کد خبر: 69948

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت:

صادرات خدمات فنی‌ومهندسی در 5 سال آینده روند صعودی خواهد داشت

در کشور ما سطوح مختلفی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های مادر، دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی وجود دارد. متاسفانه تفاوت وضعیت یا سطح در این دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. بعضی از آنها در سطح جهانی کار می‌کنند، بعضی از آنها متوسط و بعضی دیگر از سطح متوسط نیز پایین‌تر هستند. آنچه نیاز داریم این است که وضعیت را به میزانی ارتقا دهیم که از حدی پایین‌تر نباشد.

 محمدحسن بازیار، عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت در تشریح وضعیت حال‌حاضر رشته‌های فنی‌ومهندسی در کشور، گفت: «در کشور ما سطوح مختلفی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های مادر، دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی وجود دارد. متاسفانه تفاوت وضعیت یا سطح در این دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. بعضی از آنها در سطح جهانی کار می‌کنند، بعضی از آنها متوسط و بعضی دیگر از سطح متوسط نیز پایین‌تر هستند. آنچه نیاز داریم این است که وضعیت را به میزانی ارتقا دهیم که از حدی پایین‌تر نباشد.»

بازیار با اشاره به استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان این رشته اظهار داشت: «این سوال به این که چند درصد از فارغ‌التحصیلان فنی‌ومهندسی در حوزه تخصص خود کار می‌کنند، بازمی‌گردد. این مقدار متغیر است و بیشتر باید به‌سمتی برویم که گسترش کمی را به‌سرعت کاهش دهیم. حتی برای برخی رشته‌ها که در نقاطی از کشور توسعه یافته‌ و پیشرفتی داشته‌اند، باید ماموریت‌های دیگری برای آنها تعریف شود. در کشور ما نباید در سطح گسترده برای آموزش رشته‌های فنی‌ومهندسی هزینه شود. به‌عبارت دیگر از ظرفیت کشور باید برای سایر رشته‌ها استفاده کنیم؛ چراکه در سال‌های آینده ممکن است به رشته‌های دیگر نیاز داشته باشیم و رشته‌های فنی‌ومهندسی محدودتر شوند.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت با تاکید بر اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با فنی‌ومهندسی در کشور کافی است، خاطرنشان کرد: «در کشور کمبودی در این زمینه وجود ندارد، ازاین‌رو در 5سال آینده و چنان‌که صادرات فنی‌ومهندسی بیشتر شود که احتمال افزایش زیاد است، نیروی انسانی‌ای که درحال‌حاضر تربیت می‌کنیم، بیش از نیاز ما در آینده خواهد بود. به‌عبارت دیگر اصلا ضرورتی ندارد به‌سمت افزایش تعداد نیروها برویم حتی می‌توانیم تعداد موجود را تا اندازه‌ای محدود و کم کنیم. ظرفیت حال‌حاضر درخصوص فارغ‌التحصیلان ما در رشته‌های فنی‌ومهندسی جوابگوی نیاز به این خدمات و صادرات خدمات فنی‌ومهندسی خواهد بود.»

مرتبط ها