کد خبر: 67026

گزارش «فرهیختگان» از وضعیت تراکتور که برای واگذاری موافق و مخالف دارد

شرط مس سونگون؛ تسویه بدهی‌های زنوزی

ششکلانی: هیات فوتبال درخصوص تراکتور تصمیم‌گیر نیست

زنوزی همچنان احساس می‌کند نمی‌تواند تیم را ساپورت کند و بسیار جدی‌تر از ابتدای فصل است. همین هم باعث شده از برخی مسئولان استان و البته نمایندگان مجلس درخواست کند برای این تیم مالکی پیدا کنند.

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: چندی قبل که تیم تراکتور به‌دلیل مشکلات عدیده مالکش با وقفه روبه‌رو شد، همه تصور می‌کردند زنوزی تیمش را واگذار کند ولی این اتفاق تا دوازدهمین هفته رقابت‌های لیگ برتر پیش رفت. آن زمان تصور می‌شد مشکلات این مالک و البته بیماری همسرش مانع اصلی است و به‌قولی او به‌دلیل مشکلات شخصی ناامید و دلسرد شده است. از این‌رو هیچ‌کس در آن مقطع اظهارات زنوزی مبنی بر واگذاری این تیم به شخص دیگر را جدی نگرفت. هرچند در همان زمان بهتاج، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با صراحت گرفته بود زنوزی از برخی رفتارهایی که با او می‌شود دلسرد شده و می‌خواهد تراکتور را واگذار کند. او گفته بود زنوزی تصمیم به واگذاری دارد ولی هیچ‌کس در استان این توان را ندارد یک‌روزه تیم را تحویل بگیرد. از این‌رو باید با حوصله اهلیت فرد یا بخش دولتی را خوب بسنجیم تا تراکتور ضرر نکند.

این هفته اما زنوزی همچنان احساس می‌کند نمی‌تواند تیم را ساپورت کند و بسیار جدی‌تر از ابتدای فصل است. همین هم باعث شده از برخی مسئولان استان و البته نمایندگان مجلس درخواست کند برای این تیم مالکی پیدا کنند. در این شرایط بود که بازهم پای مس سونگون به‌عنوان زیرمجموعه وزارت صمت که اتفاقا در کرمان به بهترین شکل تیمداری می‌کند، مطرح شد.

پیش‌تر هم مس سونگون به‌عنوان نهادی در جهت حمایت از این تیم مطرح شد ولی در هر مقطعی این شرکت از ورود به فوتبال امتناع کرد و تا این لحظه حاضر به همکاری نشده است. حتی در مقطعی نظمی، مدیرعامل وقت باشگاه تراکتور مدعی شد شرکت مس سونگون برای حمایت از باشگاه تراکتور اسپانسر شود و به این تیم کمک کند. جلسات اما در آن زمان به نتیجه نرسید. این‌بار هم این شرکت خیلی زود واکنش نشان نداد و هنوز هیچ اظهارنظری در این مورد نکرده است. دیروز هواداران تراکتور مقابل بنیان دیزل تجمع کردند و خواستار انتقال تیم‌شان به مس سونگون شدند. آنها دیگر مثل قبل حامی زنوزی نیستند و در تجمع به سهرابی، مدیرعامل باشگاه هم اجازه صحبت ندادند.

 پای هیات فوتبال وسط آمد

چندی قبل که تیم تراکتور برای حضور در دومین مرحله از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌شد، زنوزی نه‌تنها در ایران نبود بلکه این تیم را به‌نوعی رها کرده و همه را نگران کرده بود. در آن زمان هیات فوتبال وارد عمل و مدعی شد تا زمانی که این تیم مالک جدیدی پیدا کند از تیم تراکتور حمایت می‌کند. البته این صحبت ششکلانی در آن مقطع با خبرنگار «فرهیختگان» به‌دلیل درخواست هواداران که نگران تیم‌شان بودند، انجام شد و هیات فوتبال در همان زمان اعلام کرد مالک این تیم نیست و مالک هم نمی‌شود.

از این‌رو حالا باشگاه تراکتور بیانیه‌ای صادر کرده و پای هیات فوتبال را وسط کشیده که آنها زمانی گفته بودند تیم را در اختیار خواهند گرفت ولی این کار را نکردند تا تراکتور را بار دیگر زنوزی از روی زمین جمع کند.

