کد خبر: 69655

دیدارهای پلی‌آف لیگ اروپا و رقابت جذاب مدعیان

ورود طارمی و رفقا به تورنمنت جدید

پورتو پس از راهیابی به لیگ اروپا در قرعه‌کشی با حریفی نسبتا دشوار به نام لاتزیو روبه‌رو خواهد شد که با هدایت مائوریتسیو ساری در رده ششم جدول این فصل سری A حضور دارد. این تیم پرتغالی در نیم‌فصل چند بازیکن خوب خود را از دست داد اما همچنان روند خوبش در لیگ را حفظ کرده.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: زمانی که قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل جاری برگزار شد بسیاری گروه B را گروه مرگ نامیدند حضور 4 تیم خوب در کنار هم نوید رقابتی جذاب و تماشایی را می‌داد و این قرعه برای تیمی مثل پورتو که امید داشت تا بتواند در این فصل با توجه به نمایش خوبی که در دو فصل اخیر ارائه کرده است بتواند دوباره راهی مرحله حذفی شود کمی ناامید‌کننده بود. یاران طارمی باید با لیورپول، اتلتیکو مادرید و میلان دیدار می‌کردند و هواداران این تیم با توجه به گروهی که در آن قرار داشتند امید زیادی به صعود نداشتند. آنها اما با عملکرد خوب خود تا روز آخر امیدوار ماندند و اگر کمی خوش‌شانس بودند می‌توانستند با کسب یک تساوی برابر اتلتیکو راهی مرحله حذفی شوند.

امیدوار به فرم خوب ستاره ایرانی

طارمی هم نتوانست در این دیدار دشوار مانع از شکست تیمش شود تا پورتو با قرار گرفتن در رده سوم گروه راهی لیگ اروپا شود اما در این دوره مسابقات نسبت به سال‌های قبل دچار یک تغییر مهم شده و برخلاف همیشه که تیم‌های راه‌یافته از لیگ قهرمانان در دور یک‌شانزدهم نهایی با سایر تیم‌ها رقابت می‌کردند این‌بار یوفا فرمت برگزاری مسابقات را تغییر داد. به این ترتیب که تیم‌های دوم گروه‌های لیگ اروپا در یک مرحله پلی‌آف برابر تیم‌هایی که از لیگ قهرمانان آمده‌اند به‌صورت رفت و برگشت مسابقه می‌دهند و تیم‌های پیروز در یک‌هشتم نهایی با برندگان مرحله گروهی این رقابت‌ها روبه‌رو می‌شوند. به این ترتیب تیم‌های اول گروه‌ها در لیگ اروپا نه‌تنها در یک‌هشتم نهایی با هم روبه‌رو نمی‌شوند بلکه این مزیت را دارند که در بازی برگشت این مرحله میزبان باشند.

پورتو پس از راهیابی به لیگ اروپا در قرعه‌کشی با حریفی نسبتا دشوار به نام لاتزیو روبه‌رو خواهد شد که با هدایت مائوریتسیو ساری در رده ششم جدول این فصل سری A حضور دارد. این تیم پرتغالی در نیم‌فصل چند بازیکن خوب خود را از دست داد اما همچنان روند خوبش در لیگ را حفظ کرده و به عقیده بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های ایتالیایی و پرتغالی امید اصلی کونسیسائو برای مسابقه امشب مهدی طارمی خواهد بود که در هفته‌های اخیر در فرم بسیار خوبی قرار دارد.

مدیران باشگاه با توجه به اینکه قرارداد خسوس کرونا و سرجیو اولیویرا در ماه‌های پایانی خود قرار داشت مجبور شدند این دو بازیکن را به ترتیب به سویا و رم بفروشند اما درباره لوئیس دیاز شرایط متفاوت بود و او با پیشنهاد وسوسه‌کننده لیورپول روبه‌رو شد. به همین دلیل پورتو نتوانست برابر این پیشنهاد و تمایل ستاره کلمبیایی برای جدایی مقاومت کند و او را راهی آنفیلد کرد. به این ترتیب حالا در خط حمله بیشتر بار تیم روی دوش طارمی و اوانیلسون قرار دارد. روزنامه کوریره دلواسپورت ایتالیا روز دوشنبه در گزارشی به کادر فنی لاتزیو هشدار داده بود که مراقب حرکات مهاجم ایرانی پورتو باشند و او را خطرناک‌ترین بازیکن این تیم نامیده بود.

