کد خبر: 69131

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

22 تیم منتخب رویداد کرسی‌ها به مرحله کشوری اعزام می‌شوند

برگزاری کرسی ‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، از برنامه‌های بااهمیت و جدی پیش‌روی ماست که سال گذشته نخستین‌بار برگزار شد. امسال نیز دومین دوره این رقابت‌ها در سطح استان درحال برگزاری است و با استقبال بیش از سه‌برابری دانشجویان روبه‌رو شده است.

رضا عباسپور، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص عملکرد فرهنگی این واحد دانشگاهی، گفت: «واحد مشهد در تلاش بوده به لحاظ کیفیت و کمیت فعالیت‌‌‌های استان‌ها، مراکز و واحدهای دانشگاهی را ارزیابی کرده و پس از آن شاخص‌های فرهنگی در هر زمینه‌ای را مشخص کرده و براساس ابلاغ برمبنای مسئولیت و فعالیتی که هر واحد برعهده داشت، امتیازی را درنظر گرفتند. در ادامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پایش این ارزیابی‌ها را ثبت کرده و تصمیم بر آن شد تا راستی‌آزمایی انجام شده و کارنامه فرهنگی برای هر واحد دانشگاهی از واحدهای جامع تا ویژه سطح یک و سطح دو صادر شود. در این کارنامه‌ها واحد مشهد امتیاز بسیار خوب یعنی یک پله پایین‌تر از عالی را در سطح کشوری به دست‌ آورد و معاون فرهنگی واحد مشهد به‌همراه 4 نفر از دانشجویان دانشگاه‌ جزء برترین کشور شده و تقدیرنامه گرفتند. کارهای فرهنگی بسیار خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام گرفته اما تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی داریم.»

 جشنواره فرهنگی بومی‌ در سطح استان برگزار می‌کنیم

او درخصوص برنامه‌های پیش‌رو در حوزه فرهنگی واحد مشهد، عنوان کرد: «هدف دانشگاه چابک‌سازی و توانمندسازی نیروی انسانی و کادر دانشجویی در حوزه فرهنگ است تا بتوانیم خود و محیط خود را تقویت کنیم. درحال‌حاضر برای پیشبرد این هدف هم به شبکه‌سازی دانشجویی مشغول هستیم. همچنین معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درنظر دارد به‌صورت جدی و تمام‌قد در جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی با نگاه خلاقانه و ابتکاری حاضر شود. از دیگر فعالیت‌های مثبت این واحد در حوزه مطالعات فرهنگی این است که دانشگاه درنظر دارد جشنواره‌های بومی در سطح استان برگزار کند. همچنین مراسم‌ دینی- آیینی را هم که تا امروز به نحو احسن انجام داده‌ایم، در آینده نیز همین روند را ادامه خواهیم داد.»

عباسپور در ادامه برنامه‌های پیش‌روی واحد مشهد افزود: «برگزاری کرسی‌‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، از برنامه‌های بااهمیت و جدی پیش‌روی ماست که سال گذشته نخستین‌بار برگزار شد. امسال نیز دومین دوره این رقابت‌ها در سطح استان درحال برگزاری است و با استقبال بیش از سه‌برابری دانشجویان روبه‌رو شده است. به بیان دقیق‌تر سال گذشته در اولین دوره کرسی‌های آزاداندیشی 58 تیم دانشجویی در استان شرکت داشتند اما امسال در دومین دوره 190 تیم دانشجویی در این رقابت‌ها حضور دارند.»

 22 تیم منتخب رویداد کرسی‌ها  به مرحله کشوری اعزام می‌شوند

او در ادامه گفت: «این رقابت‌ها با داوری سه استاد برجسته و حضور کارشناسان مجری و به‌صورت رقابت‌های استانی هم‌اکنون درحال برگزاری است. 45 تیم دانشجویی از واحد مشهد و 145 تیم دیگر از واحدها و مراکز استان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در یک فضای کاملا آزاد و علمی با هم به رقابت می‌پردازند که در پایان رقابت‌های استانی 22 تیم منتخب به مرحله کشوری اعزام و از 20 تیم شایسته این رقابت‌ها نیز قدردانی خواهد شد.»

  افزایش تعداد نشریات دانشجویی فعال واحد  به 60 نشریه

عباسپور با بیان برنامه‌های معاونت دانشجویی فرهنگی واحد مشهد در دوران شیوع کرونا، گفت: «با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و سلب فضای حضوری دانشجویان، ما توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از طریق فضای مجازی و کانال ارتباطی استادان ارتباط خود را با دانشجویان حفظ و تقویت کنیم. برای مثال در جشنواره حماسه تا حماسه توانستیم با 6 هزار نفر از دانشجویان ارتباط برقرار کنیم. همچنین روند این ارتباط‌گیری در جشنواره‌های‌ رشد و امید نیز برقرار بوده و با سیل عظیمی از دانشجویانی روبه‌رو شدیم که در فضای مجازی با آنها ارتباط گرفته بودیم. واحد مشهد توانست در این ایام 10 نشریه دانشجویی را به 60 نشریه ارتقا دهد و حتی این روند پیشرفت در کانو‌ن‌های دانشگاه نیز بود و توانستیم 10 کانون ثبتی را که نیمی از آن فعال بود به 35 کانون ثبتی ارتقا دهیم، که از این تعداد 26 کانون فعال داریم و آن 9 کانون دیگر مخصوص انتخابات و منتظر هستند این رویداد شروع شود تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین این دانشگاه از 2 تشکل دانشگاهی به 10 تشکل دانشجویی و استادان رسیده و هدف‌مان این است که این تعداد را به 20 تشکل ارتقا دهیم.»

او در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در ایام بعد از کرونا اشاره کرد و افزود: «این دانشگاه فعالیت‌های خود را در ایام بعد از کرونا بهتر و دقیق‌تر ادامه می‌دهد و این روند سریع‌تر پیش می‌رود. این دانشگاه که توانست در این ایام عملکرد مثبت داشته باشد، درنظر دارد با حضوری شدن دانشگاه‌ها بهتر هم عمل کند. نشریات دانشگاهی که مجوز گرفتند در ایام پساکرونا به جذب دانشجویان می‌پردازند و به سمت افقی که ما آن را پیش‌روی خود تجسم کرده‌ایم با تمرکززدایی‌ای که درنظر داریم معاونت فرهنگی به‌عنوان ناظر باشد و فعالیت‌ها برعهده خود کانون‌ها و تشکل‌ها قرار گیرد، پیش خواهیم رفت.»  عباسپور معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: «60 نشریه در استان خراسان‌رضوی در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فعالیت دارند که در ایام پساکرونا می‌توانند موج تازه و نویی را با خود به‌همراه بیاورند. این نشریات با کسب مجوز برای فعالیت مجدد می‌توانند کار خود را بهتر از گذشته آغاز کنند. نشریات زبان دانشجو و پله‌ای برای ارتقای رشد و تعالی دانشجویان نیز هستند.»

مرتبط ها