کد خبر: 70539

بررسی بودجه تمام شد اما ماجرای یک بی‌عدالتی کهنه هنوز ادامه دارد

تبعیض علیه یک‌سوم دانشجویان آموزشی عالی

یکی از انتقادهای وارده به بررسی لایحه بودجه مربوط به تبصره9 بخش هزینه‌ای بودجه بود که مربوط به حوزه‌های ‌آموزش، پژوهش و فرهنگ است. نمایندگان در جریان بررسی این تبصره با پرداخت سرانه‌ای بودجه به دانشگاه‌ها همراهی نکردند تا کماکان با نادیده‌گرفتن بند9 اصل سوم قانون‌اساسی در بحث اجرای عدالت، بخش اعظمی از دانشجویان کشور از امکاناتی نظیر تسهیلات مالی به‌صورت ناعادلانه‌ای محروم بمانند.

فرهیختگان روز سه‌شنبه این هفته پس از ۲۸جلسه بررسی لایحه بودجه۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در صحن علنی به پایان رسید تا تکلیف دخل‌و‌خرج دولت در سال آینده تعیین‌‌تکلیف شود. در‌ ۲۸جلسه گذشته، بررسی بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای بودجه در ۲۰تبصره مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت، اما لایحه بودجه سال آینده کشور در‌حالی به شورای نگهبان رفت که نقد و انتقادهای مختلفی به جریان بررسی و برخی تصمیم‌گیری‌های نمایندگان وارد شد.

یکی از انتقادهای وارده به بررسی لایحه بودجه مربوط به تبصره9 بخش هزینه‌ای بودجه بود که مربوط به حوزه‌های ‌آموزش، پژوهش و فرهنگ است. نمایندگان در جریان بررسی این تبصره با پرداخت سرانه‌ای بودجه به دانشگاه‌ها همراهی نکردند تا کماکان با نادیده‌گرفتن بند9 اصل سوم قانون‌اساسی در بحث اجرای عدالت، بخش اعظمی از دانشجویان کشور از امکاناتی نظیر تسهیلات مالی به‌صورت ناعادلانه‌ای محروم بمانند. براساس مصوبه بهارستان‌نشینان بر‌اساس بند«ب» تبصره«9» ماده‌واحده لایحه بودجه1401 کل کشور، صد‌درصد (100%) وجوه اداره‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال1385 تا1400 تا سقف دوهزار میلیارد (2.000.000.000.000) ریال به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود. وجوه مذکور به صندوق‌های رفاه دانشجویی به‌عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد تا براساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی شود. اگر‌چه در بخش آخر این بند اجازه اختصاص وجوهی از محل منابع این بند در قالب وام شهریه دانشجویی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی داده شده، اما بررسی تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد بخش بزرگی از جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد که یک‌سوم جمعیت دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهند از این امکان بی‌بهره خواهند ماند، در‌حالی که حتی با درنظر گرفتن جمعیت دانشجویان شهریه‌پرداز در کشور انتظار می‌رفت در جریان بودجه سال آینده زمینه رفع این تبعیض علیه دانشجویان دانشگاه آزاد فراهم شود.

این در‌حالی است که با پیشنهاد کمیسیون قضایی و نمایندگان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است به دانشجویان دانشگاه علوم‌قضایی و خدمات اداری نیز همانند دانشجویان سایر دانشگاه‌ها، تسهیلات دانشجویی پرداخت کرده و ارائه خدمات کند. این تصمیم در‌حالی صورت گرفت که دانشجویان این دانشگاه درطول تحصیل مقرری بورس (حقوق ماهانه کارآموزان قضایی) دریافت می‌کنند.

مرتبط ها