کد خبر: 70003

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دبیر انجمن کوراش و مسئول تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد

خسرویار: دانشگاه آزادی‌ها در ترکیب تیم قهرمان بودند

بعد از حواشی بسیاری که حدود سه سال پیش در فدراسیون جودو اتفاق افتاد، تصمیم بر جدایی کوراش از این فدراسیون و پیوستنش به فدراسیون ووشو شد. بعد از ورودش به فدراسیون ووشو با توجه به بستر بسیار مناسب مدیریتی و کاری که به دور از حاشیه بود توانست عملکرد بسیار بالایی از خودش نشان بدهد، به‌طوری‌که الان در تمام استان‌های کشور کوراش فعال است و نمایندگی دارد و خانواده کوراش به‌سرعت رشد کردند.

نسیم شیرازی، خبرنگار: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد میزبان دومین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کوراش با عنوان جام پوریای  ولی و یادواره شهدای سلامت شد تا این بار کوراش‌کاران در قالب 8 تیم از استان‌های مختلف روی تشک دانشگاه آزاد اسلامی، برای تصاحب جواز رفتن به هند و حضور در مسابقات باشگاه‌های جهان، نبرد کنند. کوراشی که تا همین چند سال پیش زیرمجموعه فدراسیون جودو بود ولی حالا همراه فدراسیون ووشو روزهای پرکاری را می‌گذراند. در این رقابت‌ها که تیم‌های توسعه عمران فخر بجنورد، رعد پدافند نیروهای هوایی ارتش، بازرگانی راستین وجدانی، آلومینای ایران، شادیلون خراسان رضوی، پارس‌ام‌اس اصفهان، ایلماه درگز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خراسان شمالی، شرکت کرده بودند دو تیم توسعه عمران فخر بجنورد و رعد پدافند نیروهای هوایی ارتش در رده اول و دوم جدول لیگ برتر قرار گرفتند تا در سال 1401 راهی جزیره گوای هند و جام باشگاه‌های جهان شوند. این مسابقات که 10 داور بین‌المللی قضاوت آن را برعهده داشتند، آماده‌سازی ملی‌پوشان کوراش برای بازی‌های آسیایی کوراش هم خواهد بود. کوراشی که ایران و خراسان شمالی یکی از قطب‌های آن در دنیا محسوب می‌شوند و آمدنش به بازی‌های آسیایی نوید روزهای خوش‌رنگی را به آینده این رشته می‌دهد. در همین خصوص پای صحبت‌های کوروش خسرویار، دبیر انجمن کوراش کشور که یک کرسی هم در داوری جهانی به دست آورده است، نشستیم. در ادامه صحبت‌های او با «فرهیختگان» را درباره پساجدایی کوراش از جودو و این روزهای این رشته ورزشی و البته لیگ برتری که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، خواهید خواند.

ابتدا از لیگ برتر بگویید، نتایج قابل پیش‌بینی بود؟

دومین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور طی دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برگزار شد که ۸ تیم در دو گروه ۴ تیمی رقابت کردند و از هر گروه دو تیم صعود کردند که درنهایت تیم‌ها بعد از رقابت دوره‌ای جایشان را در جدول لیگ برتر شناختند. این دوره از مسابقات با کمک و همیاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برگزار شد و جا دارد از مدیریت این دانشگاه دکتر کاظمی و همچنین از اسپانسرهای تیم‌های شرکت‌کننده که نهایت تلاش‌شان را در برگزاری این مسابقات داشتند تشکر کنم که با حمایت تمام رقابت‌های این دوره از مسابقات هم به صورت لایو از اینستاگرام انجمن کوراش کشور و هم از شبکه‌های اترک خراسان شمالی و شبکه ورزش به صورت مستقیم پخش شد. در این مسابقات ۱۳۰ ورزشکار حضور پیدا کردند که همگی بهترین‌های کوراش، جودو و چوخه کشور بودند. سطح این مسابقات بسیار بالا بود، مخصوصا در دور نهایی که هر مسابقه‌ای به منزله یک انتخابی تیم ملی و فینال قهرمانی کشور محسوب می‌شد، واقعا سطح رقابت‌ها بالا بود و آنهایی که مسابقات را دیدند واقعا لذت بردند. این قطعا به آمادگی تیم ملی در آستانه برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا که 26 اسفندماه برگزار می‌شود کمک می‌کند و البته که متعاقب آن سال آینده بازی‌های آسیایی را داریم که در آن شرکت و افتخار‌آفرینی خواهیم داشت.

چطور شد که دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد میزبان لیگ برتر کوراش شد؟

پیشنهاد به کاظمی، رئیس دانشگاه آزاد بجنورد و خراسان شمالی، با استقبال مسئولان روبه‌رو شد و از آنجایی که سالن دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد سالن استاندارد مسابقه‌ای است مسابقات به بهترین نحو و با استاندارد بالا برگزار شد.

2 تیم برتر هم راهی مسابقات باشگاه‌های جهان می‌شوند.

بله و این مسابقات لیگ باشگاه‌های کشور به‌منظور ترویج و همچنین آمادگی کوراش‌کاران مخصوصا در شرایط پاندمی کرونا بعد از سه سال مجدد برگزار شد. با توجه به اینکه تیم‌های اول تا سوم مسابقات جهانی دو سهمیه کسب می‌کنند و تیم جمهوری اسلامی ایران هم در سال ۲۰۱۹ نایب قهرمان جهان شد، آذرماه سال آینده دو تیم توسعه و عمران فخر بجنورد  و رعد پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران راهی مسابقات به میزبانی هند خواهند شد.

