کد خبر: 69709

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خبر داد

اختصاص 2 جلسه از کلاس‌های معارف به مباحث مهدویت

برای ترم جاری درنظر داریم با همکاری اساتید دروس معارف به‌طور خاص درس اندیشه2 بتوانیم دو جلسه کلاس درس را با پرداختن به مبحث مهدویت داشته باشیم. همچنین روز گذشته نیز در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار شد، مصوب شد تا موضوعات مشترک بین مبحث مهدویت و نهج‌البلاغه پایش و در سامانه پژوهشیار بارگزاری شود.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، ورود علمی به موضوع مهدویت را کلید زده و از 13رجب (روز سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه) جشنواره فرهنگی و هنری امامت و مهدویت را آغاز کرده است. حسن عارضی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درخصوص چگونگی ورود این نهاد به مبحث مهدویت اظهار کرد: «براساس دستور دکتر طهرانچی مسئولیت برگزاری برنامه‌های حوزه مهدویت برای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تعریف و مدیریت آن نیز بر عهده دکتر پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان قرار گرفت. از آنجاکه نهاد رهبری در زمینه مهدویت فعالیت‌هایی را پیش از این داشت، همکاری خود را با دانشگاه آغاز و دبیرخانه مهدویت با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تاسیس شد.»

او در ادامه گفت: «برای پیشبرد اهداف، رابطانی در هفت استان انتخاب و با آنها تا به امروز چندین جلسه مشترک و غیرمشترک برگزار شده است. همچنین در روزهای اخیر توانستیم در جلسه‌ای که با تمام رابطان استان‌ها برگزار شد، طرح‌های پژوهشی و آموزشی مناسب را انتخاب و تصویب کرده که در این زمینه حدود 3 هزار و 500 موضوع پژوهشی پایش شده است. بنابراین دبیرخانه توانست نظام مشخصی را برای این حوزه‌ها تعریف کرده و از میان عنوان‌های پژوهشی مطرح‌شده، بیش از 200 عنوان را نیز در سامانه پژوهشیار بارگذاری کند.»

عارضی در ادامه با بیان فعالیت‌های دبیرخانه مهدویت در حوزه فرهنگی افزود: «در این خصوص، برگزاری جشنواره‌های متفاوتی درنظر گرفته شده که اولین جشنواره از تاریخ 26 بهمن مصادف با 13 رجب آغاز شد و تا 27 اسفندماه مصادف با 15 شعبان ادامه دارد. فعالیت‌های این جشنواره نیز در هر استان آغاز شده و مباحث مخصوص برای هر استان نیز تعیین شده است. همچنین درصدد هستیم پویش یوسف زهرا را در شهر قم همزمان با نیمه شعبان به‌صورت موکب‌هایی در بلوار پیامبر برگزار کنیم که البته اجرای این طرح به میزان شیوع کرونا در کشور بستگی دارد.»

مسئول نهاد رهبری استان اصفهان درخصوص فعالیت‌های آموزشی در دبیرخانه مهدویت ادامه داد: «برای ترم جاری درنظر داریم با همکاری اساتید دروس معارف به‌طور خاص درس اندیشه2 بتوانیم دو جلسه کلاس درس را با پرداختن به مبحث مهدویت داشته باشیم. همچنین روز گذشته نیز در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار شد، مصوب شد تا موضوعات مشترک بین مبحث مهدویت و نهج‌البلاغه پایش و در سامانه پژوهشیار بارگزاری شود.»

او  درخصوص میزان اثربخشی این نوع از فعالیت‌ها در مقابله با هجمه حمله رسانه‌ای غربی به‌ویژه هالیوود و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به جنگ رسانه‌ای، عنوان کرد: «برای مواجهه با این جنگ رسانه‌ای باید کارهای ایجابی صورت بگیرد تا بتوانیم در اقدام نخست حضرت حجت(عج) را به‌درستی برای جوانان معرفی کرده و پس از آن به ویژگی‌های حکومت مهدوی بپردازیم. در همین راستا جلسه‌ای نیز در نهاد رهبری برگزار و تصمیم بر آن شد تا دست‌نامه‌هایی نگارش و دراختیار دانشجویان قرار گیرد تا مشخص شود مهدویت در کدام بخش از زندگی آنها تعریف شده است. اگر این اقدام انجام نگرفته و مشخص نشود که مهدویت در کدام بخش از زندگی جوانان تعریف شده است، ارتباط مناسبی با این موضوع برقرار نمی‌شود و ما فعالیت عالمانه و مناسبی را انجام نداده‌ایم. همچنین میزان اثرگذاری این طرح هم کم می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر تنها به فعالیت‌های تبلیغاتی بسنده کنیم، قطعا اثرگذاری کمی دارد. برای مثال اگر در مباحث احساسی عملکرد مناسب و بااهمیتی داشته و بتوانیم در ارتباط فردی میان یک شیعه با امام زمان درست عمل کنیم، باز هم نتوانسته‌ایم فعالیت مناسبی انجام دهیم. هرچند این امر نیز به‌خودی خود اهمیت لازم را دارد. باید بتوانیم برای دانشجویان حکومت مهدوی را تبیین کنیم تا بدانند این حکومت برای بشریت چه آورده‌ای دارد.»

مسئول نهاد رهبری استان اصفهان با بیان فعالیت‌های انجام‌شده برای تبیین حکومت مهدوی و میان ادیان ابراهیمی دیگر ادامه داد: «برای بیان تبیین حکومت مهدوی و آنکه چه آورده‌هایی برای بشریت دارد می‌توانیم با دیگر ادیان ابراهیمی نیز در ارتباط باشیم. در این راستا با اسقف اعظم مسیحیان که ساکن اصفهان هستند دیدار و گفت‌وگویی برقرار شد تا بتوانیم در این خصوص گفت‌وگوی ادیان را برگزار کرده و ذیل آن به مبحث منجی بپردازیم. به‌طور کل ذات بشری علاقه به‌سوی کمال دارد. باید مشخص شود که این رسیدن به کمال با توحید و تشکیل حکومت مهدوی و ظهور منجی موعود انجام می‌گیرد. حتی در این زمینه می‌توانیم از مذاهب غیر از ادیان ابراهیمی هم کمک بگیریم، زیرا میل به کمال در همه نوع بشر قرار دارد.»

عارضی درخصوص زمان و میزان اثرگذاری فعالیت‌های مهدوی اظهار کرد: «قطعا موج‌آفرینی با خودش اثرگذاری را دارد. برای مثال زمانی که در دانشگاه آزاد اسلامی که در همه استان‌ها چندین واحد دارد، بین این واحدها یک جشنواره مهدوی بر محور امام‌زمان(عج) شکل بگیرد و در دروس معارف به این موضوع پرداخته شود، اثرگذاری خود را در قدم اول خواهد داشت. اهمیت برای قدم‌های بعدی است تا به‌سمت تبیین حکومت برویم. اگر در همین قدم اول متوقف شویم، احتمال دارد اثر لازم را نداشته باشیم.»

مرتبط ها