کد خبر: 68789

مریم تاج‌آبادی‌ابراهیمی، مدیرعامل تک‌ژن زیست:

جلوگیری از خروج 50 میلیون دلار ارز با تولید 50 محصول دانش‌بنیان

سیاست‌های توسعه زیست فناوری در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از این صنعت و تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده با نظارت دفتر رهبری ابلاغ شود. حمایت عملی از تولید داخلی در برابر واردات شود. تولید داخلی را قربانی طمع واردات، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی نکنیم.

شرکت تک‌ژن زیست در سال1388 به‌عنوان اولین واحد صنعتی تولیدی میکروب‌های مفید و کاربردی در صنعت دارو و غذا شروع به‌کار کرد. هدف اصلی این شرکت تولید محصولاتی بر پایه سویه‌های بومی و سازگار با فلور میکروبی مردم ایران با کیفیتی در حد استاندارد‌های بین‌المللی است. این شرکت محصولاتی از قبیل: مکمل‌های پروبیوتیک انسانی، مکمل‌های پروبیوتیک دامی، پروبیوتیک غذایی، استارترها و پروبیوتیک‌های لبنی تولید می‌کند. مدیرعامل این شرکت به‌عنوان تنها سخنران زن در دیدار با رهبری، درباره حوزه زیست فناوری در دنیا و ایران توضیح داد و گفت: «من به‌عنوان یک بانوی ایرانی افتخار می‌کنم که توانسته‌ام متخصصان این حوزه را مدیریت کنم. در اینجا به‌عنوان یک استاد دانشگاه که دغدغه‌ای فراتر از تدریس و مقاله‌نویسی را دارد، به‌عنوان یک معلم که وظیفه دارد آینده روشن‌تری را برای جوانان کشورش ترسیم کند و به‌عنوان نماینده حوزه زیست فناوری، می‌خواهم درمورد توانمندی‌ها و دستاوردهایی که این حوزه داشته و آینده‌ای که این حوزه می‌تواند ترسیم کند، خدمت شما این گزارش را عرض کنم. بازار جهانی زیست فناوری با نرخ رشد 9/9درصد در سال1404، حدود 750میلیارد دلار خواهد بود. ما در ایران توانسته‌ایم صرفه‌جویی ارزی در حدود 1.8میلیارد دلار در حوزه دارو و غذا داشته باشیم. از طرف دیگر 60 هزاردانشجوی فارغ‌التحصیل در حوزه زیست فناوری و رشته‌های مرتبط را دارا هستیم. در این حوزه از نظر علمی جایگاه دوازدهم و از نظر تولیدی جزء 5کشور برتر آسیا هستیم. تقریبا 10درصد درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به حوزه زیست فناوری و 60درصد صادرات دانش‌بنیان‌های کشور مربوط به این حوزه بوده است.» مریم تاج‌آبادی‌ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تک‌ژن زیست، درباره دیدار دیروز با رهبر معظم انقلاب گفت: «مراسم دیروز بسیار منظم و برنامه‌ریزی‌شده و خیلی مفید بود. جو بسیار صمیمی و مفیدی داشت. رهبر معظم انقلاب ما تولید‌کنندگان را افسران جنگ اقتصادی نامیدند و کارگران و کارمندان را سربازان این جنگ دانستند. من فکر می‌کنم ایشان کلام آخر را گفتند که باید برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور نقشه راه ترسیم شود. امیدواریم این نقشه راه به خوبی مدیریت شود.»

مدیرعامل شرکت تک‌ژن زیست درباره فعالیت این شرکت توضیح داد: «شرکت ما واحد صنعتی تولید پروبیوتیک و میکروب‌های کاربردی است. درحال حاضر شتاب‌دهنده‌ای داریم که از کنار آن 6 شرکت دیگر در این حوزه فعالیت می‌کنند و 50 میلیون دلار کاهش ارزبری برای کشور داشته است. 50 محصول دانش‌بنیان اعم از دارو و واکسن و مکمل در حوزه زیست فناوری تولید کرده‌ایم. 300 نفر پرسنل متخصص داریم. ما توانسته‌ایم به کشورهای مختلف ازجمله ترکیه، لبنان و آذربایجان محصولات‌مان را صادر کنیم.»

تاج‌آبادی‌ابراهیمی درباره محصولات این شرکت گفت: «پروبیوتیک‌ها روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارند و باعث بهبود سلامتی می‌شوند. پروبیوتیک‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار، مثل بیماری دیابت، چربی خون و بیماری‌های عفونی و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و بهبود بیماری‌های ویروسی مثل کرونا استفاده می‌شوند. محصولات ما تحت عنوان برند بایو در بازار هستند و محصولاتی با عنوان بایوفلورا، بایوفم، بایوژن و... وارد بازار می‌شود.»

وی درخصوص لزوم تحقق برنامه جهش صنعت زیست فناوری گفت: «سیاست‌های توسعه زیست فناوری در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از این صنعت و تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده با نظارت دفتر رهبری ابلاغ شود. حمایت عملی از تولید داخلی در برابر واردات شود. تولید داخلی را قربانی طمع واردات، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی نکنیم. از تشکیل کنسرسیوم صادرات محصولات زیست فناوری به‌منظور هم‌افزایی ظرفیت‌های داخل برای حضور در بازارهای منطقه و تولید مشترک در کشورهای همسایه حمایت صورت گیرد.»

تاج‌آبادی‌ابراهیمی با اشاره به بخشی از سخنانش در محضر رهبر انقلاب درخصوص برنامه کاهش 50 درصدی واردات افزودنی‌ها، بیان کرد: «برنامه داریم تا حدود 50 درصد واردات افزودنی‌ها مثل آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه، توکسین بایندرها و... را در صنعت غذا کاهش ‌دهیم. این افزودنی‌ها همگی پایه زیست فناوری دارند. از طرف دیگر در حوزه خوراک دام ما به کمک روش‌های زیست فناوری می‌توانیم درواقع تامین‌کننده بخشی از نهاده‌ها باشیم و بخشی از نیاز پروتئین‌ها را با استفاده از روش‌های زیست فناوری تامین کنیم.»

مرتبط ها