سایت «جورنال نوتیسیاس» پرتغال نیز درباره این دیدار می‌نویسد: «پورتو در دور گروهی لیگ قهرمانان با بدشانسی فرصت صعود به مرحله حذفی را از دست داد و حالا امیدوار است تا بتواند در لیگ قهرمانان خود را به مراحل پایانی برساند البته این تیم در این تورنمنت هم رقبای سرسختی را پیش رو دارد و با وجود اینکه این جام دومین تورنمنت مهم باشگاهی اروپا محسوب می‌شود اما تیم‌های نامدار و مشهوری در دور حذفی آن حضور دارند. لاتزیو نخستین حریف آنها در این مسابقات است که در گروه خود پشت سر گالاتاسرای ترکیه قرار گرفت. با این حال آنها تیمی قدرتمند هستند که بازیکنانی چون چیرو ایموبیله، سرگئی میلینکوویچ ساویچ و لوکاس لیوا را در اختیار دارند و با هدایت مائوریتسیو ساری فصلی نسبتا خوبی را سپری می‌کنند. پورتو هم در این دیدار غایبان مهمی نسبت به دیدارهای قبلی خود در اروپا دارد؛ چراکه دیاز در نیم‌فصل راهی لیورپول شده و آگوستین مارچسین و وندل به دلیل محرومیت نمی‌توانند تیم خود را در بازی پنجشنبه شب همراهی کنند. پورتو مدت‌هاست در لیگ باخت نداشته و برتری برابر این تیم به‌خصوص در زمین آنها کار بسیار دشواری است. به همین دلیل لاتزیو احتمالا برای کسب یک تساوی راهی پرتغال می‌شود تا شاید در دیدار برگشت بتواند نتیجه بهتری در زمین خود کسب کند. پورتو در این بازی هم بدون شک روی حرکات مهدی طارمی حساب ویژه‌ای خواهد کرد و امیدوار است به کمک این مهاجم ایرانی باز هم بتواند یک برد شیرین دیگر کسب کند. این مهاجم ایرانی در ابتدای هفته و در دیدار برابر اسپورتینگ لیسبون بار دیگر ارزش‌های خود را نشان داد و با یک گل و یک پاس‌گل ستاره تیمش بود تا پورتو این بازی را با وجود دو گل عقب افتادن نبازد و فاصله 6 امتیازی‌اش با اسپورتینگ رده‌دومی را حفظ کند. آنها حالا با خیالی راحت نسبت به حفظ صدر جدول لیگ راهی رقابت‌های اروپایی شده‌اند و امیدوارند این بار همانند لیگ قهرمانان با بدشانسی مواجه نشوند. کونسیسائو درحالی تیمش را برای رویارویی با لاتزیو آماده می‌کند که بیش از نیمی از بازیکنانش سابقه حضور در لیگ اروپا را ندارند و قرار است نخستین بازی خود در این تورنمنت را تجربه کنند. آخرین رویارویی دو تیم نیز به سال 2003 و نیمه‌نهایی جام یوفا برمی‌گردد که پورتو در بازی رفت در زمین خود 4 بر یک به برتری رسید و به لطف تساوی بدون گل در بازی برگشت به فینال رسید که در آن بازی هم سلتیک را برد و قهرمان شد.»

نخستین حضور طارمی در لیگ اروپا

طارمی تا پیش از حضور در پورتو هرگز بازی در تورنمنت‌های باشگاهی اروپایی را تجربه نکرده بود اما فصل پیش برای نخستین بار در لیگ قهرمانان به میدان رفت و توانست با گلزنی برابر یوونتوس و چلسی که دومی یکی از زیباترین گل‌های سال‌های اخیر این رقابت‌ها بود نامی برای خود دست‌وپا کند. او با پورتو تا یک‌چهارم نهایی هم رسید اما چلسی که درنهایت قهرمان هم شد سد راه این تیم برای ادامه مسیر شد. این فصل هم این ستاره گلزن دوباره در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی شد و این بار در جریان شکست سنگین تیمش مقابل لیورپول تک‌گل دراگون‌ها را زد و یک پاس‌گل هم برابر میلان داد.

