کد خبر: 70670

مسئول پروژه نظام شایستگی مدیران سما خبر داد

ارزیابی مدیران سمای 4 استان تا پایان مرداد 1401

شاخص شایستگی فقط مهارت نیست، علاوه‌بر مهارت، دانش و نگرش مدیران مدارس نیز اهمیت دارد. ذیل هریک از این موارد، مدل شایستگی مدیران سما را به‌صورت بومی تعریف کردیم. براساس مدل خبرگانی و دریافت تجربه مدیران موفق در سه حوزه نگرش، دانش و مهارت مدل شایستگی عمومی و حرفه‌ای را تنظیم کردیم.

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: سیدمحمد نوروزیان‌امیری، مسئول پروژه نظام شایستگی مدیران سما با اشاره به هدف برگزاری و اجرای این طرح بیان کرد: «تاکنون نظام ارتقا، انتصاب، انتخاب و نظام پرداخت‌های مدارس سما با وجود تمام زحماتی که مدیران قبل کشیدند، نظام مشخصی نبود؛ به این معنا که تمامی مدیران با درجه ثابت و فعالیت متفاوت، حقوق ثابت می‌گرفتند. در این راستا، باید به‌سمت عدالت آموزشی حرکت می‌کردیم.»

وی افزود: «باید با عوامل سیستم به‌صورت عادلانه برخورد شود و این عدالت باید در سیستم و در برخورد با زیردستان و مجموعه‌های تحت ‌نظارت مدیران جاری‌شده و رعایت شود؛ بنابراین برای آنکه ورودی‌های مدارس به‌عنوان مدیران مدرسه در وهله نخست و پس از آن معلمان و کارکنان در فازهای بعدی طرح که همگی شامل این طرح می‌شوند، در جریان قرار بگیرند، ابتدا باید انتظارات ما برای مدیران مشخص شود.»

مسئول پروژه نظام شایستگی مدیران سما اشاره کرد: «علاوه‌بر اینکه شرح شغل و شناسنامه شغلی برای یک مدیر مدرسه مشخص می‌شود، با تدوین مدل شایستگی عمومی و حرفه‌ای، مدیرانی که قرار است منصوب شوند، از شایستگی‌هایی که از آنها انتظار داریم، باخبر خواهند شد و خود را برای حضور در سمتی که قرار است، دریافت کنند، آماده می‌کنند. بر این اساس، هر مدیری که قرار است جذب شود، باید از ریل قانون ارزیابی و بستر مدل شایستگی عبور کند.»

نوروزیان ادامه داد: «از طرفی، اجرای طرح مدل شایستگی مدیران، موجب دریافت ارتقای شغلی مدیران و ایجاد‌ انگیزه فعالیت در مدیران می‌شود. مدیران در وهله نخست، مدل شایستگی پایه و پس از آن مدل شایستگی حرفه‌ای را دریافت می‌کنند و متناسب با این ارتقای پرداخت‌های سازمان به آنها مثلا در بخش سرپرستی، افزایش پیدا خواهد کرد.»

وی در ادامه عنوان کرد: «این مساله نظام پرداخت سازمان را هم منظم می‌کند و جنبه‌ انگیزشی بالایی را به مدیران مدارس می‌دهد که موجب می‌شود بتوانیم خروجی خوب و موثری را از مدیران دریافت کنیم.»

مسئول پروژه نظام شایستگی مدیران سما با اشاره به اینکه نظام‌های منابع انسانی در سازمان‌های مختلف بر مدل شایستگی تاکید ویژه‌ای دارند، گفت: «بر این اساس، کانون‌های ارزیابی و توسعه شکل می‌گیرد. ما نیز به‌دلیل اینکه معاون آموزش‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تجربه بالایی در این حوزه و درک درستی از این جریان داشتند، بر راه‌اندازی کانون ارزیابی تاکید کردند. درحال حاضر نیز بحث استقرار کانون ارزیابی را داریم و قرار است بخشی از مدیران مدارس ابتدایی و متقاضیان جدیدالانتصاب مدارس چهار استان، تهران، اصفهان، مرکزی و خراسان‌رضوی را سنجش کنیم.»

نوروزیان ادامه داد: «در فاز نخست بنا داریم فعالیت ارزیابی این چهار استان را تا آخر مرداد سال1401 به پایان برسانیم. برای دیگر استان‌ها نیز قصد داریم تا آخر سال به‌صورت سراسری این روش را انجام دهیم. تلاش ما تا پایان سال آینده این است که تمامی مدیران مدارس سما دارای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای شوند.»

وی اشاره کرد: «مرحله نخست را نیز به‌عنوان مرحله آزمایشی در نظر گرفتیم تا نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها را بسنجیم و پس از آن به‌سراغ تکمیل طرح برویم. هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی سایر استان‌ها هستیم تا بتوانیم به‌صورت سراسری این اقدامات را انجام دهیم.»

مسئول پروژه نظام شایستگی مدیران سما با اشاره به شاخص‌های نظام شایستگی مدیران سما بیان کرد: «شاخص شایستگی فقط مهارت نیست، علاوه‌بر مهارت، دانش و نگرش مدیران مدارس نیز اهمیت دارد. ذیل هریک از این موارد، مدل شایستگی مدیران سما را به‌صورت بومی تعریف کردیم. براساس مدل خبرگانی و دریافت تجربه مدیران موفق در سه حوزه نگرش، دانش و مهارت مدل شایستگی عمومی و حرفه‌ای را تنظیم کردیم.»

نوروزیان عنوان کرد: «آنچه برای فاز نخست در نظر گرفتیم تا مدیران در جریان اجرای این طرح به استرس نیفتند، به این صورت بود که اگر مدیران نتوانستند در این ارزیابی به حد نصاب برسند، می‌توانند جلسات آموزشی را که با هدف توسعه و آموزش مدیران برگزار می‌شود، پشت‌سر بگذارند تا بتوانند به سیکل کانون ارزیابی برسند. به همین دلیل مدیران نباید نگران دریافت گواهینامه باشند، چراکه چندین‌بار فرصت برای آموزش و ارزیابی دارند.»

مرتبط ها