ششکلانی در این مورد به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «صحبتی از واگذاری این باشگاه به ما نبود. از این‌رو همواره استانداری پیگیر وضعیت این تیم بود. البته نسبت به وضعیت باشگاه بی‌تفاوت نبودیم و هر زمان که لازم شد حمایت کردیم ولی هیچ‌وقت تصمیم‌گیرنده درمورد این تیم و باشگاه نبودیم. از این‌رو منتظر تصمیم مسئولان مربوطه هستیم. واقعیت این است که ما تصمیم‌گیرنده نیستیم ولی همچون همه هیات‌ها نظارت و حتی اظهارنظر می‌کنیم و تصمیم با خودشان است.»

این صحبت‌های ششکلانی نشان می‌دهد آنها اصلا علاقه‌ای به باشگاه‌داری ندارند. آنها هیچ‌وقت علاقه نداشتند و همواره در مقاطع مختلف هرچند درکنار این تیم حضور داشتند ولی هیچ‌گاه در مسائل مختلف دخالت نکردند و این‌بار هم حجت را بر همه تمام کرده و مدعی هستند نمی‌خواهند این تیم را مدیریت کنند.

 همیشه پای مس سونگون در میان است

اهالی فوتبال در تبریز از وقتی تیم‌های مس کرمان و مس رفسنجان را اینچنین متمول دیدند، شست‌شان خبردار شد که این شرکت می‌تواند برای این تیم هزینه کند. مس رفسنجان که در لیگ برتر بسیار حساب‌شده خرج می‌کند، از دید هواداران و مسئولان و مدیران این تیم می‌تواند یکی از منابع مالی باشد و با قبول اسپانسرینگ این باشگاه به این تیم کمک مالی برساند.

دقیقا هدف زنوزی در ابتدای فصل برای همکاری با این شرکت همین بود. در آن زمان که بحث واگذاری مطرح شد پای مس سونگون وسط آمد و در آن زمان بود که زنوزی به جای واگذاری تیم به این شرکت تصمیم گرفت از آنها به‌عنوان یکی از اسپانسرهایش استفاده کند و باشگاه را همچنان تحت‌مالکیت هلدینگ دریک حفظ کند. سونگونی‌ها اما زیربار نرفتند و در جلسه‌ای در آن مقطع با نظمی که داشتند به نتیجه نرسیدند. آنها مالکیت قطعی را می‌خواستند و وقتی به نتیجه نرسیدند طی بیانیه‌ای اعلام کردند قصد باشگاه‌داری نداشته و نمی‌خواهند در فوتبال سرمایه‌گذاری کنند. بعد از آن زنوزی به ایران آمد بدهی‌ها را پرداخت کرد، به تیم سرو‌سامان داد، مربی خارجی آورد و تا حدودی آرامش به این باشگاه برگشت.

حال با گذشت 12هفته از لیگ برتر و با وجود همه هزینه‌هایی که زنوزی کرد بازهم تراکتور انتظارات او را برآورده نکرد. از این‌رو از طریق دوستان بالادستی که داشت باب مذاکره مجدد با سونگونی‌ها را باز کرد و این‌بار راضی به واگذاری شد. زنوزی که دلسرد به نظر می‌رسد همه تلاش خود را برای همراه‌کردن دیگر منابع استان درجهت حمایت از این تیم به کار گرفت ولی وقتی دید با او همراه نمی‌شوند و خودش نیز نمی‌تواند تراکتور مورد‌علاقه‌اش را بسازد تصمیم به واگذاری گرفت.