او حالا برای نخستین بار قرار است در لیگ اروپا بازی کند و امیدوار است بتواند در این رقابت‌ها هم آمار خوبی از خود به‌جای بگذارد. او که در مقطعی از این فصل با بحران گلزنی روبه‌رو شده بود دوباره به روند خوب قبلی خود برگشته و در 6 بازی آخر تیمش که در زمین حضور داشته 5 گل و سه پاس‌گل ثبت کرده تا ستاره تیمش در سال جدید میلادی باشد. همین عملکرد خوب باعث شده کونسیسائو و تیمش در دیدارهای اخیر خود جای خالی لوئیس دیاز را حس نکنند و همچنان به یکه‌تازی خود در لیگ ادامه دهند. تنها نکته نگران‌کننده برای هواداران این تیم لغزش‌های زیاد در خط دفاعی پورتو است که باعث شده تا این تیم گل‌های زیادی دریافت کند و در 8 بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها تنها یک بار موفق به کلین‌شیت شده‌اند. با این حال مهاجمان تیم ازجمله طارمی جور مدافعان را کشیده و این تیم در 10 بازی خود در تمامی رقابت‌ها حداقل دو گل به ثمر رسانده است و 11 بازی از 12 مسابقه اخیرش را نیز با برد پشت‌سر گذاشته است. پورتو در دیدارهای خانگی آمار خوبی برابر تیم‌های ایتالیایی دارد و 7 برد، 6 تساوی و 4 شکست داشته است. با این حال در مجموع مقابل تیم‌های این کشور 11 برد، 10 تساوی و 15 شکست به دست آورده است.

سایت ایتالیایی «دلاتزیالی» در گزارش خود از مسابقه امشب نوشته است: «لاتزیو در دیدار پلی‌آف لیگ اروپا حریفی شناخته شده به نام پورتو را پیش رو دارد. آنها در لیگ خود صدرنشین هستند و در لیگ قهرمانان نیز بالاتر از میلان قرار گرفته و جواز حضور در لیگ اروپا را به دست آوردند. این تیم با مربیگری سرجیو کونسیسائو بیشتر از روش 2-4-4 استفاده می‌کند و در خط حمله از دو مهاجم استفاده می‌کند که یکی مهاجم اصلی و هدف است و دومی پشت سر او و بیشتر در فضاهای خالی بین مدافعان قرار می‌گیرد. در دیدارهای این فصل، کونسیسائو بیشتر از طارمی و اوانیلسون در این پست استفاده کرده است که هر دو مهاجمانی آماده و خطرناک هستند. طارمی ذاتا یک مهاجم شماره 9 است و در زدن ضربات آخر مهارت دارد. او در دو فصلی که در پورتو حضور داشته آمار گلزنی و گلسازی بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است. اوانیلسون نیز بیشتر به‌عنوان مهاجم کاذب بازی می‌کند و این زوج خطرناک در این فصل مجموعا 26 گل زده و 16 پاس‌گل را به ثبت رسانده‌اند.»

پورتو به جز سال 2003 که با ژوزه مورینیو قهرمان این تورنمنت(که در آن زمان جام یوفا نام داشت) شد در سال 2011 نیز با آندره ویاس بواس دومین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها را تجربه کرد و حالا امیدوار است با تیم خوبی که در اختیار دارد و با اتکا به روند درخشانی که در دو فصل اخیر داشته بتواند به سمت سومین قهرمانی‌اش پیش برود. شاگردان کونسیسائو در 50 بازی اخیر خود در لیگ بدون شکست بوده‌اند و با این عملکرد فوق‌العاده قهرمانی‌شان در این مسابقات دور از ذهن نیست.

بارسا و تجربه جدید اروپایی

امشب 7 دیدار دیگر نیز در شهرهای مختلف اروپایی برگزار می‌شود که شاید مهم‌ترین آنها رویارویی بارسلونا با ناپولی باشد. بارسا در کمال شگفتی در گروه نه‌چندان دشوار خود در لیگ قهرمانان پشت سر بایرن‌مونیخ و بنفیکا قرار گرفت و حالا به لیگ اروپا راه پیدا کرده است. شاگردان ژاوی که در نیم‌فصل با چند خرید جدید خود را تقویت کرده‌اند، اگرچه برد درخشانی را برابر اتلتیکومادرید تجربه کرده‌اند، این هفته در دربی برابر اسپانیول به‌زحمت به تساوی 2-2 رسیده‌اند. بازی امشب نخستین حضور تاریخ این تیم در لیگ اروپا خواهد بود و سابقه نداشته این تیم که همواره یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ قهرمانان طی سال‌های اخیر بوده، راهی دیگر جام اروپایی شود اما شرایط دو فصل اخیر بارسا و به‌خصوص جدایی چند ستاره ازجمله مسی و گریزمان و مشکلات مالی سبب شد آبی‌واناری‌ها حتی حضور در لیگ اروپا را نیز تجربه کنند.

