد. این رویداد سه برگزیده و چهار شایسته تقدیر در بخش دانشجویی، سه برگزیده و پنج شایسته تقدیر در بخش حرفه‌ای(عمومی) و یک برگزیده در بخش دانش‌آموزی داشت. البته باید گفت در مراسم اختتامیه از 9 شاعر بخش دانش‌آموزی تجلیل شد و برگزیدگان جشنواره در آیین اختتامیه در واحد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به خوانش آثارشان پرداختند.

جشنواره مولودی‌خوانی نبوی(سماع)

جشنواره منطقه‌ای مولودی‌خوانی نبوی(سماع) از سری برنامه‌های جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی استان کردستان، ۱۴ و ۱۵ اسفندماه در سنندج با مشارکت هنرمندان مولودی‌خوان در استان و منطقه برگزار شد. استان کردستان باتوجه به ظرفیت‌هایی که در زمینه موضوع‌های فرهنگی دارد، به‌‌عنوان یکی از میزبانان این جشنواره انتخاب شد. در نخستین دوره این رویداد، درمجموع ۳۵ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که مورد داوری قرار گرفت. در این جشنواره اعضای گروه مولودی‌‌خوانی آثار و فعالیت‌های مربوط به مولودی‌‌خوانی و مهدویت را درقالب CDصوتی‌وتصویری به‌همراه تکمیل فرم جشنواره و تصویر کارت ملی به دبیرخانه جشنواره سنندج ارسال یا روی بخش جشنواره سایت دانشگاه بارگذاری کردند. از مجموع ۳۵ اثر دریافتی ۱۱ اثر به‌عنوان منتخب مرحله اول به داوری تخصصی ارجاع داده شدند و سه اثر نیز به‌عنوان آثار اول تا سوم در مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار گرفتند. محورهای نخستین دوره جشنواره منطقه‌ای مولودی‌خوانی نبوی(سماع) شامل مسائل معنوی، امامت، مهدویت و نبوت بود.
نکته قابل‌توجه در این جشنواره این بود که پس از مراسم اختتامیه به مناسبت ولادت حضرت امام‌حسین(ع)، روز پاسدار و روز درختکاری ۷۲ اصله نهال در محوطه مجتمع دانشگاهی امام‌خمینی(ره) واحد سنندج غرس شد.

ارسال 40 اثر هنری به جشنواره نقاشی سجاده رنگین

یکی دیگر از جشنواره‌های فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با نام جشنواره نقاشی سجاده رنگین نام‌گذاری شده است. جشنواره‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ماموریت برگزاری آن را برعهده داشت. جشنواره «سجاده رنگین» با موضوع نقاشی، نگارگری، خوشنویسی و نقاشیخط به مناسبت میلاد باسعادت حضرت امام‌حسین(ع)، با محوریت دوران زندگانی و ابعاد شخصیت آن حضرت، از ۱۵ تا ۲۶ اسفند در واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد. در روز اختتامیه کارگاه خلق اثر هنری نیز برگزار و این کارگاه و مراسم، همزمان به‌صورت آنلاین و مجازی نیز برای علاقه‌مندانی که امکان شرکت حضوری در مراسم و کارگاه را نداشتند، قابل‌نمایش بود. در کارگاه برگزارشده، ۷نفر از استادان برجسته نقاشیخط کشور، عارف امراله‌زاده، مهدی فریمانی، مصطفی شبستری، علیرضا روح‌الامینی، حمید امینی‌فر، لیلی منتظری و حسین احصائی، به خلق آثار هنری با موضوع ولادت امام‌حسین(ع) پرداختند. آثار منتخب ارسال‌شده به این جشنواره حدود 40 اثر هنری با محوریت دوران زندگانی و ابعاد شخصیت امام‌حسین(ع) بود. از مجموع ۴۰ اثر داوری‌شده، پنج اثر برگزیده جشنواره، مربوط به هنرمندان مسعود جان بزرگی (رشته نقاشیخط)، طیبه ازندریانی (خوشنویسی- نستعلیق)، سیدمجید میرعزیزی (خوشنویسی- نستعلیق)، ستار ولی‌نژاد (خوشنویسی- ثلث)، و معصومه بختیاری (خوشنویسی- نستعلیق) انتخاب شد.

