کد خبر: 68127

برآورد درآمد سالانه پالایشگاه 60 میلیارد تومان

تکنولوژی‌ای که در این پالایشگاه استفاده می‌شود یک تکنولوژی جدید است و هدف اولیه‌مان این بود که از تکنولوژی‌هایی در آن استفاده کنیم که تاکنون در کشور استفاده نشده است. مزیت پالایشگاه واحد علوم‌وتحقیقات این است که می‌تواند خوراک‌های مختلف را به‌عنوان ورودی قبول کند، به‌طور مثال سایر پالایشگاه‌های کشور ممکن است یک ورودی و خوراک داشته باشند و در صورتی که آن خوراک در دسترس نباشد مجبور به تعطیلی هستند.

حسین محمدنژاد، مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «تکنولوژی‌ای که در این پالایشگاه استفاده می‌شود یک تکنولوژی جدید است و هدف اولیه‌مان این بود که از تکنولوژی‌هایی در آن استفاده کنیم که تاکنون در کشور استفاده نشده است. مزیت پالایشگاه واحد علوم‌وتحقیقات این است که می‌تواند خوراک‌های مختلف را به‌عنوان ورودی قبول کند، به‌طور مثال سایر پالایشگاه‌های کشور ممکن است یک ورودی و خوراک داشته باشند و در صورتی که آن خوراک در دسترس نباشد مجبور به تعطیلی هستند.»  

او اضافه کرد: «این درحالی است که پالایشگاه واحد علوم‌وتحقیقات می‌تواند با چهار تا پنج نوع خوراک کار خود را انجام دهد و محصول یکسان با بازدهی‌های مختلف را ارائه کند. استفاده از این تکنولوژی جدید یک کار دانش‌بنیانی محسوب می‌شود. در مرحله دوم قرار است با حضور اعضای هیات‌علمی و دانشجویان در این پالایشگاه فرآیندها بهینه‌سازی شوند و تغییراتی در فرآیند کار داده شود که تبدیل به یک لایسنس داخلی شود.»

 پالایشگاه علوم‌وتحقیقات صادرکننده لایسنس می‌شود

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات خاطرنشان کرد: «به‌عبارت بهتر واحد علوم‌وتحقیقات از این به بعد بابت فرآیندهای پالایشگاهی یک لایسنس صادر کرده یا خود محلی برای صادر‌کننده لایسنس خواهد شد. دانشجویان هم در مقطع لیسانس به‌عنوان کارآموزی می‌توانند در این پالایشگاه حاضر شوند و دانشجویان ارشد و دکتری نیز می‌توانند کارهای تحقیقاتی خود را در آن انجام دهند. درواقع دانشجویان در تحقیقات مربوط در ثبت یک لایسنس جدید می‌توانند مشارکت کنند و با توجه به اینکه کشورمان یک کشور نفتی است و مزیت نسبی‌مان در حوزه نفت و پتروشیمی است، این موضوع باعث می‌شود تحقیقات دانشجویان یک تحقیقات کاربردی شود.»  محمدنژاد در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه کوچک واحد علوم‌وتحقیقات با سایر پالایشگاه‌های کشور دو تفاوت عمده دارد، اظهار کرد: «پالایشگاه‌های بزرگ در اشل 100 و 200 هزار بشکه طراحی و ساخته می‌شوند و هزینه‌های اجرای آنها در حد چند میلیارد دلار است اما پالایشگاه علوم‌وتحقیقات در اشکال کوچک و آزمایشگاهی هزار بشکه‌ای و با هزینه 60 تا 70 میلیارد تومان قابلیت اجرا دارد.»  او ادامه داد: «خوراک پالایشگاه‌های دیگر فقط نفت خام است ولی پالایشگاه علوم‌وتحقیقات می‌تواند با خوراک‌های مختلف کار کند و درواقع با هر خوراکی که ارزان‌تر باشد می‌توان کار کرد.»

 مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات درخصوص درآمدزایی این پالایشگاه نیز گفت: «برآورد اولیه‌مان این است که میزان نرخ بازگشت سرمایه در صورتی که به‌صورت سه‌شیفت کار کند حداقل 80 درصد خواهد بود. درواقع درطول یک‌سال اگر به‌صورت سه‌شیفت کار کرده و به‌اندازه کافی خوراک در اختیار داشته باشد، سود خالص سالانه آن چیزی حدود 60 میلیارد تومان خواهد بود.»  به گفته محمدنژاد در صورتی که تامین سرمایه پالایشگاه اتفاق بیفتد، فرآیند ساخت آن 18 ماهه خواهد بود.

مرتبط ها