 نمایندگان موافق و مخالف جلو آمدند

زنوزی هم مثل همه موافقان و مخالفانی دارد. نمایندگان مجلس اخیرا با انتقاد از عملکرد این مالک فوتبال می‌خواهند تا او سروسامانی به وضعیت تیمش دهد. با این حال علیرضا بیگی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زنوزی حمایت می‌کند و می‌گوید: «تراکتور باید تحت‌پشتیبانی قرار بگیرد. همانگونه که شرکت ملی مس در رفسنجان و کرمان به تیم‌های این استان کمک می‌کند از وزیر صمت درخواست کردیم شرکت مس سونگون هم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به تیم‌های آذربایجان و به‌ویژه تراکتور کمک کند. بخش قابل‌توجهی از مس کشور از معدن مس سونگون تامین می‌شود و بناست وزیر صمت هم بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و به ما جواب بدهد. از صحبت‌های این نماینده چنین برمی‌آید که باز هم تلاش بر این است تا مالکیت واگذار نشود بلکه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به این تیم کمک شود تا زنوزی در جمع دولتی‌ها و خصولتی‌ها بتواند بر هزینه‌ها فائق آمده و از مشکلات مالی بکاهد.»

این همه ماجرا نیست. مذاکرات با مس سونگون برای همکاری با باشگاه تراکتور در جریان است و نمایندگان مجلس چه بخواهند و چه نخواهند ممکن است این واگذاری صورت گیرد.

به گفته ششکلانی هیات فوتبال استان، استانداری و سایر مسئولان به‌شدت پیگیر ماجرا هستند تا به نتیجه خوبی برسند. استاندار در نظر دارد تراکتور و ماشین‌سازی سروسامان پیدا کنند. در اصل استاندار شخصا وضعیت تراکتور را دنبال می‌کند. ششکلانی می‌گوید: «درمورد مس سونگون موضوع مطرح شده، اما تصمیم‌گیری نشده است. این جزء همان مواردی است که استاندار و نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند و ما هم منتظر نتیجه‌اش هستیم.»

 یک‌بام و دوهوا

وضعیت باشگاه تراکتور دقیقا مثال یک‌بام و دوهواست. زنوزی همه تلاش خود را خواهد کرد تا از واگذاری جلو‌گیری کرده و در صورت امکان تیم را با اسپانسری از استان حمایت کند به همین دلیل کاظم محمودی با همه انتقادات تند و کوبنده‌اش از منتقدان زنوزی، می‌گوید تیم را از حالا برای نیم فصل دوم آماده می‌کند و از ایجاد اتحاد و همدلی حرف می‌زند. این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی، از جلسه روز دوشنبه درمورد وضعیت باشگاه تراکتور با مسئولان صنایع مس خبر می‌دهد.

محمدحسین فرهنگی مدعی است از خیلی‌وقت پیش پیگیر قضیه تیم تراکتور است، از این‌رو در این مورد به نتایجی هم دست یافته که درصورت اعلام آمادگی مالک باشگاه تراکتور، فرآیند انتقال باشگاه تراکتور آغاز خواهد شد. او می‌گوید: «روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صمت، صنایع مس و استاندار آذربایجان‌شرقی و بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان استان و تعدادی از نمایندگان استان برگزار می‌شود و درمورد انتقال مالکیت باشگاه تراکتور تصمیماتی اتخاذ می‌شود. مسئولان مس را متقاعد کردیم که مالکیت باشگاه تراکتور را قبول کنند اما آنها فقط درصورت پرداخت بدهی باشگاه از سوی مالک فعلی مالکیت را می‌پذیرند و زیربار بدهی باشگاه تراکتور نمی‌روند.»

از این‌رو در صورتی که زنوزی بدهی این باشگاه را صفر نکند، بعید است مس مسئولیت باشگاه تراکتور را قبول کند و همین شرایط فعلی در باشگاه تراکتور خواهد ماند.

کاملا مشخص است که مس سونگون همچنان میلی به ورود به فوتبال ندارد و تحت‌فشار روسای بالادست مجبور به برگزاری جلسات شده، از این‌رو نمی‌خواهد زیربار بدهی‌ها برود و فقط برای قیمت اصلی تیم هزینه خواهد کرد. باید منتظر جلسه دوشنبه ماند و دید آیا زنوزی کوتاه آمده و بدهی‌ها را صفر می‌کند یا تیم را با همین بدهی‌ها به مس سونگون هبه خواهد کرد. شاید هم همچون ادوار قبل از گفته‌هایش پشیمان شده و به تیمداری ادامه دهد. به هرحال زنوزی فردی غیرقابل پیش‌بینی است!

مرتبط ها