کد خبر: 68500

ارائه 20 درصد تخفیف نسبت به گران‌بودن کتاب کارساز نیست

انتظار اهالی کتاب مخصوصا ما دانشجویان این است که در شرایطی که به‌واسطه دانشجو بودن امکان کار تمام‌وقت نداریم، بتوانیم با قیمت مناسب‌ منابع دانشگاهی موردنیاز خود را در رویدادی مثل نمایشگاه مجازی کتاب تهران تهیه کنیم.

ارائه تخفیف در نمایشگاه‌ کتاب، همیشه از اصلی‌ترین سوالات و دغدغه‌های مخاطبان به‌ویژه دانشجویان به‌عنوان دریافت‌کننده تخفیف‌ها و ناشران دانشگاهی به‌عنوان عرضه‌کننده تخفیف‌ها بوده‌ است. تخفیف‌ در نمایشگاه کتاب چه در زمانی که حضوری برگزار می‌شد و چه در دو دوره مجازی‌بودن نمایشگاه، 20 درصد است و این درصد تخفیف باز هم نسبت به گران‌بودن کتاب‌ها کارساز نیست و نیازمند تدبیر بیشتری برای تخصیص یارانه‌ای مشخص در بحث افزایش تخفیف‌های خرید کتاب در نمایشگاه است.

مجتبی شفیعی، دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی دراین‌باره معتقد است: «بحث ارائه تخفیف در نمایشگاه‌های کتاب از سال 1389 که برای نخستین‌بار برای خرید کتاب به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفتم تا الان که دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار می‌شود، همان 20 درصد است، درصورتی‌که شرایط و قیمت‌های آن زمان با حال حاضر یکسان نیست و بین زمین تا آسمان تفاوت قیمتی وجود دارد که نشان می‌دهد سیاستگذاران باید نسبت به شرایط حال حاضر، در میزان تخفیف‌ خرید کتاب، فکر دوباره‌ای داشته ‌باشند.»

فاطمه سالاری، دانشجوی ارشد دانشگاه تهران اما نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «همین‌که 20درصد تخفیف را هم برنداشته‌اند و شامل حال خرید کتاب‌هایمان می‌شود، جای شکرش باقی است. انتظار اهالی کتاب مخصوصا ما دانشجویان این است که در شرایطی که به‌واسطه دانشجو بودن امکان کار تمام‌وقت نداریم، بتوانیم با قیمت مناسب‌ منابع دانشگاهی موردنیاز خود را در رویدادی مثل نمایشگاه مجازی کتاب تهران تهیه کنیم. البته اگر این تخفیف بیشتر هم شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد، موجب خوشحالی است.»

علی‌اکبر تورانیان، رئیس هیات‌مدیره انجمن ناشران دانشگاهی نیز درخصوص افزایش تخفیف‌های خرید کتاب‌های دانشگاهی در نمایشگاه مجازی کتاب بیان می‌کند: «ناشر باتوجه به وضعیت سخت تولید کتاب توان بیشتری برای ارائه تخفیف در نمایشگاه ندارد. اگر نقش دولت در جهت حمایت از نشر دانشگاهی کشور باشد، تخفیف‌های مناسب و بیشتری را در قالب یارانه ارائه می‌کند تا تخفیف 20 درصدی را به 40 درصد برساند. چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم که 20 درصد تخفیف از سوی ناشر و 20 درصد تخفیف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب ارائه شد. این روند هم باید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیاده‌سازی شده تا با افزایش تخفیف، خرید کتاب‌های دانشگاهی برای دانشگاهیان آسان‌تر باشد.»

زینعلی، مدیر نشر «جامعه‌نگر» نیز معتقد است: «خود ما ناشران دانشگاهی نیز برای تامین مواد اولیه کتاب و تهیه مواد اولیه با چالش مواجه هستیم و تورم ماه به ماه داریم، بنابراین با این افزایش قیمت‌ها امکان تخفیف بیشتر کتاب به دانشجویان را نداریم. ناشران دانشگاهی باید به کیفیت کتاب‌هایی که چاپ می‌کنند، توجه بیشتری داشته‌باشند و کیفیت قابل‌توجهی را به مخاطبان‌شان ارائه کنند، کیفیت هم لازمه هزینه است و با قیمت این مواد اولیه، دست ناشران دانشگاهی برای تخفیف قابل‌توجه باز نیست و نیاز به سیاستگذاری‌های مثبت و موثری از سوی سیاستگذاران امر است. گاهی این عدم تخفیف بیشتر برای خرید کتاب موجب می‌شود که دانشجویان که مخاطبان کتاب‌های دانشگاهی هستند، به سمت کپی کتاب و خرید کتاب قاچاق و برخی راه‌های غیرقانونی بروند، در صورتی‌که سایر قشرهای جامعه به اندازه قشر دانشگاهی در وضعیت اضطرار برای مطالعه نیستند و دانشگاهیان باید حتما از این کتاب‌ها تغذیه کنند.

مرتبط ها