کد خبر: 68654

ایران برای دومین دوره متوالی به‌عنوان تیم اول قاره صعود کرد

پرچمدار فوتبال آسیا

تیم ملی ایران سریع‌ترین صعود خود به رقابت‌های جام‌جهانی را تجربه کرد و این بار در هفته هفتم و درحالی که هنوز سه بازی دیگر را در این مرحله در پیش دارد با نمایش خود برابر رقبا توانست حضورش در جام‌جهانی را قطعی کند.

به گزارش «فرهیختگان»، تیم ملی ایران سریع‌ترین صعود خود به رقابت‌های جام‌جهانی را تجربه کرد و این بار در هفته هفتم و درحالی که هنوز سه بازی دیگر را در این مرحله در پیش دارد با نمایش خود برابر رقبا توانست حضورش در جام‌جهانی را قطعی کند. اسکوچیچ با این موفقیت توانست تنها پس از یک دوره رکورد کارلوس کی‌روش را نیز پشت‌سر بگذارد و درحالی‌که به نظر می‌رسید شاید مدت‌ها طول بکشد تا این رکورد جابه‌جا شود اما خیلی زود شاگردان این مربی کروات توانستند آن را جابه‌جا کنند. در نخستین دوره‌ای که تیم ایران موفق شد راهی این تورنمنت مهم شود رقابت‌ها به شکلی دیگر برگزار می‌شد. با این حال باز هم تا روزهای پایانی بیم و امید برای حضور ایران در جام‌جهانی 78 وجود داشت تا اینکه درنهایت این موفقیت با برتری استرالیا در فاصله یک بازی مانده به پایان رقابت‌‌ها حاصل شد و شاگردان مهاجرانی جواز حضور در آرژانتین را به دست آوردند.

دوره بعدی اما دیرهنگام‌ترین صعود ایران بود؛ چراکه ملی‌پوشان پس از اینکه در گروه خود دوم شدند به دیدارهای پلی‌آف رفتند و در آنجا هم با شکست برابر ژاپن، حریف استرالیا در رقابت بین قاره‌ای شدند. درنهایت تیم ایران در آن دو مسابقه به‌یادماندنی برابر استرالیا توانست پس از 20 سال حضور در جام‌جهانی را جشن بگیرد و به‌عنوان آخرین تیم راهی فرانسه 98 شد.

تیم ملی در مقدماتی سال 2006 با مربیگری برانکو ایوانکوویچ توانست صعودی سریع و کم‌دردسر را تجربه کند و این بار در فاصله یک هفته مانده به پایان مسابقات با گلی که محمد نصرتی برابر بحرین زد یکی از تیم‌های صعود‌کننده لقب بگیرد. در آن دوره تیم ایران آخرین بازی خود برابر ژاپن که تشریفاتی بود را باخت تا به‌عنوان تیم دوم گروه راهی آلمان شود.

ایران در دوره بعد روند حضور یک در میان در جام‌جهانی را حفظ کرد و این بار هم به این تورنمنت راه نیافت اما با حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ایران این روال تغییر کرد. در سال 2014 البته تیم ایران تا هفته پایانی استرس حذف از مسابقات را داشت و درنهایت این رضا قوچان‌نژاد بود که با گل تماشایی خود در سئول صعود دراماتیک تیم ایران را رقم زد. مساوی در آن دیدار می‌توانست به قیمت حضور ایران در دیدارهای پلی‌آف باشد. درنهایت این ازبک‌ها بودند که وارد این مسیر شدند و در همان دور اول برابر اردن شکست خوردند و حتی به دیدار برابر اروگوئه هم نرسیدند. در همین دوره ژاپنی‌ها که قرعه نسبتا بهتری در مقایسه با ایران داشتند در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها نام خود را به‌عنوان نخستین تیم آسیایی حاضر در برزیل 2014 به ثبت رساندند.

4 سال بعد دوباره ایران، کره‌جنوبی و ازبکستان و قطر در یک گروه قرار گرفتند اما این بار کی‌روش که شناخت بسیار بهتری نسبت به بازیکنان ایرانی و فضای فوتبال ایران داشت توانست رکورد سریع‌ترین صعود را برای فوتبال ایران به ثبت برساند. شروع بسیار خوب تیم ایران درنهایت باعث شد تا یوزها در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات و با برتری برابر ازبکستان جشن صعود را در ورزشگاه آزادی برپا کنند. تیم ایران در این دوره رکورد جالب دیگری را نیز به نام خود ثبت کرد و آن هم صعود بدون شکست بود که تاکنون در فوتبال ایران سابقه نداشت. ایران در دو مسابقه بعدی خود باید به مصاف کره‌جنوبی و سوریه می‌رفت که باتوجه به اینکه ‌انگیزه زیادی برای این دو مسابقه نداشت و حتی صدرنشینی‌اش نیز قطعی شده بود در هر دو دیدار به تساوی دست یافت تا با 22 امتیاز صعودی مقتدرانه به روسیه 2018 به‌عنوان اولین تیم آسیا داشته باشد. در دوره قبل در گروه B باز هم شاهد رقابت ژاپن، عربستان و استرالیا برای صعود بودیم که این جدال تا هفته پایانی ادامه داشت و درنهایت این دو قدرت فوتبال آسیا بودند که بالاتر از نماینده اقیانوسیه جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کردند و استرالیا فقط به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به عربستان راهی پلی‌آف شد.

تیم ایران در این دوره هم توانسته سریع‌ترین صعود تاریخ خود را رقم زده و برای دومین دوره پیاپی نخستین تیم آسیایی لقب بگیرد که توانسته حضورش در جام‌جهانی را قطعی کند. ایران در دو دوره قبلی پس از جشن صعود دیگر نتوانسته بردی کسب کند اما در این دوره باتوجه به اینکه شاگردان اسکوچیچ شانس بهتر کردن رتبه خود در رده‌بندی فیفا و قرار گرفتن در سید دوم قرعه‌کشی جام‌جهانی را دارند ‌انگیزه بیشتری برای کسب سه امتیاز دیدارهای باقی‌مانده خود دارند.

مرتبط ها