دانشگاه آزاد اسلامی هم در این مسابقات حضور داشت ولی از گروهش بالا نیامد، عملکرد تیم دانشگاه را چطور دیدید؟

با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در اکثر رشته‌های ورزشی از همگانی و قهرمانی سرآمد است و بهترین‌های کوراش ایران هم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند بیشترشان در ترکیب تیم‌های دیگر هم بودند. در تیم قهرمان آقایان قوی‌باز و پاکدل، محمدی بریمانلو و سعیدی برجی که همه از دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند ولی در ترکیب تیم‌های دیگر حضور داشتند، موافقت شد که یک تیم در قالب تیم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی از دانشجویان و جوانان حاضر در دانشگاه تشکیل شود و این تیم توانست در گروه خودش سوم شود ولی به مرحله نهایی صعود نکرد و امیدواریم با پشتیبانی از دانشجویان دانشگاه آزاد، ورزشکارانی که در قالب تیم‌های ملی به مسابقات آسیایی و بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند، پرچمدار این دانشگاه در مسابقات مختلف باشند.

کوراش در بازی‌های آسیایی هم نماینده دارد، در این مورد بیشتر توضیح دهید. تاکنون چه اقداماتی برای آماده‌سازی بازی‌های آسیایی انجام شده است؟

در بازی‌های آسیایی گوانجو و در رشته کوراش در چهار وزن آقایان و سه وزن بانوان ورزشکار خواهیم داشت و خوشبختانه بعد از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در تیرماه سال گذشته ۷ مرحله اردوی آماده‌سازی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا و یک مرحله اردوی آماده‌سازی برای حضور در بازی‌های آسیایی گوانجو انجام گرفت و قرار است دو تیم کامل آقایان و بانوان روز ۲۶ اسفندماه به مسابقات قهرمانی آسیا در شهر دوشنبه تاجیکستان اعزام شوند که این مسابقات رنکینگ بازی‌های آسیایی است و امیدواریم که ورزشکاران ایران با کسب مدال‌ها و جایگاه‌های اول، دوم و سوم رنکینگ خودشان را ارتقا بدهند تا از شرایط خوب جدول و قرعه در بازی‌های آسیایی استفاده کنند.

درمورد کوراش ایران و برنامه‌های آینده‌اش بگویید.

 بعد از حواشی بسیاری که حدود سه سال پیش در فدراسیون جودو اتفاق افتاد، تصمیم بر جدایی کوراش از این فدراسیون و پیوستنش به فدراسیون ووشو شد. بعد از ورودش به فدراسیون ووشو با توجه به بستر بسیار مناسب مدیریتی و کاری که به دور از حاشیه بود توانست عملکرد بسیار بالایی از خودش نشان بدهد، به‌طوری‌که الان در تمام استان‌های کشور کوراش فعال است و نمایندگی دارد و خانواده کوراش به‌سرعت رشد کردند. برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در تمام رده‌های سنی در طول سال، برگزاری دوره‌های داوری برای آقایان و بانوان به‌‌صورت منطقه‌ای برای گسترش این رشته و برگزاری دوره‌های داوری به‌صورت منطقه‌ای و استانی برای گسترش همزمان و متوازن این رشته در کشور در دستور‌کار قرار گرفت و هر ماه شاهد برگزاری این دوره‌ها بودیم و هستیم و من فکر می‌کنم با توجه به اینکه این پتانسیل در کشورمان وجود دارد و درحالی که شاهد تعلیق جودو و افولش هستیم، شاهد جذب حداکثری ورزشکاران علاقه‌مند به کوراش و گسترش این رشته در کشور بودیم و خواهیم بود.

فکر می‌کنید کوراش راهی به سوی المپیک پیدا خواهد کرد؟

در تابستان سال گذشته شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور کشور ازبکستان دستوری مبنی‌بر گسترش کوراش و حمایت و راهیابی‌اش به مسابقات المپیک و سرمایه‌گذاری در این رشته داد و دولت ازبکستان و فدراسیون جهانی کنفدراسیون کوراش آسیا درصدد برنامه جامعی برای ورود به المپیک هستند، البته با توجه به اینکه ورود به المپیک یکی از دشوارترین کارها در ورزش است، یک برنامه جدید، دقیق و پرهزینه را برای رشته کوراش پیش‌بینی کردند و امیدوارند در المپیک ۲۰۲۸ این رشته به‌صورت نمایشی وارد بازی‌های المپیک شود تا در آینده به‌صورت رسمی وارد بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان شود.

کوراش و جودو از یک خانواده بودند که کوراش جدا و زیرمجموعه ووشو شد، این جدایی را به نفع کوراش ایران می‌بینید؟

قطعا کوراش به لحاظ تکنیکی و برگزاری و جامعه هدفش بسیار شبیه به جامعه جودو است ولی به‌هر‌حال با توجه به حواشی حضور در فدراسیون جودو و تعلیق خودخواسته و عملکرد بسیار پرحاشیه و ضعیف این فدراسیون، کوراش مجبور به جدایی از این فدراسیون شد، درحالی‌که بسیاری از زیرساخت‌های مشترک را داشتند. به عقیده من حتی در شرایط تعلیق هم کوراش می‌توانست این رشته را هم نجات بدهد که در هر صورت این اتفاق نیفتاد و کوراش برای اینکه آسیبی از بابت این سوء‌مدیریت نبیند وارد فدراسیون ووشو شد و توانست بهترین عملکرد خودش را در طول حضورش در این فدراسیون داشته باشد.

مرتبط ها