کد خبر: 70377

دانش‌آموخته نانوالکترونیک:

شناسایی بیماری های پنهان لثه تنها در 10 دقیقه

ما موفق به تولید کیت تشخیص بیماری‌های لثه شده‌ایم که تنها راه در دنیاست که این بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص داده که با استفاده از نانوتکنولوژی میسر شده است. ما در این کیت، از بخش‌هایی استفاده می‌کنیم که کامپونت‌های نانومتری هستند و به ما کمک می‌کنند چنین حساسیتی را برای ما فراهم کنند.

ندا اظهری، خبرنگارگروه دانشگاه: بیماری‌های لثه شامل بیماری‌های دهان و دندان هستند که ممکن است تا دهه‌ها به‌صورت پنهان و حتی بدون هیچ درد و عارضه‌ای وجود داشته باشند. بیماری‌های لثه درنهایت اگر به‌موقع درمان نشوند، ممکن است موجب لق‌شدن یا افتادن دندان‌ها شود. بیش از نیمی از مردم کشور با بیماری‌های لثه دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما عده زیادی از آنها از بیماری خود مطلع نیستند. این بیماری همچنین با تقابل با بیماری‌هایی مانند نارسایی‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های تنفسی می‌تواند سلامت افراد به‌ویژه مادران باردار را تهدید کند.

محققان یک شرکت استارتاپی موفق به تولید نوعی کیت تشخیص بیماری‌های لثه (پریودونتایت) شده‌اند که قادر است این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد و به این ترتیب به درمان ساده‌تر و بی‌دردسرتر بیماری‌های لثه کمک کند. از این کیت‌ها همچنین می‌توان در پایش روند درمان کمک کرد.  عادل غیاث، دانش‌آموخته نانوالکترونیک از دانشگاه سوتهمپتن انگلیس به «فرهیختگان» گفت: «ما موفق به تولید کیت تشخیص بیماری‌های لثه شده‌ایم که تنها راه در دنیاست که این بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص داده که با استفاده از نانوتکنولوژی میسر شده است. ما در این کیت، از بخش‌هایی استفاده می‌کنیم که کامپونت‌های نانومتری هستند و به ما کمک می‌کنند چنین حساسیتی را برای ما فراهم کنند. این کیت سریع و آسان و قابل حمل طراحی شده است که هر کسی به‌راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. این کیت تنها با گرفتن نمونه بزاق قادر است بیماری‌های لثه را تشخیص دهد. برای این کار، سه قطره بزاق روی قسمت جمع‌آوری بزاق قرار می‌گیرد و در کمتر از 10دقیقه جواب مثبت یا منفی تست را ارائه می‌دهد.»  به گفته غیاث، در این فرآیند، یک‌سری فاکتورهایی به‌دلیل وجود بیماری در دهان بروز و ظهور پیدا می‌کنند. این کیت، قابلیت شناسایی وجود این فاکتورها را در غلظت‌های خیلی کم دارد. دقت این کیت بیش از 93درصد گزارش شده است و حساسیت و اختصاصی بودن آن بیش از 85درصد است. با کمک این کیت می‌توانیم افرادی را که به‌طور پنهان دچار بیماری‌های لثه هستند، شناسایی کرده و به پیشبرد روند درمان کمک کنیم و در مسیر بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان حرکت کنیم. او اشاره کرد تنها یک نمونه از این کیت در دنیا تولید شده است که توسط گروهی تحقیقاتی در فنلاند و آلمان توسعه داده شده و به‌دلیل نبود دانش ساخت این کیت، ما اقدام به بومی‌سازی محصول کردیم. کیت نمونه خارجی هم با همین مکانیسم و با استفاده از فناوری نانو تولید شده است با این تفاوت که نمونه کیت ایرانی با بیش از 10برابر کاهش قیمت نسبت به نمونه کیت خارجی دراختیار مردم قرار می‌گیرد. نمونه خارجی تا زمانی که بخواهد در اختیار کاربر ایرانی قرار گیرد، حدود یک میلیون و 800هزار تومان قیمت خواهد داشت اما کیت تولید داخل تنها با 120هزار تومان عرضه خواهد شد. این کیت‌های تشخیصی در دنیا هم ابزار جدیدی بوده و گسترش زیادی پیدا نکرده است.

مرتبط ها