کد خبر: 70050

آخرین وضعیت 1500 دانشجوی ایرانی

آخرین گزارش‌ها از دانشجویان ایرانی که در اوکراین سردرگم هستند نشان می‌دهد همه دانشجویان ایرانی در سلامت به سر می‌برند و قرار است طی روزهای آینده با پروازهای ویژه به کشور منتقل شوند.

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان به‌تازگی اعلام کرده است 1424 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های اوکراین مشغول به تحصیل بوده‌اند که از این تعداد، 499 نفر از آنها، دانشجویان مربوط به رشته‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. آخرین گزارش‌ها از دانشجویان ایرانی که در اوکراین سردرگم هستند نشان می‌دهد همه دانشجویان ایرانی در سلامت به سر می‌برند و قرار است طی روزهای آینده با پروازهای ویژه به کشور منتقل شوند. او به طراحی سامانه‌ای در وزارت خارجه اشاره کرد که دانشجویانی‌که قصد بازگشت به کشور را دارند می‌توانند از این طریق ثبت‌نام کنند تا از مسیرهای امن به کشور بازگردانده شوند. قرار است مدارک تحصیلی دانشجویان مشغول به تحصیل در اوکراین به شرط تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی موردارزیابی قرار گیرد. این دانشجویان پس از ورود به کشور، می‌توانند تا چهار ماه اقامت داشته و در صورت تمایل، این مدت تا سه ماه دیگر تمدید می‌شود.

با توجه به شرایط اضطراری ایجادشده و جنگ بین روسیه و اوکراین، مقامات ایرانی متعهد شده‌اند با برگرداندن این دانشجویان به کشور، امکان ادامه‌تحصیل آنها را در دانشگاه‌های داخل فراهم ‌آورند. اما درعین‌حال، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرده است قادر به پذیرش دانشجویان ایرانی شاغل به‌تحصیل در اوکراین در دانشگاه‌های داخل کشور نیستیم و ظرفیتی برای پذیرش آنها نداریم. این امر درکنار نگرانی دانشجویان از وضعیت امنیتی خود در اوکراین و کشورهای همسایه، می‌تواند نگرانی مضاعفی را درباره وضعیت ادامه‌تحصیل خود پس از بازگشت به کشور ایجاد کند. درحالی‌که وضعیت اوکراین برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی به کشور مناسب نیست، مقامات ایرانی در تلاشند آنها را از کشورهای همسایه ازجمله رومانی و مجارستان برگردانند.

مرتبط ها