نخستین جشنواره شعر مولود کعبه میزبان 349 نفر از خانواده دانشگاه آزاد بود

خراسان رضوی جزء یکی از 10 استانی بود که به‌عنوان میزبان جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت آغاز به کار کرد و در راستای رسالتی که دانشگاه آزاد اسلامی برای نشر فرهنگ امامت و مهدویت در کشور داشت، بنابر ظرفیت و توانمندی بومی خود نخستین دوره رویداد جشنواره ملی شعر مولود کعبه را برگزار کرد. این جشنواره همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی آغاز شد. این جشنواره ویژه استادان، دانشجویان، کارمندان، دانش‌آموزان سما و اعضای خانواده دانشگاهیان آزاد اسلامی و عموم شاعران و علاقه‌مندان بود و در قالب‌های گوناگون شعری به سیره و معارف امیرالمومنین علی(ع) پرداخته شد. بیشترین داوطلبان این جشنواره به ترتیب از استان‌های خراسان رضوی، تهران و قم بودند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.  ۳۴۹ نفر از دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی در نخستین جشنواره ملی شعر مولود کعبه شرکت کردند که هرکدام میانگین دو تا سه اثر در قالب غزل، قصیده، رباعی، شعر نو و آزاد ارائه دادند. آثار دریافتی در سه بخش حرفه‌ای، دانشگاهی و دانش‌آموزی توسط شاعران برجسته کشور (6 داور) داوری شدند و به مرحله نهایی راه پیدا کردند. اختتامیه این جشنواره 24 بهمن‌ماه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد و از 14 نفر تجلیل به‌عمل آمد.  بخش منتخبان جشنواره در بخش آزاد، یک ممتاز، سه برگزیده و دو شایسته تقدیر بخش دانشگاهی، یک ممتاز، سه برگزیده و سه شایسته تقدیر و بخش دانش‌آموزی نیز صرفا یک شایسته تقدیر داشت.

جشنواره همای‌رحمت آذربایجان شرقی و منقبت حضرت علی(ع)

با توجه به اینکه در جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، 10 استان نقش بی‌بدیلی در این حرکت معنوی در کشور ایفا می‌کنند، اجرای جشنواره همای‌رحمت (به زبان ترکی) به‌دلیل توانمندی آذربایجان شرقی به دانشگاه آزاد این استان واگذار شد. در جشنواره شعر همای‌رحمت اشعار به زبان ترکی و در منقبت حضرت علی(ع) بود. شعر کلاسیک (غزل، مثنوی، قصیده، رباعی، دوبیتی، چارپاره و... ) شعر نو (نیمایی، آزاد، و شعر سپید) و ترانه و شعر محاوره‌ای از قالب‌های شعر‌های ارسالی به جشنواره بود.
این جشنواره در ۱۰ استان مختلف کشور به زبان‌های محلی برگزار شد و اختتامیه آن هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت مجازی ۲۴ بهمن‌ماه در سالن شهریار دانشگاه آزاد برگزار شد. جشنواره همای‌رحمت توجه ویژه‌ای به ولادت باسعادت مولای متقیان(ع) و بحث اهل بیت(ع) داشت. موضوع واگذارشده این جشنواره به استان آذربایجان شرقی اشعار به زبان ترکی در منقبت حضرت علی(ع) بود و عموم مردم بدون شرایط سنی توانستند در آن شرکت کنند.  تعداد آثار مجاز هر نفر حداکثر سه اثر در هر بخش بود که پنج جایزه برای آثار شعری برتر افراد بالای ۱۸ سال و پنج جایزه برای آثار زیر ۱۸ سال در نظر گرفته و به برگزیدگان ارائه شد.

نخستین جشنواره شعر نبوی در 4 بخش برگزار شد

جشنواره شعر نبوی نیز همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص) با همکاری بنیاد امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری و صداوسیمای استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و به مناسبت 27 رجب سالروز عید سعید مبعث برگزار شد. این جشنواره با شرکت بیش از ۵۰ نفر ازشعرا و ادیبان در زاهدان و در چهار بخش دانش‌آموزی، اساتید، کارکنان و دانشجویان و دانشگاه آزاد برگزار شد و علیرضا قزوه و عباس باقری از مفاخر و شاعران برجسته کشور و همچنین شاعران دیگر به ارائه اشعار خود در مدح حضرت رسول اکرم(ص) پرداختند. به گفته مسعود اکبری‌زاده، سرپرست دانشگاه آزاد استان سیستان‌وبلوچستان برگزاری این جشنواره باعث حضور ارزشمند شاعران بزرگ و فرهنگ‌دوست و فرهیختگان برجسته کشور در استان‌های دانشگاه آزاد شد.

36 برگزیده در جشنواره کتابخوانی اختران هدایت

جشنواره« اختران هدایت» از سلسله جشنواره‌های امامت و مهدویت بود که همزمان با ماه‌های رجب و شعبان به همت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. جشنواره‌ای که به مناسبت 14 رجب سالروز ولادت امام علی(ع) برگزار و ماموریت آن برعهده دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی بود. به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی برگزاری جشنواره بزرگ کتابخوانی اختران هدایت و امامت نقطه‌عطفی در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه و فرصت ارزشمندی برای آشنایی جوانان و دانشجویان با اختران پرفروغ آسمان هدایت و امامت است. در جشنواره کتابخوانی اختران هدایت بیش از ۴۰۰ شرکت‌کننده در رده‌های مختلف سنی حضور داشتند که درنهایت ۳۶ برگزیده در آیین اختتامیه جشنواره تجلیل شدند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

دبیر دبیرخانه کشوری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی:

پویش بزرگ یوسف زهرا در روز نیمه‌شعبان برگزار می‌شود (لینک)

 

رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی:

۸۲۸ برنامه گسترده مهدوی در کشور انجام شده است (لینک)

مرتبط ها