شکست در سه بازی مرحله گروهی درنهایت باعث شد این تیم برای نخستین‌بار در 17 سال اخیر نتواند راهی مرحله حذفی شود. ژاوی که تیمش تا میانه‌های جدول لالیگا هم سقوط کرده بود، به‌خوبی توانست بارسا را به جمع 4 تیم برتر لیگ برگرداند اما تساوی این هفته برابر اسپانیول موجب شد فاصله آنها با رئال‌مادرید صدرنشین به 15 امتیاز برسد و در این شرایط بعید است در ادامه فصل بتوانند این فاصله را جبران کنند. به همین دلیل ژاوی با وجود به‌خدمت گرفتن نفراتی چون فران تورس، آداما ترائوره و پیر امریک اوبامیانگ شاید اصلی‌ترین هدفش کسب سهمیه لیگ قهرمانان سال آینده باشد که البته با قهرمانی در لیگ اروپا هم می‌تواند به این هدف برسد. کاتالان‌ها اگرچه در فرمت جدید این رقابت‌ها برای نخستین‌بار حاضر می‌شوند اما پیش از این در جام یوفا سابقه بازی دارند و آخرین بار در فصل 200۴-2003 در این جام حاضر بودند که در دور چهارم به سلتیک باختند و حذف شدند. آخرین رویارویی دوتیم به سال 2020 برمی‌گردد که در یک‌شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان به‌مصاف هم رفتند که بازی رفت در ایتالیا یک - یک مساوی شد و در بازی برگشت بارسا 3 بر یک در نوکمپ برد و راهی دور بعد شد.

هرقدر بارسا در این رقابت‌ها کم‌تجربه است، ناپولی سابقه زیادی در لیگ اروپا دارد و با 9 بار حضور در مراحل حذفی این تورنمنت به‌همراه آژاکس و المپیاکوس در این زمینه رکورددار هستند. شاگردان لوچانو اسپالتی در دور گروهی 10 امتیاز کسب کردند و پشت سر اسپارتاک مسکو و بالاتر از لسترسیتی و لژیا ورشو راهی دور بعد این مسابقات شدند. ناپولی این هفته در سری A به‌مصاف اینترمیلان رفت که در دیداری نزدیک به تساوی دست یافت تا با دو امتیاز اختلاف نسبت به میلان صدرنشین در رده سوم قرار بگیرد.

دیگر دیدار جذاب امشب را دو تیم دورتموند و رنجرز در آلمان برگزار می‌کنند. دورتموندی‌ها که با مصدومیت ارلینگ هالند از فرم خوب خود فاصله گرفته‌اند، این هفته با درخشش مارکو رویس موفق شده‌اند یونیون برلین را شکست دهند و با روحیه خوبی آماده میزبانی از حریف اسکاتلندی می‌شوند. بازگشت هالند از مصدومیت خبر خوبی برای فن‌برونکهورست و شاگردانش نیست و این تیم که با مربیگری استیون جرارد روزهای خوبی را در لیگ اسکاتلند سپری می‌کرد به‌تازگی شکست سنگینی را در دربی برابر سلتیک تجربه کرده است و حالا با یک امتیاز کمتر از همشهری در رتبه دوم لیگ قرار دارد.

در اسپانیا نیز سویا میزبان دینامو زاگرب خواهد بود. یاران صادق محرمی که در دور گروهی با وستهام، خنک بلژیک و راپید وین اتریش همگروه بودند، توانستند با نمایشی خوب و به‌خصوص برتری برابر حریف انگلیسی در دیدار آخر خود به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شوند. محرمی که بخش زیادی از فصل قبل را به‌دلیل مصدومیت از دست داده بود، امسال نیز کمتر در ترکیب تیمش به‌میدان می‌رود و آخرین بار حدود دوماه پیش تنها 45 دقیقه فرصت بازی در ترکیب تیمش را داشته و در 6 بازی اخیر تیمش یا نیمکت‌نشین بوده یا به‌دلیل حضور در اردوی تیم ملی نتوانسته دینامو را همراهی کند. زنیت - بتیس، شریف مولداوی - براگا، لایپزیگ - سوسیداد و آتالانتا - المپیاکوس دیگر دیدارهایی هستند که امشب برگزار می‌شوند.

مرتبط ها